• Melinda05

Är Sasha ett fint namn ?

Vad tycker ni om namnet Sasha ? Vi själva tycker att det är ett fint namn som funkar på både tjejer och killar ( kanske mer killnamn). Vill veta vad andra har för åsikter om namnet ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Sasha ett fint namn ?
  • Elderberry

Tycker att vi borde släppa ursprungsdiskussionen nu. Det är känt vart namnet ursprungligen kommer ifrån, att någon skulle bry sig och tracka barnet Sasha om att det minsann är ryssarnas Alexander har jag svårt att tro. Det är som att tro att barnet Gabriel aldrig skulle få sluta höra om att han egentligen är en ängel och hör hemma i bibeln.

Jag står fast vid min åsikt, det är ett sött namn :)

• Melinda05

Ja precis egentligen spelar det ingen roll om "vems namn det är " . Frågan var vad ni tyckte om just namnet Sasha , vi ville gärna höra andras åsikter : )

• josefins853

Tycker det är wt. Vet två tjejer som heter det o båda är rökande, supande socfall utan framtid. Därför kopplar jag inte namnet till något bra.

• Anonym (Dude)
    josefins853 skrev 2016-02-04 00:28:19 följande:

Tycker det är wt. Vet två tjejer som heter det o båda är rökande, supande socfall utan framtid. Därför kopplar jag inte namnet till något bra.

Jag vet en fd rökflummande son-of-a-swe-academy med justa detta namn.

Den ända preferensen jag nånsin kommer ha till namnet.
  • Tihi

Inte fint nånstans och ännu fulare om ungen som ska heta det bor i Sverige.

• sextiotalist

För mig är det ett hundamn

• fluu

Personligen gillar jag det inte. Tycker att det är unisex.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (nn)

För mig är det ett smeknamn, ungefär som Pelle och Kalle, och jag skulle nog anta att ni hade ryskt påbrå och att barnet egentligen heter Alexander (jag är f ö från Finland om det spelar någon roll ). För mig är det ett killnamn i första hand. Ganska neutralt i övrigt, inte fint, inte fult, men aningens "rörigt" med både s- och sj-ljud i samma korta namn.

• Melinda05

Barnet kommer förmodligen få namnet Sasha, men endast om det är en pojke:) Vi kommer att bo i Sverige, men vi är inte svenskar från början. Tack för era åsikter. Ni andra som tittar in får gärna rösta och skriva vad ni tycker , det är intressant att läsa era kommentarer .

• LillaLoppi

Hej!

Jag ser namnet som ett unisex (smek)namn. Jag, liksom några andra i tråden, kopplar namnet till namnen Alexander och Alexandra.

Säger du dock "mitt barn heter Sasha", så ser jag framför mig en flicka, men skulle fortfarande tveka då jag vet att även pojkar kan heta det. Men namn som slutar på "A" har ju oftast en tendens att vara just flicknamn.

I England, där jag kommer från, är Sasha nog vanligare på flickor än på pojkar. Medan i Ryssland är det nog vanligare på pojkar.

Svar på tråden Är Sasha ett fint namn ?