Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Alltså, känner mig som en ny människa. Sovit 13 timmar i sträck inatt och fortfarande slö och ligger och vilar. Haha helt sjukt att man kan sova så mycket plötsligt, men väldigt skönt att verkligen sova ut. Idag har jag inte märkt några sd eller onda hugg så undrar om det beror på att jag är utvilad första gången på typ 2 veckor?

Hur går det här inne? Symetrical mitt tips är tydligen ute, men har fortfarande chans på pojke :) Hur känns det idag?

• Loppan84

Grattis igen ememem!

Sagoskog - ja du, vi har aldrig haft mindre sex än under graviditeten. Först var jag illamående hela tiden och sen var det fogarna och nu är man bara stor och det var inte ens skönt sista gången, gjorde lite ont där inne.

Men är ärligt talat inte bekymrad, är väldigt mycket gos och närhet. Vi har nog aldrig var mer nära och förälskade än under graviditeten, så tänker att så länge det funkar så klarar förhållandet några månader med lite/utan sex. Sen får vi nog vara duktiga på att hålla det igång när lillen kommer, för det är nog lätt att fortsätta på denna banan av ren vana annars och då ser det kanske inte så ljust ut ;)

• Loppan84

Fy sjutton, kan inte andas längre. Sä täppt i näsan och svullen i ansiktet och på halsen. Har använt snark-app sista veckan för att se om det är nått hjälpmedel som hjäper men blir värre och värre för varje natt. Näsplåster gjorde ingen skillnad, men en nässpray som man tar ner i halsen hjälpte lite först men sen inatt var det värre än nånsin. Här är mitt "snore card" från igår natt, det är helt sjukt - ligger på 98% percentil dvs bara 2% som använt appen snarkar värre än mig nu :-/

Hur går det för er andra? Eagle?

finns det NÅTT som hjälper? Som sagt svullenhet är det största problemet, inte täppt med snor så typ koksalt hjälper inte alls.

• Loppan84

Jag är osäker på om det är vätska, har ju absolut ingen vätska i benen eller fötterna så isåfall är det bara i ansiktet. Enda stället jag gått upp är fortfarande magen och ansiktet, inte ens brösten. Tror kanske det är själva slemhinnorna eller musklerna som är svullna. Min näsa ser dubbelt så bred ut som vanligt och kinderna är ganska runda. Kan det hjälpa med sån typ av massage då också tror du?

Träffade en kompis igår som sa att jag fått "föda-ansikte", vet inte riktigt vad det betyder men googlade och är tydligen vanligt att man svullnar upp ordentligt i ansiktet ett par veckor innan förlossning och att det försvinner direkt efter?

Har så täta förvärkar och slemmiga flytniningar nu och med detta föde-ansiktet också börjar jag misstänker att han inte vill vänta 7-9 veckor till utan kanske kommer komma lite tidigt. Hoppas han vill vänta tills efter vecka 35 iaf :-/

Sajocawa skrev 2016-08-21 09:21:01 följande:

Vet verkligen inte alls om detta hjälper, men är det vätska som gör att du svullnar upp? Gå och gör en vävnadsdränage på en salong och testa om det hjälper något. Jag hade gärna hjälpt till och testat göra på dig om du bodde närmare :(

• Loppan84

Fick totalt andningsstopp och efter jag fick igång lite av andningen kaskadspydde jag och fick starka värkar. Vad f-n är det som händer? Känner mig väldigt orolig och rastlös, hoppas detta är övergående, börjar bli riktigt rädd att han ska komma tidigt. Är det någon vits att åka in nu i helgen, isåfall är det bara födeavdelningen som häller och det vore väl lite konstigt när det är allmänmpendet som blivit sämre? Bättre att gå till MVC eller min vanliga husläkare för detta väl? Alltså: svårt att andas, mycket sammandragningar men inget blod eller fostervatten och inte regelbundna

• Loppan84

Tack söta ni <3

De bad mig komma in för säkerhetsskull. Tappen såg fin ut men har fått bricanyl för att lugna förvärkarna. Fick också en inandningsspray som heter pulmicort för andningen så hoppas det blir bättre. Bm sa att de kan hängs ihop och andningsuppehåll under natten kan sätta igång förvärkar så kan varit snarkningen/andningsproblemen som satte igång det så håll lite koll om ni får såna problem som mig med snarkningen/andningen om ni också får mycket värkar.

Hur går det med din snarkning Eagle? Kan rekommendera sppen "snore lab" så märker du om du har andningsuppehåll för då ska man medicinera enligt bm, för det är värre för bebis med andningsuppehåll än medicinen.

Symetrical skrev 2016-08-21 14:48:25 följande:

Låter inte alls bra, vännen. >_<

Ring förlossningen och rådfråga, .

eagle87 skrev 2016-08-21 18:31:00 följande:

Åh va orolig jag blir för dej... Hur mår du nu? Uppdatera... Kram

GästenT skrev 2016-08-21 14:00:37 följande:

Har ni någon sjukvårdsupplysning att ringa i Norge? Jag hade lätt ringt till 1177 och rådfrågat samt beskrivit hur jag mådde.. :/

Ememem skrev 2016-08-21 14:16:15 följande:

Eftersom det hör ihop med din graviditet så hade jag också ringt och berättat hur jag mår så får de avgöra om de vill att du kommer in eller om det kan vänta till efter helgen.

• Loppan84

Tack vännen. Ja jag fick ju bägge - bricanyl mot förvärkarna och pulmicort för andningen. Hoppas det hjälper.

Tar du pulmicort varje dag eller bara när du känner behov?

sagoskog skrev 2016-08-21 19:53:16 följande:

Usch vad otäckt. Tycker dock du borde fått både pulmicort och bricanyl. Ja alltså, bricanyl i en inhalator som luftrörsvidgande (inte för att stoppa värkar) eller en kombinations inhalator (typ symbicort). Jag har båda typerna men inte använt sen i vintras. Riktlinjerna nu är dock tydliga med att man alltid ska fortsätta behandla som vanligt vid graviditet. En dålig syresättning är mycket värre än de eventuella negativa effekterna läkemedlen skulle kunna ha. Men hur som helst, nu fick du ju pulmicort nu och jag hoppas att det hjälper bra. Men annars fall så be om att även få bricanyl.

• Loppan84

Aha det visste jag inte. Trodde bricanyl bara hjälpte för att lugna värkarna, men nu när du säger drt har jag ju sett och hört att det också använd för astma. Ja prövar så här nu, så hoppas det lättar lite :)

sagoskog skrev 2016-08-21 20:23:06 följande:

Jo jag förstod det. Men tänkte att du kunde fått med en bricanyl-inhalator för andningen också :) . Bricanyl är akut luftrörsvidgande, medans pulmicort är långtidsverkande och de används nästan alltid i "par". Men det är ju möjligt att de ansåg att det var nog med pulmicorten :) vilket jag hoppas att det är :)

Jag står egentligen på en ganska hög dygnsdos på både bricanyl och pulmicort. Men har faktiskt inte använt någon av medicinerna sedan i vintras. Jag slutade ju röka när jag blev gravid och tyckte att det hade tillräcklig effekt. Men min astma-ssk skulle nog skälla på mig om hon visste :/ jag har väldigt svårt att ta mediciner över lag. Vet inte varför faktiskt, men undviker alla läkemedel som pesten.

• Loppan84

Aha det visste jag inte. Trodde bricanyl bara hjälpte för att lugna värkarna, men nu när du säger drt har jag ju sett och hört att det också använd för astma. Ja prövar så här nu, så hoppas det lättar lite :)

sagoskog skrev 2016-08-21 20:23:06 följande:

Jo jag förstod det. Men tänkte att du kunde fått med en bricanyl-inhalator för andningen också :) . Bricanyl är akut luftrörsvidgande, medans pulmicort är långtidsverkande och de används nästan alltid i "par". Men det är ju möjligt att de ansåg att det var nog med pulmicorten :) vilket jag hoppas att det är :)

Jag står egentligen på en ganska hög dygnsdos på både bricanyl och pulmicort. Men har faktiskt inte använt någon av medicinerna sedan i vintras. Jag slutade ju röka när jag blev gravid och tyckte att det hade tillräcklig effekt. Men min astma-ssk skulle nog skälla på mig om hon visste :/ jag har väldigt svårt att ta mediciner över lag. Vet inte varför faktiskt, men undviker alla läkemedel som pesten.

• Loppan84

Haha ops. En 6-åring är kanske inte den mest pålitliga personen att berätta hemlisar för ;)

Vad sa de då? Hoppas du står dem nära så det inte känns alltför jobbigt

mamalolo skrev 2016-08-21 19:29:27 följande:

Min sexåring kunde inte riktigt hålla tyst utan berättade igår för min svärmor och svägerska att "mamma har en hemlig person i magen". Puh! Betydligt tidigare än jag hade planerat, så klart. Måtte det gå bra nu.

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend