Inlägg från: Melinda05 |Visa alla inlägg
  • Melinda05

Är Sasha ett fint namn ?

Vad tycker ni om namnet Sasha ? Vi själva tycker att det är ett fint namn som funkar på både tjejer och killar ( kanske mer killnamn). Vill veta vad andra har för åsikter om namnet ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Sasha ett fint namn ?
  • Melinda05
    Elderberry skrev 2016-02-03 11:47:28 följande:

Tycker att det är ett väldigt sött killnamn :) Jag har mött tjejer som heter Sasha, och det fungerar väl, men jag föredrar det på killar.

Tycker också det funkar mer på killar. Har aldrig träffat tjejer som heter så men man har ju hört på tv haha . Blir det en flicka kommer hon inte heta Sasha, men om det blir en kille kan vi tänka oss : ) .
  • Melinda05
    Johan75 skrev 2016-02-03 11:59:18 följande:

Det är väl ett smeknamn för Alexander? Med det sagt - tycker det funkar bra på båda könen.

Menar du att namnet Sasha inte finns ? Så alla som "heter" Sasha heter egentligen Alexander ? Det kanske är så men har aldrig hört det. Det ända jag vet, är att många ryssar och serber heter så och även Shakiras son haha !
  • Melinda05

Menar ni att namnet " Sasha " inte finns ?

• Melinda05

Fast Sasha finns ju som eget namn också . Det finns faktiskt människor som endast heter Sasha i förnamn.

• Melinda05
    Anonym (Russia!!!) skrev 2016-02-03 19:04:35 följande:

Även Alexandra.Det är ett ryskt namn från början. Det stavas med kyrilliska och blir Sasja.

Precis som Wilhelm är ett tyskt namn och stavas med W, men sen har andra länder importerat namnet och vissa har valt stavningen Vilhelm istället.

På samma sätt har man kanske i England valt Sasha. Men original ska vara Sasja (jag är från Ryssland och gissa - jag heter Alexandra).

Man kan stava namnet på olika sätt .
  • Melinda05
    Anonym (Mjo) skrev 2016-02-03 19:28:37 följande:

Ja, men den ursprungliga stavningen spelar ju ingen roll när det blivit ett "nytt/eget" namn.. Att i UK heta Sasha har inte längre något med det ursprungliga ryska namnet att göra.. Precis som Hanna inte längre har något med Johanna att göra. Om du googlar namnet så ges det massor av exempel på hur det stavas i olika länder.

Precis , håller med !
  • Melinda05

Jag har aldrig hört det heller ! Det kanske är så i Ryssland . Men namnet Sasha finns i andra länder eller ( Sasa hos jugoslaver ) som uttalas som Sasha .

• Melinda05

Ja precis egentligen spelar det ingen roll om "vems namn det är " . Frågan var vad ni tyckte om just namnet Sasha , vi ville gärna höra andras åsikter : )

• Melinda05

Barnet kommer förmodligen få namnet Sasha, men endast om det är en pojke:) Vi kommer att bo i Sverige, men vi är inte svenskar från början. Tack för era åsikter. Ni andra som tittar in får gärna rösta och skriva vad ni tycker , det är intressant att läsa era kommentarer .

• Melinda05

Ja , vi skulle aldrig döpa barnet till Johan,Sixten,Vilmer,Oscar eller något typiskt "svenskt" . Namnet Alexis och Nicolas tycker vi också om,men just nu är det Sasha som vi är mest förtjusta i .

• Melinda05

Tack alla för era svar ni andra som tittar in får gärna fortsätta och rösta

Svar på tråden Är Sasha ett fint namn ?