Inlägg från: Anonym (Russia!!!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Russia!!!)

Är Sasha ett fint namn ?

Sasja är ett smeknamn för Alexander (eller Alexandra).

Jag ser det som ett ryskt/balto/slaviskt smeknamn (inget riktigt namn i sig).

• Anonym (Russia!!!)
    Melinda05 skrev 2016-02-03 12:18:36 följande:

Menar ni att namnet " Sasha " inte finns ?

Elderberry skrev 2016-02-03 12:21:17 följande:

Klart det finns, men det kanske är som Hanna (smeknamn för Johanna) och Tilda (smeknamn för Matilda).

Namnet Sasja (stavas så) finns för namnet Alexander i öst, lika mycket som namnet Alex finns för Alexander i väst.
  • Anonym (Russia!!!)

Sasja är det vanligaste; mest alldagliga.

Sasjinka är mer kärleksfullt (sägs av föräldrar till Sasja, tex).

Sashka är mer polare/kompis-sätt att säga det på. Eller om det finns två Sasja och den ena tycker man mer om än den andra; då blir det Sasja och Sashka.

• Anonym (Russia!!!)
    Anonym (Fint) skrev 2016-02-03 14:50:27 följande:

Sasha är definitivt pojk namn !

Nej, det är unisex.
  • Anonym (Russia!!!)

Korrekta stavningen är Sasja.

• Anonym (Russia!!!)
    Emmispemmis skrev 2016-02-03 18:47:57 följande:

Ett pojknamn i mitt tycke, pga kopplingen med Alexander. Fint!

Även Alexandra.
    Anonym (Mjo) skrev 2016-02-03 18:55:41 följande:

Fast det är det ju inte när någon i Storbritannien heter så (tex, eftersom det ofta förekommer)...

Det är ett ryskt namn från början. Det stavas med kyrilliska och blir Sasja.

Precis som Wilhelm är ett tyskt namn och stavas med W, men sen har andra länder importerat namnet och vissa har valt stavningen Vilhelm istället.

På samma sätt har man kanske i England valt Sasha. Men original ska vara Sasja (jag är från Ryssland och gissa - jag heter Alexandra).
  • Anonym (Russia!!!)
    Melinda05 skrev 2016-02-03 19:16:54 följande:

Man kan stava namnet på olika sätt .

Ja jag skrev bara att originalet är Sasja. I Ryssland är Sashka mer nedlåtande.
  • Anonym (Russia!!!)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-02-03 19:28:37 följande:

Ja, men den ursprungliga stavningen spelar ju ingen roll när det blivit ett "nytt/eget" namn.. Att i UK heta Sasha har inte längre något med det ursprungliga ryska namnet att göra.. Precis som Hanna inte längre har något med Johanna att göra. Om du googlar namnet så ges det massor av exempel på hur det stavas i olika länder.

Fast för de flesta är det ett smeknamn på Alexander/Alexandra. För alla ryssar och andra balto-slaver, säkert i Finland också och tydligen (om man läser i tråden) även i Sverige också.
  • Anonym (Russia!!!)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-02-03 19:37:47 följande:

Jag hade ALDRIG gjort den kopplingen och heller aldrig hört nåt annat än alex som smeknamn på det.. Och jag är svensk/finsk. Jag har bara hört det namnet på typ britter..

Det ändrar ju dock inte det faktum att det faktiskt ÄR så. Det säger väl snarare mer om dig än något annat. O.o
Svar på tråden Är Sasha ett fint namn ?