Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Världsmedborgare skrev 2016-11-12 06:34:47 följande:
    Klart jag har bedömt Trump rättvist, enligt hans egna ord är han rasist, sexist, hatar muslimer och andra icke vita, tycker kvinnor är mindre värda än män, påstår media ligga ligga bakom protesterna, trots att dom protesterna startade innan media ens sagt ett pip, o.s.v, o.s.v.

Så när det gäller Trump, så har ingen för omväxlingsskull behövt bilda sig en egen uppfattning, han har bankat in den i oss, vad han företräder och vem han är.

Ja agendan kommer absolut att fortsätta från min sida, och alla som inser vilken bluff Trump är, precis som du kommer att försvara Trump, hur illa han än beter sig mot andra än just vita män.

F.ö har han redan börjat backa från löftet att helt avskaffa Obama care, och kan nu tänka sig en kompromiss.
    Alltså backa i den enda fråga han tvärsäkert har alla republikaner bakom sig, kanske just därför, för får han nej, så kan han alltid skylla på senat och kongress.
    Vi har alltså i den här tråden folk som ägnat månader och flera hundratals inlägg åt att metodiskt göra bort sig själva inför alla andra.

Dels genom att kalla folk för öknamn och håna dem för att de visat på möjligheten att Trump vinner - dels, antingen inte klarat av att ta in, eller med flit misstolkat och spridit lögner om, vad som sägs och vad som sägs.

Ska den typen av beteende verkligen behöva fortsätta? Varför?

Och vad gäller ObamaCare så har det alltid hetat att det skall ersättas med någonting annat. Alltså ingenting som motsäger att delar av systemet består om det visar sig vara delar som fungerar.

• Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-11-12 10:04:46 följande:
    Ha ha ha,ja klart dom är vänster, det går ju inte att komma längre till höger än vad Trump och hans vänner i Ku Klux Klan är, inte att förglömma: goo.gl/VlSqRb , så givetvis måste då alla bli till vänster om dom.
    Det har ju inget att göra med Trump att de är vänster-folk. Sådana som, som vanligt, inte kan bete sig civiliserat utan istället kastar sten och bränner bilar.

Frågan är när Obama tänker föröka vara lite presidentli och vädja til dem att sluta. Eler när Hillary tänker ta sitt ansvar för sina fans. Nu ahr de ju till och med hunnit skjuta en person som inte höll med dem också men som tack och lov överlevt.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-11-12 10:16:27 följande:
    Klart det kommer att fortsätta ...
    Du tror alltså inte på deras förmåga att lära av sina misstag? Tja, det är ju möjligt. Kanske till och med troligt om vi ska vara ärliga.

Den totala oförmågan att förstå sin omvärld när den förändras som envist visats upp under månader - och pågående.

Kanske för att de konsumerar och tror för mycket på main stream media och deras rapportering om valet.

I USA går nu NY Times ut och lovar att de i framtiden skall rapportera ärligt om sådant som val och kandidater. Att det ens ska behöva lovas ...
    http://www.foxnews.com/politics/2016/11/12/new-york-times-publisher-vows-to-rededicate-itself-to-reporting-honestly.html

Detta som ett svar på en artikel från en av deras "editorer" som beskrev hur NYT vinklat co hvridit - mot Trump och för Hllary.
    http://www.nytimes.com/2016/11/10/public-editor/want-to-know-what-americas-thinking-try-asking.html?smid=tw-share&_r=0

Och detta trots att NYT tidigare redan publicerat ett mycket intressant "facit" till valet där de beskrivt de demografiska grupperna och hur stödet ser ut inom dessa.
    http://www.nytimes.com/interactive/2016/11/07/us/how-trump-can-win.html

Så trots att "vita utan collage" ensamt är lika många som svarta, latinos och asiater ihop så har så got som all rapportering handlat om valet ur dessa minoriteters vinkel snarare än ur de vita, lågutbildades.

Demokraterna har har dessutom lagt sin uppmärksamhet och omsorg på dessa minoriteter och samtidigt mer elle rmindre motarbetat den största demografiska gruppen av alla.

Det Trump gjorde var helt enkelt att han fick dessa vita utan collage att gå och rösta. Kanske för första gången i sina liv. Eller åtminstone sedan Reagan. Då vann han också "rost-bältet" som ni kan se i kartan.

• Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-11-12 10:16:27 följande:
    Nu är det inte fråga om att ersätta Obama care, utan att behålla delar av det, stor skillnad på det.
    Nu är jag tveksam till att får republikanerna med på det tåget, så det kan mycket väl bara vara ett medvetet politiskt utspel.
    ObamaCare ryker. Det kan vi räkna kallt med. Det är en hjärtefråga för republikanerna. Men man har också sagt att man ska ersätta det med någonting annat.

Därför kommer säkert vissa principer inom ObamaCare att vara kvar. DET är vad DJT har sagt i intervjun med Wall street Journal.
    http://www.wsj.com/articles/donald-trump-willing-to-keep-parts-of-health-law-1478895339

Och om du inte prenumerarar på WSJ så får du nöja dig med exempelvis detta citat:
    https://www.washingtonpost.com/posteverything/wp/2016/11/12/heres-why-trump-is-already-waffling-on-obamacare/

... he’d consider hanging onto popular Obamacare provisions such as "the prohibition against insurers denying coverage because of patients’ existing conditions, and a provision that allows parents to provide years of additional coverage for children on their insurance policies."

Spontant så låter det som rimliga saker att behålla i det nya systemet som han och republikanerna förväntas ta fram.

Se så annorlunda, coh så mycket mindre dramatiskt, det hela framstår när man går till källan istället för att förlita sig på svensk MSM.

• Flash Gordon
    Konstatera skrev 2016-11-12 19:50:39 följande:
    Tänkte på detta också. Slående hur pass mycket större det politiska samtalet är i USA än i Sverige. Sanders är så långt vänster du kan komma i USA, och erbjuder sig att samarbeta med Trump i viss mån. Fascinerande också är hur mediestormen inte tycks vara särskilt stor efter detta uttalande, utan uttalandet ter sig rätt rimligt. Får verkligen svenska politiker och svensk media att se dåliga ut.

För övrigt. Sanders är en populist av Guds nåde. Vart är kritiken lol?
    Det är säkert för att det bara finns två partier (i praktiken).

De blir så stora att det ryms allt från Moderater/Folkpartister till Vänsterpartister/Feministiska Initiativare inom exemplvis Demokraterna - översatt till svenska mått.

Dessutom hjälper personvalen till.

När Sanders säger att han kan jobba ihop med Trump så gör ha det som enskild senator och han talar inte för hela det demokratiska partiet.

Enskilda politiker har ju en mycket friare roll i förhållande till sitt parti.

I sverige skulle ju aldrig en enskild riksdagspolitiker kunna säga att nu ska jag jobba ihop med [ärkefienden] även om han, rent formellt, faktiskt är vald på ett personligt mandat.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-11-13 08:47:38 följande:
    Du kan vara övertygad om att jag använder helt andra källor än svensk media, jag har väldigt lite koll på vad som sägs där.
    Men jag använder lika lite amerkanska media, utom när det gäller rena utfrågningar och intervjuer av folk, detsamma kan jag säga om svensk media.

Och vad gäller Trump så behövs inte ens nåt annat än att minnas allt han sagt under valrörelsen, där han pratat fritt utan manus eller påtryckningar från sina talesmän/rådgivare och talskrivare.

Vad hans mediahanterare säger nu, det saknar för mig helt värde, vad dom säger och kommer att säga, det skulle jag kunna tala om för dig innan dom ens öppnat munnen.

Det som oroar är att det låter så kusligt likt 30-talets Tyskland och omvärldens kommentarer till det, och då menar jag inte bara Trump, utan hos alla högerpopulister.
    Och jag tvekar inte det minsta när jag säger, att får vi inte stopp på dessa populister, så kommer vi att få ser fler krig och konflikter, och det kan mycket väl urarta till ett riktigt storkrig.

Ett högst troligt scenario, är ett krig mellan Turkiet, Irak och Kurderna, och det kommer mest troligt Putin att utnyttja till sin fördel, han har en del alternativ att välja på då.
    Det är klart att det han säger saknar värde för dig.

Trodde bara du hade någon åsikt om saken baserat på vad han faktiskt sagt snarare än vad du tror att han sagt och vad du tror kommer hända.
  • Flash Gordon
    Konstatera skrev 2016-11-12 21:37:35 följande:
    Både och. Det är samtidigt vanligare att arbeta över partipolitiken i Sverige av den simpla anledningen att vi är mer vana vid minoritetsregeringar. En riksdagsman är för övrigt folkvald och representerar inte bara sitt parti som står för nomineringen, utan även de som röstade fram hen.

Jag menar att du har lika stort svängutrymme i svensk politik.
    Ja, du har nog ungefär lika stort svängrymme i Sveirge. Juridiskt. Om du vill.

Men vi har en annan tradition tror jag. En av hårdare parti-disciplin.

Och minoritetsregeringar får v ju lättare iom att vi har fler partier.

Med bara två partier så lär ju det ett parti få majoritet varje gång.
  • Flash Gordon
    Konstatera skrev 2016-11-13 17:17:04 följande:
    Nej, du predikar helt fel politik. Blir SD Sveriges störa politiska parti, vilket de kommer att bli 2018 så ska övriga politiska partier omfamna galenskapen och även ge SD en chans i den mån om ter sig rimligt. Det här är enda sättet att faktiskt uppnå en balans i vårt politiska klimat.

Jag tycker att du ska lyssna på mig. Uppenbarligen har jag en bättre känsla för vår samtid, vilket vi inte minst kunde se här iom att Trump blev president.

Stefan Hedlund (han Rysslands-kännaren, va?) förklarar vad som gäller:

http://www.expressen.se/debatt/dags-att-borja-lyssna-till-vanligt-folk/

Vad de etablerade partierna har all anledning att begrunda är att nästa riksdagsval kanske inte alls kommer att bli ett protestval. Det kan mycket väl komma att bli en manifestation av ett grundläggande skifte i svensk politik, där Sverigedemokraterna befäster och behåller en ställning som största parti, med 30 procent eller mera av väljarnas stöd.

De som inledningsvis sökt sig till SD för att markera en proteströst kan ha blivit så kränkta av brännmärkningar som träffat även dem att de kan komma att förbli trogna SD-väljare. Det kanske inte har varit så klokt av statsminister Löfvén att kalla Jimmie Åkesson för nazist

Så, det är vad som gäller.

Sedan kommer säkert en hel del att inte fattat till nästa gång heller utan kommer att återigen göra bort sig totalt genom att månader innan hålla på att håna, smäda och spela smarta mot de som pekar på att det aksnke inte kommer att gå som dessa individer hoppas.

Och de tror dessutom att de gör någonting smart när de beter sig så.

• Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-11-16 10:09:50 följande:
    Ja det är klart det saknar värde vad hans mediahanterare säger, dom säger bara vad som låter bra i media och inte sanningen.
    Tja, är det den typen av teorier du tror på så är det ju inte lönt att diskutera sakligt.

Då handlar det ju bara om känslor och om vad man VILL att det ska vara.
    Världsmedborgare skrev 2016-11-16 10:17:15 följande:
    Vi får hoppas att alla partier lärt sig sin läxa, och angriper eländet SD, med samma medel som SD själva använt.
    Alltså att gräva upp all skit som finns om SD och deras politker, släga det i ansiktet på dom och bara trumma med alla medel som finns tillgängliga, i enlighet med hur effektiv propaganda ska bedrivas.

Då kommer SD inte han nån möjlighet att föra ut sina lögner, utan all tid kommer gå att att lägga ut ännu fler lögner till sitt försvar.
    Självklart.

Altlså precis det som Stefan hedlund varnar för.

Precis det som det tramsats om i en 10-12 år redan. Åtminstone.

Precis det som media och demokraterna försökte med mot Trump.

• Flash Gordon

Så jodå.

Bara ett "Deplorables" till.

En gång till: "Rasist! Nazist! Hatare!"

Då fixar det sig nog.

*tron att kan man håna och hata folk till att älska en*

Obestämd

Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?