• Melinda05

Är Sasha ett fint namn ?

Vad tycker ni om namnet Sasha ? Vi själva tycker att det är ett fint namn som funkar på både tjejer och killar ( kanske mer killnamn). Vill veta vad andra har för åsikter om namnet ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Sasha ett fint namn ?
  • Elderberry

Tycker att det är ett väldigt sött killnamn :) Jag har mött tjejer som heter Sasha, och det fungerar väl, men jag föredrar det på killar.

• Melinda05
    Elderberry skrev 2016-02-03 11:47:28 följande:

Tycker att det är ett väldigt sött killnamn :) Jag har mött tjejer som heter Sasha, och det fungerar väl, men jag föredrar det på killar.

Tycker också det funkar mer på killar. Har aldrig träffat tjejer som heter så men man har ju hört på tv haha . Blir det en flicka kommer hon inte heta Sasha, men om det blir en kille kan vi tänka oss : ) .
  • Johan75

Det är väl ett smeknamn för Alexander? Med det sagt - tycker det funkar bra på båda könen.

Behold, i come as a thief.
  • Melinda05
    Johan75 skrev 2016-02-03 11:59:18 följande:

Det är väl ett smeknamn för Alexander? Med det sagt - tycker det funkar bra på båda könen.

Menar du att namnet Sasha inte finns ? Så alla som "heter" Sasha heter egentligen Alexander ? Det kanske är så men har aldrig hört det. Det ända jag vet, är att många ryssar och serber heter så och även Shakiras son haha !
  • Anonym (Russia!!!)

Sasja är ett smeknamn för Alexander (eller Alexandra).

Jag ser det som ett ryskt/balto/slaviskt smeknamn (inget riktigt namn i sig).

• Melinda05

Menar ni att namnet " Sasha " inte finns ?

• Elderberry

Klart det finns, men det kanske är som Hanna (smeknamn för Johanna) och Tilda (smeknamn för Matilda).

• Anonym (Russia!!!)
    Melinda05 skrev 2016-02-03 12:18:36 följande:

Elderberry skrev 2016-02-03 12:21:17 följande:

Klart det finns, men det kanske är som Hanna (smeknamn för Johanna) och Tilda (smeknamn för Matilda).

Namnet Sasja (stavas så) finns för namnet Alexander i öst, lika mycket som namnet Alex finns för Alexander i väst.
  • Johan75
    Melinda05 skrev 2016-02-03 12:18:36 följande:
    Om vi menar att namnet Sasha inte finns så skriver vi väl det? Sluta anta vad andra menar! Himla irriterande om alla håller på så.

Olle är ett smeknamn för Olof, men det finns massor av människor som heter Olle. Samma sak med Pelle. 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Russia!!!)

Sasja är det vanligaste; mest alldagliga.

Sasjinka är mer kärleksfullt (sägs av föräldrar till Sasja, tex).

Sashka är mer polare/kompis-sätt att säga det på. Eller om det finns två Sasja och den ena tycker man mer om än den andra; då blir det Sasja och Sashka.

Svar på tråden Är Sasha ett fint namn ?