• Mrs R

BF november 2016

Hej. Jag plussade i morse (andra barnet) och bara måste få prata av mig all min glädje som bubblar i mig. Hittade ingen befintlig tråd för oss med bf i november så jag provar att starta en och hoppas att fler hänger på. Vi kan följas åt, jämföra symptom och stötta varandra.

• Svar på tråden BF november 2016
  • idetenklabordetvackra

En fråga ang babyskydd.. ska man köpa till ett easyfix? Läste att de gör det hela smidigare såklart men inte säkrare? Att man slipper fundera på om man sätter det fel osv.inga av mina vänner har haft de till sina.. kmr inte använda den till vagnen så tänker att jag sällan kmr ta ur det ur bilen.. tänker ja fel ? Hur har ni gjort till era äldre barn lr tänker göra till detta ? Hjälp en nybörjare haha

• Lilla Luna
    idetenklabordetvackra skrev 2016-07-21 09:44:52 följande:

En fråga ang babyskydd.. ska man köpa till ett easyfix? Läste att de gör det hela smidigare såklart men inte säkrare? Att man slipper fundera på om man sätter det fel osv.inga av mina vänner har haft de till sina.. kmr inte använda den till vagnen så tänker att jag sällan kmr ta ur det ur bilen.. tänker ja fel ? Hur har ni gjort till era äldre barn lr tänker göra till detta ? Hjälp en nybörjare haha

Också nybörjare. Är det isofix du menar eller är inte det samma? Jag tänker att det kan vara smidigt om bebis somnat i bilen så kan man bära in bebisen i babyskyddet utan att väcka den. Smidigt om man är iväg och handlar också.
  • 90pettersson
    idetenklabordetvackra skrev 2016-07-21 09:44:52 följande:

Antar att du menar isofix. Först och främst så måste det finnas i bilen (tror alla nyare bilar är utrustade med det) sen köper man en isofix-bas som passar babyskyddet.

Vi har köpt bas och sen ett babyskydd som man kan sätta fast direkt på vagnen.

Det kan vara lättare att göra fel när man ska hålla på och spänna fast babyskyddet med bälte.

Men har man tänkt att alltid ha kvar babyskyddet i bilen så kan man nog lika gärna skippa basen. Dock som lilla Luna skrev så kan det vara skönt att slippa väcka bebis. Fast iofs om man inte ska sätta den på vagnen så vill man nog ändå ta upp bebis och lägga i liggdelen eller någon annan stans dör det är skönare :D

Någon med lite erfarenhet kanske vill dela sina tankar om detta :)
  • awiie

Var hos barnmorskan i onsdags å var så taggad på att se vad mitt sf mått låg på, men tydligen kollar dem inte det "så tidigt i graviditeten" var då i 23+5...

Fick iaf lyssna på bebis hjärta :D <3

Är inne på mitt 6e bm besök denna graviditet pga att jag gick ner så mycket i vikt då jag bara spydde och har ännu inte gått upp ett gr, så äter tillbaka om två veckor :)

• Rabatishome

Hoppar in i tråden!

Har också BF 10/11 2016

Första bebisen och har INGEN ANING vad man ska göra. När köper man allting? Alla gör så olika..

Kulturmåndagen brukar man inte köpa saker (kläder, säng osv) tidigt för att inte jinx it... Men jag vill ju:( haha

När ska ni köpa allting? Hur mycket ska man köpa? Hur vet man hur mycket kläder bebisen ska h? Hur vet man vilken blöja som passar bebisen? Hur vet man varför ungen gråter??? Haha

Helt stressad:(

• awiie
    Rabatishome skrev 2016-07-23 03:30:15 följande:

Hoppar in i tråden!

Har också BF 10/11 2016

Första bebisen och har INGEN ANING vad man ska göra. När köper man allting? Alla gör så olika..

Kulturmåndagen brukar man inte köpa saker (kläder, säng osv) tidigt för att inte jinx it... Men jag vill ju:( haha

När ska ni köpa allting? Hur mycket ska man köpa? Hur vet man hur mycket kläder bebisen ska h? Hur vet man vilken blöja som passar bebisen? Hur vet man varför ungen gråter??? Haha

Helt stressad:(

Grattis:) har BF en dag efter dig :)

för mig är det andra graviditeten, men med bägge har jag börjat köpa allt efter vi varit på Rul, och nu är jag strax klar med allt. Tror jag ;) är väl en overall och bebismössa jag vet att jag har kvar i klädesväg. Annars är det väl tvättlappar och och nått blöjpaket till :)

Så du kan ju börja köpa på dig precis när du vill :) hur mycket av allt är ju det svåra då man inte vet hur stor bebis är när den kommit ut och hur fort den växer. Men några uppsättningar i strl 50 och 56 och uppåt kan ju vara bra, en vet ju inte om man får en kräk bebis eller inte;) och så beror det ju på hur tillgång till tvättmaskin finns.

I blöjväg skulle jag säga att köp ett par paket i newborn strl 1 och 2 så har du bägge ifall bebis är stor eller liten :)

Och gråt är något du lär dig när bebis kommit :)

Hoppas du blev lite klokare ;)
  • felisa

Första gången jag skriver i denna tråd, bf 14/11, har en son sedan tidigare som snart blir fem.

På tal om detta med inköp och förberedelser. Ja, vi gör alla olika. Vi har nästan inte kvar något från första barnet undantaget lite kläder jag ska gå igenom och en spjälsäng. Jag har än så långe knappt börjat med några inköp alls faktiskt. Vi beställde precis barnvagn (bugaboo buffalo), thats it:) Jag tycker nog det är lite jobbigt psykisk att ha en massa bebisgrejer liggandes framme flera månader innan bebisen kommer, och försöker att mota bort ev stress inför alla inköp med en lugn inställning (men misslyckas ofta haha).

Jag har hittat en bra lista på saker att ordna, om någon är intresserad:

Att inhandla:

Barnvagn inkl regnskydd

Ergonomisk bärsele

Babysitter

Rumptermometer

Blöjor

Torra tvättlappar

Inotyol

Nappar

Bröstpump

Skötbord med skötdyna

Skötväska

Nappflaska (amningsvänlig)

Bröstmjölksersättning (jag tänker varva med amning)

Bebiskläder (samt mössa, overall, vantar)

Små filtar

Bebiskudde

Sängkläder

Babyskydd till bilen

Näsfrida

Kräklappar/små handdukar

Hakklappar

Plastad frotté

Spjälsäng med madrass och täcke

Leksak att hänga ovanför spjälsängen+ spjälskydd

Amningsbh+ amningsinlägg

Bindor

Blöjhink

Badolja

Badtermometer/mjuk handduk

Batteri till andningslarm (jag har ett andningslarm sedan tidigare)

Sedan kommer ju sådant som att planera föräldraledigheten också, mycket skoj:)
  • Annnanym

Var aktiv i den här tråden från början men har inte varit inne på länge, läser då och då bara... :) 

Gravid med 2a barnet, en lillasyster till Agnes, 2,5 år, beräknad 21/11.

Angående vad man borde/ska/måste köpa så kan man verkligen tagga ner där. 

Måsten: babyskydd till bilen, några bodys/pyjamaser, blöjor, tvättlappar, spjälsäng, bindor...

Självklart kan man handla sååå mycket mer men våga ta det lite lugnt! Vänta med amningsbh:ar och amningslinnen (mina bröst exploderade efter förlossningen så hade jag köpt tidigare hade jag aldrig kunnat använda dom, skickade maken samma dag vi åkte hem för att köpa) och man får ofta mycket kläder till bebisen och andra leksaker när den väl är född. Och man kan åka iväg och köpa en flaska, eller en bh eller babyolja när man väl kommit hem. 

Jag köpte ganska mycket innan dottern föddes, höll igen en del ändå. men önskar att någon sa till mig att ta det lite lugnt. Babyoljan, badtermometern, den söta overallen, myggnätet till vagnen, inotyolsalvan, fisventilen, babyhårborsten, solskyddet till bilen, amningsnappar, vanliga nappar, mobil till spjälsängen... ALLT sånt går att köpa när bebisen väl är ute, jag lovar... :) 

• Annnanym

Och med det sagt (inlägget ovanför) vill jag absolut inte ta ifrån någon glädjen i att handla till sin bebis. Det är ju en stor del av hela grejen! Men, man behöver inte lägga ner massor med pengar på prylar som sen kanske bara ligger... Bättre att köpa vid behov... 

• felisa

Jag vill verkligen inte förespråka en köphysteri, men jag tycker att jag har kortat ner min lista till de saker som jag tycker är enbart nödvändiga:) På nätet kan man ju hitta listar som är evighetslånga. Eller alla listor om hur man ska packa sin bb-väska, dessa tycker jag är fullkomligt överdrivna. Men vem vet, vissa kanske har nytta i att ta med sig halva bohaget till BB.

Vi är nog olika som personer. Jag avskyr att shoppa och det sista jag vill göra är att behöva ge mig ut i affärer för att handla extra saker som jag har väntat med. Det har en lugnande faktor på mig i att känna mig relativt klar. Vad det gäller amnings-bh så är det nog också mycket olika. Mina bröst växte knappt något med sonen, trots att amningen fungerade strålande. Så där känner jag att jag lätt kan köpa innan (men kanske köpa en storlek större för säkerhets skull).

Jag har dock nu i efterhand insett att bebiskudde kanske ska strykas. Det är lustigt, för fem år sedan så rekommenderades att köpa specialanpassade kuddar till spjälsängen, men nu verkar det som att man inte ska ha någon kudde alls? Får fråga vår bvc-sköterska. 

Svar på tråden BF november 2016