Inlägg från: hoppitossa |Visa alla inlägg
  • hoppitossa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Bäbiiiis skrev 2016-09-20 11:28:27 följande:
    Ja precis. Kommer vara i 11+6 när jag gör kub.

Kommer ni andra också köra kub/nupp?
    Har inte tänkt på det ännu, vet knappt vad och varför man gör dem.. *tjejen med dålig koll*
    Varför väljer ni att göra det? :)
  • hoppitossa
    Bäbiiiis skrev 2016-09-20 13:21:21 följande:
    Här blir vi erbjudna att antingen bara göra vanligt ul eller göra kub-testet i v 12-13 ca. Genom kub kan man få en riskbedömning av risken att barnet har kromosomavvikelser (trisomi 13, 21, och downs syndrom tror jag det är som testet kan indikera). Får man veta att det är hög risk (sämre än 1:200) blir man erbjuden att göra fostervattenprov för att få ett säkert besked.

Vi väljer att göra detta eftersom det faktiskt finns alternativet att avbryta graviditeten vilket vi troligtvis väljer att göra om man fastställer kromosomavvikelse. Det är ju inte ett lätt beslut och svårt att veta hur man skulle känna i den situationen men jag tänker i alla fall att det är bättre att veta än att inte veta.

Sen innebär ju tyvärr fostervattenprov ca 1% risk för missfall så vi hoppas ju givetvis på att slippa det.
    I mitt landsting erbjuds det till kvinnor >35. Men vi har inte diskuterat det alls, har svårt att tillåta mig tänka längre än till tidigt vul nästa vecka. :P 
  • hoppitossa
    happylife skrev 2016-09-20 17:58:33 följande:
    Typiskt jag tror jag är 5+1 idag. Äl var för ca 3 v sedan, 3 v och någon dag sen tror jag. Har bara 1 test till (är utomlands tom lördag) så tänker försöka vänta med det några dagar iaf. Surt att få 2-3 igen å sen inte kunna testa mer! Men som sagt, är inte särskilt orolig eftersom det förra vändan tog tid att få 3+ av nån anledning.

Mår verkligen "gravid" och har mycket vita gravidflytningar så det känns ändå bra.

Har nog blivit väldigt luttrad av de jag gått igenom. Blir de MF, ja då blir de å jag kan inte påverka. Ett tidigt MF går ändå snabbt att komma över för mig med tanke på att jag klarat ett avbrytande i v 16-17.

Så tänker jag iaf
    Jag kan tänka mig att du blivit det av allt som hänt. Jag tänker återgå till min ursprungliga plan och inte testa mer innan vul, dyrt och behöver ändå inte visa sanningen = onödig stress (för min del). :) 
    Hoppas det slår om för dig snart, och att du trots allt njuter lite av semestern. 
  • hoppitossa

Jag har under många år till och från haft problem med dåligt järnvärde, blodbrist osv. I vardagen har jag svårt att få i mig tillräckligt med järn via maten. Äter ju folsyra som tillskott och tror även jag behöver järn. Vet ni om det är okej att ta järntabletter (sådana man får när man lämnat blod)?

• hoppitossa
    Loppan84 skrev 2016-09-21 15:43:25 följande:

Det kollar de ju i alla kontroller fr.o.m. Inskrivning så vänts till dess. Det är lätt att få illamående och ont i magen av järntabletterna och man ska helst inte ta dem i onödan. Även om du behöver järn tror jag inte det är någon stress innan inskrivning att komma igång med dem

Okej, kanske är lika bra. Känns bara så himla långt till inskrivningen, 29 dagar kvar! Skrattande
  • hoppitossa
    mamalolo skrev 2016-09-21 16:31:08 följande:
    Jag tar Hemofer plus (med folsyra) och det funkar tydligen för hade helt ok järnvärden vid inskrivningen igår. Tog dem under hela mina första två graviditeter också då Niferex gjorde min mage så dålig.
    Tack, ska läsa på lite om det!
  • hoppitossa

Skulle tro att jag kommer få härliga besvär med foglossning med tanke på att det redan börjat "knaka" i nedre ländrygg eller bäckenlederna när jag nyser och hostar. Kommer nog bli rörligt rätt snabbt. Skrattande

• hoppitossa
    Sagan12345 skrev 2016-09-22 11:21:41 följande:

V 22 idag :)

Fasen vilken lång väntan det är.

Vilken fin mage! Längtar till det börjar synas. :) 
  • hoppitossa

Inga konstigheter med att få en superkänslig näsa. Min man har väl sisådär andedräkt ganska ofta. Nu när vi åker bil (det är som värst då) står jag knappt ut att vara på samma ställe, vet inte var jag ska ta vägen. Har ni haft liknande? Hur har ni klarat av det i 7 månader till?!

• hoppitossa
    happylife skrev 2016-09-22 22:26:38 följande:
    Har samma problem, skitjobbigt. Känner mig elak mot min man, klarar inte av hans lukt (andedräkt, kroppslukt etc) som inte är något Spec men min näsa är out of control! Har inget tips tyvärr haha
    Känner mig också väldigt elak, särskilt eftersom han ibland har dålig andedräkt men det är absolut inga problem i vanliga fall. Spelar liksom ingen roll att jag försöker förklara hur det är att vara gravid med alla hormoner som ger oss känsliga näsa, sämre humör än vanligt mm.. Känner mig så elakt i vart fall, även om han säger att han förstår. Rynkar på näsan Vi kanske ska ha en påse med något gottluktande på nästtippen? Skrattande
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend