Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Sajocawa skrev 2016-10-19 09:25:17 följande:

Nu behöver det ju säkert inte vara SÅ exakt för alla men för att du får ett hum om vad regelbundenhet är: hela min natt som jag sov över på sjukhuset innan förra förlossningen hade jag regelbundna värkar med 7 minuters mellanrum, och då kunde jag när jag hade 6.50 min paus räkna ner sekunderna till nästa värk kom. För den kom EXAKT på sekunden varje gång.

(Nu ska dom ju helst komma oftare än 7 minuter också och det hände egentligen inte mycket down there på mig trots ett dygns intensivt värkarbete (och ja, det känns mer än förvärkar, det var mitt livs värsta natt!), men jag skulle redan bli igångsatt pga vattenavgång så därför fick jag stanna på sjukhuset )

Och hur lång tid ska det pågå för att du ska veta att de är regelbundna nog? En timme eller två? Hur länge tajmade du till 6.50 innan du åkte?
  • Loppan84
    happylife skrev 2016-10-19 09:40:25 följande:

Ja jag är bara så överdrivet rädd för MA.

Kub är ju sannolikhetssiffror, en uppskattning/gissning.

Man kan få bästa sannolikheten dvs 1/20 000 men ändå har den trisomi.

Man kan få 1/1 och ändå är den frisk, det gillar inte jag.

Nipt bekräftar de tre trisomierna med 99% säkerhet. Svaret man får på blodprovet säger antingen att det finns trisomier eller att det inte finns.

Jag tror nipt kommer ersätta kub inom 5 år. Det Är idag för dyrt för att erbjuda alla gratis.

På tal om annat. Är de fler än jag som har jätteproblem med hård mage?

Gråter på toaletten varje morgon. Det tom blöder gör så ont.

Fick tips av bm att köpa några Spec fröer på Ica, inte hunnit ännu.

Linfrö. Äta också mycket frukt och drick mycket vatten. Plommon och vattenmelon är bra.

Och köp en hemorrojdkräm.
  • Loppan84
    Iskristall skrev 2016-10-19 10:07:58 följande:

Loppan84, spännande! Får se när det drar igång på riktigt.

Vad har du för värkapp?

Appen heter contraction kort och gott. Men tror jag bara sökte på rier (vörkar på norska) i app store och tog den som va gratis typ.
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-10-19 10:12:12 följande:

Loppan: Håller med om att det är sjukt svårt. Satt igår på utbildningen med regelbundna sammandragningar/förvärkar med 7-8min mellanrum på pricken... höll i sig på vägen hem och sammanlagt 4 timmar, sen inge mer. Har haft så vid många tillfällen men det gör liksom inte ONT utan någon obehaglig känsla och tryck. Men det tror jag är normalt och det känns som om det borde göra ondare och inte klinga av liksom. Men så tätt som du hade har jag verkligen aldrig haft och då är det ju sjukt svårt att bedömma?!

Känns ju som om någonting är på G för dig om du nu har sån mensvärk också. :)

Eller hur. Är säkert som Sajocawa säger att när det väl sätter igång så bara vet man men även om det säkert stämmer för de allra allra flesta sitter jag ju bara kvar med de få jag känner som inte hade det så ;) särskilt min kollega eftersom det va i fredags liksom hehe
  • Loppan84
    Sajocawa skrev 2016-10-19 10:45:05 följande:

Vi åkte in på kvällen när jag kände att jag inte kunde hantera smärtan längre. Då hade värkarna varit så regelbundna nästan hela dagen, men gjorde inte lika ont på morgonen utan gjorde mer och mer ont hela dagen. När jag kom in till sjukhuset hade ingenting hänt, det var HELT igenbommat därnere (besvikelsen där...haha), så det var liksom bara en riktigt jävlig latensfas jag var i, och i vanliga fall hade dom definitivt skickat hem mig igen. Men nu blev det ju lite specialfall eftersom jag hade tid för igångsättning direkt på morgonen efter och därför fick vi sova på sjukhuset. Hade samma regelbundna värkar hela natten och inga starka sjukhus-smärtstillande kunde hjälpa mot det, och på morgonen när vi fick komma till förlossningen så var jag öppen 1-2 cm. Så ovärt den smärtan haha. Men som sagt, jag skulle sättas igång pga vattenavgång så jag fick värkstimulerande och det var det som satte igång det. Jag hade nog inte fött på ett par dagar annars om min kropp hade fått sätta igång det själv.

Haha ja det är den besvikelsen där man inte vill få, därför jag inte ens orkade ringa in igår när det inte gjorde mer ont ;)
  • Loppan84
    Bäbiiiis skrev 2016-10-19 12:19:17 följande:

Mig är det bra med förutom att jag varit väldigt trött och lite nedstämd. Måste få en ordentlig viloperiod snart känner jag alternativt att tröttheten avtar. Jag är i 9+1 idag och har inskrivning om en vecka och kub om knappt 3 veckor. Känns lite segt att vänta så länge men tiden kommer nog gå ganska snabbt ändå.

Loppan - jag åkte in när det började märma sig 3 värkar på 10 min och hela STORA slemproppen lossat. Då var jag 8 cm när jag blev undersökt. Tur vi inte väntade längre.

Vecka 9 kallar de ju djävulsveckan, tycker den va absolut värst och blev tom sjukskriven då så tänk bara att snart vänder det :)

Oj jösses, men då hade du väl ganska ont och onda värkar? Hur länge hade de kommit så tätt innan ni åkte? Är mycket lugnare nu så får se om det kommer tillbaka mer intensivt så ringer jag nog in iaf.
  • Loppan84
    eagle87 skrev 2016-10-19 13:06:27 följande:

Åh va spännande loppan!!! Synd att de avtog dock :/ när e ditt nästa bm besök?

Mitt är på fredag... har blivit lovad en undersökning av tappen och hinnsvepning om den e öppen!!! Hoppas!!!

Måndag är nästa kontroll. Men en sak, jag vet inte om de gör gynekologiska undersökningar där jag gör kontroller. Går ju på HS som är norsk motsvarighet till MVC och hon jag går till är jordemor som är norsk motsvarighet till barnmorska - alltså borde hon kunna göra undersökning eller? Hittills har hon ju bara lyssnat på hjärtat och undersökt utanpå magen så vet liksom inte om hon också kan kolla tappen. Ni som gör/gjort det i Sverige är det på MVC ni fått göra det? Har bm på MVC gjort fler gynundersökningsr på er under graviditeten ellee endast detta?
  • Loppan84
    eagle87 skrev 2016-10-19 13:06:27 följande:

Åh va spännande loppan!!! Synd att de avtog dock :/ när e ditt nästa bm besök?

Mitt är på fredag... har blivit lovad en undersökning av tappen och hinnsvepning om den e öppen!!! Hoppas!!!

Vad heter hinnsvepning på engelska? Anar inte vad Det heter på norska och hittar ingen översättning från svenska, men kanske lättare att hitta översättning från engelska ;)
  • Loppan84
    hoppitossa skrev 2016-10-19 14:00:05 följande:

Ber om ursäkt att jag tjatar om detta men kan inte prata med någon vän om det. Inne på dag 5 med gammalt blod i flytningarna, de senaste 2 har det minskat men idag har det ökat. Blir mindre mängd i varje men oftare. Är så orolig så jag håller på och går sönder, vill bara lägga mig och gråta. Jag vet att det bara är att härda ut till vul imorgon men det är svårt. 

Åhh! Stackars dig! Förstår verkligen att du är orolig, och ör ju så frustrerande att bara vänta :( Men snart är det torsdag och då får du förhoppningsvis lite lugnande besked <3

Nu är det ju bara en dag till så du kanske helst vill vänta den dagen på undersökning? Men tycker fortfarande det låter konstigt att du inte kunde få tid tidigare, och att hon skulle va fullbokad till januari är ju jättekonstigt - hon måste ju ha akuttider varje dag tillgängliga annars måste du hitta nån annan att gå till i graviditeten. Inte så att du kan vänta flera veckor/månader på att bli undersökt när du kommit förbi vecka 24 och kanske behöver gå på mer regelbundna kontroller (och med kort varsel). Var bor du? Är det en privat Bm? Kan du gå till MVC istället?
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-10-19 14:35:07 följande:

Hahahha förlåt!! Gud va jag älskar norska!!! <3

Haha :)
    Bäbiiiis skrev 2016-10-19 14:31:50 följande:

Här är det bm på mvc som gör hinnsvepning. I övrigt ingår inga gynundersökningar under graviditeten om man inte ber om det eller komplikationer uppstår.

Ok men då är det säkert likt att de inte gör undersökning utom om det är nått särskilt, och jag kan bara be om det. Gör det på måndagskontrollen då om inget hänt innan dess :) åh önskar det va nu, är ju så nyfiken.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend