Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Så skönt! Låter jättebra ju. Hoppas verkligen det går vägen denna gången.

mamalolo skrev 2016-08-19 09:36:09 följande:

Nu har jag varit på gyn-undersökning för att kolla mitt myom (muskelknuta på livmoder). Fick inga besked nu - de ska ha något slags samråd på tisdag. Kommer veta mer efter det.

Läkaren kunde dock se ett liiitet embryo på drygt 2mm (bekräftar 4+4) och gulkroppen på höger sida som upprätthåller graviditeten. Det hon också kunde se är att myomet sitter nära vänster äggledare vilket ev kan ha förhindrat graviditet/befruktning de gånger jag haft ÄL på vänster sida. Som tur är fäste ägget långt ifrån myomet denna gång. Mindre risk för komplikationer då.

Ev kommer de vilja hålla koll på myomet under graviditeten (om den fortskrider) eftersom graviditetshormon kan "boosta" myomet så att det växer sig större.

• Loppan84

En lite dum fråga kanske, och sorry Tmi - men ni som varit med förr kanske vet hur flytningar ska va i sista trimestern? Har ju mycket sd och sista veckan börjat få väldigt tjocka, slimigs, genomskinliga flytningar. Ser lite ut som fertila flytningar men tjockare. Och så hörde jag från en annan tjej att slemkroppen hade gått pö om pö för henne under ett par veckor, är det nån annan som upplevt det? Är det vanligt? Och isåfall hur märkte ni det?

Hade ju lite konstiga beige/grå flytningar för nån månad sen också och misstänkte bakteriell vaginos men blev testad för både det och uvi utan att de fann nått, och nu är då de flytningarna borta.

• Loppan84

Var väldigt illamående, började vecka 7 men eskalerade vecka 9-10. Va inne på exakt samma som dig och frågade här i tråden. Tänkte att eftersom det var järn i mina vitamintabletter och det kan göra en lite dålig kunde det va det. Eftersom jag hade bra värden slutade jag med dem och tog bara folsyra separat. Du kan ju alltid testa.

Men har också hört att vecka 9 kallas helvetesveckan. Klart det kan va tabletten men ärligt talat var vecka 9-10 värst för mig också och verkar va det för många. Spydde av allt då. Så blev det successivt bättre fr.o.m. Vecka 11.

Det enda som hjälpte för mig och gjorde dagarna bättre var att äta väldigt ofta, väldigt lite, med en gång i sängen innan jag gick upp och absolut ingen stress. Tråkigt jag vet, men det BLIR bättre <3

Videungen skrev 2016-08-19 09:14:58 följande:

Liten fråga om illamående/kräkning!

Jag har sedan v.7 mått illa när hungern kommer. Men inte kräkts! Nu i morse, v.9, har vi ätit frukost hos min svärmor som inget vet ännu. Efter första mackan fick jag springa till toan o kräkas. Sa att jag satt i halsen efteråt :/ andra mackan har jag fått behålla. Undrar om det var vitaminen som jag tog på lite för tom mage? Någon som haft liknande med vitaminer? Vill veta om vi kan hålla på det längre. Blir många middagar dessa dagar när vi hälsar på makens familj... :S

• Loppan84

Nej vad gör du här. Du ska ju föda idag. Hur är formen? Ut och gå med dig <3

Symetrical skrev 2016-08-19 11:52:29 följande:

Låter onekligen som "best case scenario"! Så skönt

• Loppan84

Heja vad duktig du är! Har fortfarande en bra känsla för 19e även om det börjar bli stressigt ;)

Symetrical skrev 2016-08-19 12:17:45 följande:

Hahaha. Har ganska mycket ytlig kramp i magen, samt mer illamående och mensvärk i korsryggen sedan igår. Får se hur lång tid det tar innan det leder till något mer konkret! Har promenerat 5,86 km än så länge idag. Blir snart middagsvila och sen en promenad till innan jag hämtar hem min skatt från dagis.

• Loppan84

Ingen som har tankar om slemproppen? Har fått byta trosor 2 gånger igår och satt i trosskydd idag. Är så himla slemmigt, trosorna blir genomblöta så det går ut på byxorna :-O

• Loppan84

Är ju ganska länge kvar, 26/10, men har haft onda sd och förvärkar redan från vecka 29 så det kom tidigt. de stänger redan kl 14 på min MVC så får vänta till måndag, är bara födeavdelningen jag kan vända mig till på en helg och det känns lite drastiskt ;) Inga flagor i men däremot ljust ljust rosa någon gång så lite lite spår av blod kan det nog varit.

Googlade lite och verkar inte jätteovanligt att drt kommer lite här och där men kanske inte 9 veckor innan, snarare 2-4 så får kanske hålla lite koll. Hur mycket kris är det om han kommer vecka 34-35?

Han har ju också vänt sig med huvudet ner för en vecka sen.

Ememem skrev 2016-08-19 13:55:28 följande:

Min slempropp med sonen kom ut som en pöl med vatten tre dagar innan han föddes. När jag kände på det var det typ halt. Men är ju inte ovanligt att det kommer ut i omgångar. Jag skulle dock ringa bm och fråga, är det några typ vita eller rosa flagor i det? Jag tänker så det inte är fostervatten? När är du beräknad?

GästenT skrev 2016-08-19 13:48:16 följande:

Dina lät mer "slemmiga" liksom men känner igen att trosorna blir helt genomblöta.

Du kan inte ringa din bm och fråga lite snabbt annars? :) vet inte hur lättillgänglig hon är.

• Loppan84

Tack kommer det väldigt onda sd igen gör jag nog det :)

Ememem skrev 2016-08-19 14:29:49 följande:

Ring och prata med förlossningen så får de avgöra huruvida ni ska komma in på en kontroll. Jag tyckte det kändes jätte konstigt att ringa dit men de är vana. Vi blev jätte bra bemötta när vi behövde åka in för kontroll när jag trodde att vattnet hade börjat läcka men det var bara min slempropp men de tyckte jag gjorde helt rätt som kom in, även BM var osäker när hon undersökte mig och kallade in läkaren. Hellre en koll för mycket än en för lite.

• Loppan84

Haha bra där. Hur går det med fogarna när du går så mycket?

Symetrical skrev 2016-08-19 15:04:57 följande:

Gör mitt yttersta för att ditt tips skall gå in!

• Loppan84

Ja låter som det är väldigt många som har såna flytningar i sista trimestern, så länge det inte gör väldigt ont så är det säkert helt ok :)

Sajocawa skrev 2016-08-19 15:16:10 följande:

Jag har också väldigt mycket såna flytningar, men haft det rätt länge också. Det kan vara vanliga flytningar (i slutet av graviditeten är det många som faktiskt tror att vattnet har gått pga mycket flytningar, tråkigt nog) men också delar av slemproppen men du behöver inte oroa dig i vilket fall, slemproppen återbildas..

När min slempropp lossnade dagen före bf sist (inte hela, men en bit i alla fall) var det inga tvivel om att det var slempropp i alla fall och inte flytning.

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend