Konstatera skrev 2016-09-27 16:34:01 följande:
Ja visst. Times-poll har över 800 000 röster och Trump leder fortfarande med en liten marginal. Men visst. Aftonbladets studio expert är väl en bättre källa på vem som vann debatten.
Jag delar också många av dina tankar kring förtroendet för media. Jag avskyr åsiktsjournalistiken. Djupt! Vad gäller debatten tycker jag dock att moderatorn gjorde ett helt okej jobb. Han lade fundamenten för en ärlig debatt. Problemet är efterspelet och den bristfälliga och väldigt ensidiga analys som följer. Men så är det och det är vad det är.
Jag tror ju att debatterna är hyfsat viktiga i år av den enkla anledningen att valet är oerhört jämnt. Men historiskt sett har de haft ganska liten betydelse. Men i år kommer några ynka procentenheter spela roll. Men än mer vitalt så kommer valet avgöras i hemmen och på gatorna i den egna byn. Jag tror mycket på Trump eftersom gräsrötterna är starkare. Trump har en folkrörelse bakom sig, Clinton har publiken som helst inte vill diskutera politik och de som hatar Trump. Inget inspirerande budskap för den lilla människan och tillväxten hos hennes väljargrupp bör således inte kunna bli särskilt mycket större.
Framförallt blir en omröstning med flera hundratusentals, uppåt miljonen, deltagare väldigt, väldigt svår att manipulera. På ren volym.
Typexemplet på moderatorn som fallerar är när han påstår till Trump att "stop-and-frisk has been ruled unconstitutional". Trump måste då korrigera honom med att det har det inte, eftersom frågan inte avgjorts av domstol utan det är borgmästaren som frivilligt dragit tillbaka saken.
Sedan tror jag att TV-debatterna spelar liten roll eftersom alla vet att det bara ljugs runtom kring dem i alla fall. Jag tror att man vinner färre osäkra till sin sak där än amn kan vinna på att faktiskt få "sina" väljare att gå till vallokalen.-
Hillary har främst problem med att få de unga Sanders-supportrarna att stödja henne. Trumps problem är GOP-eliten. Den av de bägge som får högst valdeltagande i sina grupper kommer att vinna.
De osäkra kommer ändå att matas med videos, analyser, debattartiklar om och från de bägge kandidaterna under flera veckor till. De kan lika gärna göra sitt val där.