• Sthlmsthlm

Vi som planerar äggdonation 2016

GRAVID!! Blodprovet visade HCG 981 (är på RD12), och jag fick bekräftat från Riga att det ser väldigt bra ut.

Känns helt abstrakt. Kan inte ta in det.

• Sthlmsthlm
    onewish skrev 2016-12-06 20:38:39 följande:

annika1987: jag och min sambo blev godkända för äggmottagare i september i år. De sätter bara in ett ägg i taget och vi har väntat i snart 1 år efter remissen. Vet inte exakt hur lång tid det tar men vårt första besök var i maj i år. Så det verkar ta tid antagligen pga svårigheten att få donatorer . Hoppas det går fortare för er iaf :) vet att Huddinge har fått fler donatorer nu men pga att de måste testas osv så tar det lite tid också. Hör av dig om du har fler frågor kring besöken osv :) vore roligt att höras av då jag själv är född 1988 så vi är i samma ålder.

Kan man inte hävda vårdgaranti 3 månader och få behandlingen betald utomlands, exempelvis i Finland som har samma regler som Sverige?
  • Sthlmsthlm
    Proxima skrev 2016-12-07 11:47:00 följande:

För mig blev det minus i morse... IGEN!!! På rd 13 med ett tredagars och Ava Riga säger att jag ska sluta med medicinerna direkt. Känns tidigt med testdagen tycker jag men litar på dem. Nu måste vi börja om från början igen med en tredje donator :(

SÅ SJUKT, JÄVLA JOBBIGT DET HÄR! Och dessutom dyrt!

Förlåt deppinlägg men just nu känns allt så hopplöst bara...

ÅH, beklagar!! Vad säger Ava Riga? Vad kan man göra mer?

Vi gjorde PGS som visade att 2 av 5 blastocyster var "defekta". Då kan man ju undvika att sätta in dem i alla fall. 

Stor kram till dig
  • Sthlmsthlm

AVA Riga gjorde inga spermatester på min sambo heller, men vi hade ganska fräscha provresultat från Sverige (under ett år gamla), så det var kanske därför. 

Proxima - PGS är "pre-genetic screening". Man ta en cell från blastocysten på dag 5 eller dag 6. Den analyserar sedan för vanliga kromosonfel (ex trisomi 21/ downs). Dessa kromosomfel gör oftast att embryona avstannar, tidiga missfall etc. Så det är ytterligare en urvalsmetod. Även blastocyster som ser väldigt fina ut kan ha kromosomfel som gör att de inte tar sig.

• Sthlmsthlm
    NinaCamilla skrev 2016-12-08 15:26:13 följande:

Hur mycket kostar PSG - ni som har gjort det? Funderar om det är någon ide till nästa gång. Enligt Dr D behöver man inte göra det om man får 4-5 blastos från samma batch.

Tror vi betalade 20-25 000 kr på AVA Riga. 

Har du 5 blastos där säg 1 är normal, så blir det ju slumpartat vilken som sätts tillbaks. Till slut kommer du ju få den tillbaks, men har du otur blir det på femte försöket. Med PGS går du direkt på en normal.

För oss var det en (förhoppningsvis) snabbare väg. Tycker månader och år rusar när man är inne i den här processen.
  • Sthlmsthlm
    Anonym (Johanna Willge) skrev 2016-12-14 00:19:12 följande:

Är det en sjuk tanke om man skulle vilja hjälpa till med ägg donation eller på annat sätt vara med bullen i ugnen med sina ägg men annans spermier och skänka ett barn .... eller är det helt åt skogen med såna tankar .? Bör man gå rättsligt till ? Jag vet inget om sånt eller om det finns forum för frivilliga?

Äggdonator kan man bli via universitetssjukhusen i Sverige, ex Karolinska:
    www.karolinska.se/for-patienter/alla-mottagningar-och-avdelningar-a-o/kvinnokliniken/ofrivillig-barnloshet/reproduktionsmedicin/bli-aggdonator/

Surrogatmödraskap är olagligt i Sverige.

Satsa på äggdonation så kommer du göra något par mycket lyckliga!
  • Sthlmsthlm
    Anonym (Johanna Willge) skrev 2016-12-14 11:08:32 följande:

Men då är man anonym eller kan par få veta hur man ser ut? Jag vill nästan vara med dom och hjälpa . Inte anonymt. Tom kanske bespara pengar . Men då är det verkligen olagligt? Jag måste ju kunna få bestämma vad jag gör med min kropp. Att lämna ägg garanterar ju inte att dom lyckas använda dom och säkert spelar ålder in då jag är 30+ nä jag vill garantera ett barn åt par .

Hej,
    du är anonym för föräldrarna och du får inte veta något om dem. Däremot har barnet rätt att få din identitet efter 18-årsdagen. Sjukhusen matchar så gott det går mellan donator och mottagare, men utbudet är ganska litet.

Utanför Sveriges gränser ser reglerna annorlunda ut. Då får googla för att hitta ett land som matchar dina önskemål.

Personligen vid äggdonation skulle jag som mottagare absolut inte vilja ha kontakt med donatorn, att den ska "följa med på resan" på något vis är superkonstigt. Det handlar om att skänka bort en ynka cell (inte ett barn!). I min värld måste donator släppa kontrollen för vad som händer med äggen, och lita på att de kommer till nytta.

Surrogatmödraskap är en helt annan typ av process för alla inblandade. Kan för lite för att ha någon input kring det.
  • Sthlmsthlm
    Micro skrev 2016-12-20 09:45:43 följande:

Vad tror ni om att vara sjuk innan fet? Jag har öroninflammation, hosta o feber. Känner mig riktigt risig. Varit sjuk ca 1v. Visst är d inget som påverkar negativt? Ev fet den 27/12 beror på dagens ul och min ork.

Hej,
    vad jobbigt att bli sjuk! Jag skulle nog avvakta FET om du fortfarande känner dig dålig då. Läkaren var supertydlig på att undvika infektioner efter FET, så har man en redan innan är kanske förutsättningarna inte så optimala som man vill. 
    Fråga läkaren vad de tycker.
  • Sthlmsthlm
    vickan12 skrev 2016-12-22 16:38:12 följande:

RD 8 och kunde inte hålla mig att testa idag.. med eftermiddagsurin( har sovit några timmar) det var PLUS! Mina mediciner kan väl inte göra att HCG värderna ökar och därmed plus visas. För då skulle ju det va lika på testdagen.. Kram

GRATTIS!!
    Det är säkert tvillingar :)
  • Sthlmsthlm
    Tuttis skrev 2016-12-27 08:33:38 följande:

Hej alla. Jag skulle behöva lite råd och kloka tankar. Jag har väldigt svår endometrios och har det därför mycket tufft för att bli gravid. Har skrivit om det här tidigare och fick tips om att åka utomlands men det är tyvärr inte ett alternativ i dagsläget. Är inne på vårt 12 försök (8 IVF snart 4 äd). Har ni tips på naturläkemedel/kost som kan förbättra chanserna vid vårt nästa försök? Just nu går jag enbart på p-piller för att hålla endo. I shack men har fruktansvärt ont mer eller mindre varje dag. Skulle vilja dämpa inflammationen på något sätt. Jag får desvärre inga extra mediciner från min läkare under våra behandlingar.. alla tips och tankar tas tacksamt emot.

Jag kan absolut ingenting om endometios, men tänkte ändå tipsa om paleo. Det är en kost som passar många. Du äter "riktig" mat, ej halvfabrikat, undviker socker, gluten och laktos. Läs ex "It starts with food". Jag mådde mkt bra av detta och fick fantastiska värden. Kombinera med träning.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016