• Sthlmsthlm

Vi som planerar äggdonation 2016

Vårt väntrum skrev 2017-01-29 00:05:49 följande:

Tyvärr kan jag inte svara pipperoni :(

Tankar såhär en lördagkväll då man sitter med halvömma bröst å moffar i sig chips:

En donator, en kvinna kommer varje dag ta 1-2 injektioner för att sedan genomgå ett smärtsamt äggplock. Och vad gör jag? Stoppar i mig lite piller.

Mot för all satans smärta och hormoner vi gått igenom 9 gånger.

Känns.....knäppt.

Sen kom vi på; stimulerar de donatorer "hårdare" än om man gör vanlig ivf? För äggmängd? Skulle vara intressant att veta dosering :/

Och ungefär hur många ägg brukar det landa på, såklart olika men berätta gärna hur många ni fick "ut"...?

Varje ägg är en seger, men man funderar. Massor

Olika kliniker har olika filosofi. Ava Riga hör till Fertinova som är en nordisk koncern. Därför har de en "nordisk" inställning till stimulering och siktar på 10-12 ägg. De tillämpar inte heller egg sharing. Andra kliniker kör hårdare och garanterat ex minst 10 blastocyster och liknande. För en sån garanti krävs minst 20-25 ägg och risken för ohhs ökar. Forskningen säger dock att det är risk för sämre kvalitet vid hård stimulering.

Ska tillägga att jag själv är sjukt lättstimulerad och fått över 20 ägg vid låg dos (150 gonal f/ menopur). Så det är individuellt förstås, även för donatorerna.
  • Sthlmsthlm
    Trissan_76 skrev 2017-01-29 12:57:46 följande:

Hur lång tid tog det för er från det att ni valt donator till att i åkte till Riga för insättning?

Kollade gamla mail. Vi valde donator 18 augusti och det blev insättning 23 november. Vi gjorde PGS, så det kan ta lite längre tid också beroende hur donators cykel sammanfaller med ens egen (man synkar inte).
  • Sthlmsthlm
    PeeWee44 skrev 2017-02-03 07:07:37 följande:

Helt otroligt GRAVID 1-2 veckor! Idag blev det glädjetårar. Nu är jag och väntar på att ta blodprov.

GRATTIS!! Vilka fantastiska nyheter!!
  • Sthlmsthlm
    1: 1 eller 2 ägg tillbaka? Och varför? Valde bi själva?
    Jag valde ett. Två embryon ökar inte sannolikheten att bli gravid mer än några procent. Dock ökar tvillingrisken med typ 30% (man får tänka att det är unga fräscha ägg man får, från en kvinna utan fertilitetsproblem). Så jag kände att jag inte ville "slösa bort" ett, utan hellre göra två insättning om det första inte skulle ta sig.  Sedan landade jag i att tvillingar är större risk än möjlighet. Jag är tvilling själv och det är fantastiskt, och i mitt fall kanske enda chansen till syskon. Men det är högre risker under graviditetet och förlossning och jag var inte villig att ta den. Ska tillägg att med egna "halvrackiga" ägg har jag satt tillbaks både två och tre (!!). Men då var ju sannolikheten att de skulle ta sig inte lika hög.
    2: Man får tydligen välja mellan: 3 dagars, 5 dagars, embryo glue och akupunktur... många val. Vad gjorde ni?

3 eller 5-dagars är bara en urvalsmetod. Har du många ägg dag 3, är det bättre att vänta till dag 5. Då har sannolikt något ägg fallit bort, dvs de starkare är kvar. Jag skulle absolut gå för 5 om läkaren rekommenderar det (det kan man inte bestämma innan, utan beror på resultatet).

Ang akupunktur. Har lagt tiotusentals kronor på detta, och kört IVF både med och utan akupunktur. Ingen som helst skillnad i utfall. Att bara göra en gång innan insättning tror jag ännu mindre på.  Men med det sagt: det är väldigt avslappnade och man ska inte underskatta det. Jag valde att gå på spa och få massage innan insättning. Tror jag funkar minst lika bra, och mycket skönare. :)

Fick inte ens frågan om embryo glue. Hade antagligen tagit det då. Men det funkade ju i alla fall!
    3: vilket hotell bodde ni på och var det bra? Pris/natt?

Tror min sambo bodde på Riga Park, som ligger nära. Helt ok. Hotell är superbilligt i Riga. Jag reste bara över dagen.
  • Sthlmsthlm
    Vårt väntrum skrev 2017-02-16 10:32:34 följande:

HJÄLP
    Har nån här fått en "cysta/follikel" i samband med äd?

De hittade en igår på ena äggstocken. 28x20mm.
    Läkaren som gjorde ul var inte orolig. Riga verkar lugna. Men min andra läkare vill ev ta bort den. Då måste allt ställas in.

Råd. Hjälp. Erfarenheter???

Jag hade en cysta en cykel vid IVF. Den störde stimuleringen så vi avbröt och väntade en mens och satte igång igen. 

En cysta kan vara en äggblåsa som aldrig släppte, de försvinner normalt av sig själv efter en mens eller två.

Är det en chokladcysta tror jag oftast man bara lämnar den.

Tror det är ganska ovanligt att man gör ingrepp för att ta bort cystor.
  • Sthlmsthlm
    Ash74 skrev 2017-02-17 12:56:38 följande:

Hej! hur har ni andra tänkt kring att sätta in ett eller två blastocyster?

Skulle behöva läsa om era erfarenheter!

Vet inte om du sett mitt svar längre bak i tråden men kopierar in det igen!

Jag valde ett. Två embryon ökar inte sannolikheten att bli gravid mer än några procent. Dock ökar tvillingrisken med typ 30% (man får tänka att det är unga fräscha ägg man får, från en kvinna utan fertilitetsproblem). Så jag kände att jag inte ville "slösa bort" ett, utan hellre göra två insättningar om det första inte skulle ta sig. Sedan landade jag i att tvillingar är större risk än möjlighet. Jag är tvilling själv och det är fantastiskt, och i mitt fall kanske enda chansen till syskon. Men det är högre risker under graviditetet och förlossning och jag var inte villig att ta den. Ska tillägg att med egna "halvrackiga" ägg har jag satt tillbaks både två och tre (!!). Men då var ju sannolikheten att de skulle ta sig inte lika hög.
  • Sthlmsthlm

Håller tummarna för er som ruvar!
    Det är verkligen tortyr med väntan när man går runt och känner varje nyans i kroppen. 

Stor kram till onewish, vad tråkigt att det inte gick vägen. Ta hand om dig, bryt ihop och kom igen. 

• Sthlmsthlm
    sabina02 skrev 2017-03-04 01:57:35 följande:

Hej! Jag är lite i chock, blev just förfrågad av en kollega om jag ville donera ägg (till henne). Alltså spontant känner jag ju att såklart! Men vad innebär detta? Jag ska till läkaren nästa vecka och han kommer säkert kunna förklara det tekniska, men jag skulle jättegärna ha lite info från någon som redan gått igenom detta: Är det jobbigt? Gör det ont? Kan man jobba osv som vanligt under hela processen?

Behöver man ställa om sin livsstil? (alkohol, mat, osv) ...Under lång tid?

Hur många försök / månader brukar det ta?

Tacksam för svar!!!

Kram

Normalt brukar man inte donera till en känd person, utan man gör en sk "korsdonation". Det betyder att dina ägg går till en för dig okänd mottagare och din kollega får av en för henne okänd donator. Men det att hon bidrar med en donator gör att hon får gå före i kön.

Som donator i Sverige har barnet rätt att få veta vem du är vid 18 års ålder. Föräldrarna har inte den rätten.

Själva behandlingen är en vanligt IVF. Är du normalfertil och ung gör man ofta "korta programmet". Ca två veckor sprutor och sedan äggplock under lokalbedövning. Jag har gjort detta sex gånger. Man tycka sprutorna är obehagliga, men de är tunna. Efter äggplock kan man vara lite öm. Jag har inte tyckt att det fysiskt varit några problem alls.

Du bör prata med kliniken för att ta ställning om du vill göra detta och om du "får".

Väldigt stort och fint av dig att överväga detta!
  • Sthlmsthlm
    sabina02 skrev 2017-03-06 03:21:09 följande:

Tack så mycket för ditt svar!! Det här är utomlands, så det blir faktist känd donation :o hehe.

Ok två veckor är ju ingenting, och jag är inte spruträdd eller så :)

Ju mer jag läser om detta desto mer känner jag att det är något jag vill. Kan man donera flera gånger utan risk att bli infertil?

Kommer jag kunna ha sex med min pojkvän under tiden? Med kondom antar jag :)

Och hur är det med mat och dryck??

Ursäkta om det här låter som dumma frågor men jag kan inte hålla mig tills mötet med doktorn!!

Man kan leva som vanligt men de flesta lever hälsosamt. Det är mycket energi och pengar som går in i processen så man vill ju ha bästa resultat. Man kan ha sex med kondom, men äggstockarna svullnar mycket så det är kanske inte så skönt. Du börjar också med vaginala hormontabletter som är lite kladdiga. De flesta donerar en gång men det finns nog inget hinder att köra flera.

Du bör verkligen fundera över detta att vara känd donator. Ska du ha en relation till barnet, i så fall vilken? Hur känner du om du själv skulle få problem att få egna barn i framtiden? Man rekommenderar ofta att donatorer har egna barn och är "klara". Tänk igenom ordentligt.
  • Sthlmsthlm
    KajsaK skrev 2017-03-17 12:46:41 följande:

Ok... Har ju inte kommit igång nån ordentlig blödning än, kommer bara rosa ibland.. Får höra förhoppningsvis idag vad hcg och tsh proverna säger... Har ff inte känt att symtomen försvunnit. Började dina blödningar direkt efter et/fet? Frågan är ju om dom går med på att göra nåt ultraljud om hcg proverna inte visar nåt...

Jag hade lite rosa/ljusbeige flytningar runt testdag. Var övertygad om att det var kört men jag testade positivt! Hade även lite bruna flytningar i vecka 8-9. Fick öka progynon-dosen båda gångerna.
  • Sthlmsthlm
    Micro skrev 2017-03-20 11:37:19 följande:

Efterlyser er input. Har varit i kontakt m kliniken i Riga inför 3e syskonförsöket (fick barn via äd på först försöket, sysnonförsök 2 negativa och ett mf). Har i flera mail frågat om det ska ändra ngt i behandlingen eller om jag ska göra några undersökningar innan 4e försöket. Först ingen respons. Nu har de föreslagit att om jag vill kan jag göra ERA test för att se om mitt inplantationsfönster flyttats. Alltså om transferdagen ska flyttas. Tror in att det är något jag bör göra? Har ju blivit gravid 2 ggr av 4 försök, även om den kan flyttas efter graviditet. Kostar en hel del plus en extra resa till Riga. Vad tror ni? Känner mig osäker.

En bekant till mig med misslyckade IVF, lyckades efter ERA-test. Så för henne var det bra! Jag var inne på att göra det, men inte på första ÄD-försöket. Det tar ju minst en cykel extra så det beror ju lite på hur bråttom man har. Kostar 10 000 kr på IVF Stockholm.
  • Sthlmsthlm
    Vårt väntrum skrev 2017-03-20 13:48:48 följande:
    Jag äter zink och multivitamin kvinna
    Bra / dåligt?
    Det gör säkert ingen skada :) Folsyra ska man ju gärna äta i god tid innan. Äter man varierat får man ju i sig det mesta. 
    Järn tyckte min barnmorska var lagom att börja med i vecka 20, har aldrig hört något om att man ska äta det innan IVF/ÄD.

Jag har varierat mellan försöken att vara superstrikt och nyttig till att leva som vanligt, dricka lite alkohol etc. Min egen tro är att om man har en "normal" livstil, dvs inte röker, dricker eller är kraftigt överviktig, så spelar vitaminpiller ingen roll. Äggen är äggen liksom :)
  • Sthlmsthlm

Jag hade någon enstaka missfärgad flytning och fick trappa upp progesterontabletterna. När jag skulle trappa ner dem fick jag någon blödning så gjorde en väldigt långsam nedtrappning med avslut vecka 12.

• Sthlmsthlm
    Sessan2016 skrev 2017-04-07 08:22:22 följande:
    Hej sjuttiosjuan,

Jag ser att du fått en massa bra tips av tjejerna här ovan. Själva valde vi St Petersburg och är väldigt, väldigt nöjda med dem. Vi hade gjort 8 misslyckade ivf:er i Sverige, blev aldrig gravid. Har lågt AMH. Vi valde att gå vidare med äggdonation och jag blev gravid på första försöket, är nu i v 33. Alla donatorer är anonyma men om man vill har man möjlighet att se bilder från när tjejerna var barn och få en massa fakta. Om man tittar på deras hemsida kan man få fram exempel på hur profilerna ser ut, avapeter.com. En annan sak som jag tycker är bra är att de alltid odlar embryona 5 dagar. Till blastocyster vilket gör att det är betydligt lättare att selektera ut vilka som är av bättre kvalitet. Vissa andra kliniker odlar bara till 3 dagar, jag vet inte varför men det kanske tjejerna här i tråden kan svara på. Vi har 9 blastocyster kvar i frysen som vi kan åka tillbaka och sätta in för ev syskon i framtiden vilket känns fsntastiskt.

Kort och gått upplevde vi kliniken som grym, bra bemötande, bra på engelska och såklart ett bra resultat. Läs gärna mer i tråden "äggdonation i Ryssland, någon som har erfarenhet?" Jag svarar gärna om du har frågor, lycka till!
    Hej, lite input på blastocyster.

Det är en ren urvalsmetod, så om man sätter tillbaks dag 2-3 eller dag 5 beror på hur många embryon man har vid en viss tidpunkt. Man vill ju inte tappa alla. 

Vissa kliniker kör väldigt hård stimulering av sina donatorer och får fram 20-30 ägg och har garantier på visst antal blastocyster. Det ger risk för OHS för donatorerna och det finns forskning som visar att fler embryon faktiskt kan ge sämre kvalitet. Detta är vanligt i Ryssland, vitryssland, USA.

Andra kliniker satsar på en mer "nordisk linje" på 8-12 ägg ut, med mildare stimulering. Då är det ju inte säkert att det finns så många att man chansar på blastocyst-odling (även om det är ganska sannolikt vid det talet). Ex AVA Riga tillhör nordiska Fertinova-koncernen och håller sig till denna linje, också i att de endast sätter tillbaks 1 eller 2 embryon, aldrig fler. AVA Riga har också garanti, men den sträcker sig endast till om det finns 0-2 eller om det var 0-1 embryo kvar efter 3 dagar.
  • Sthlmsthlm
    Sessan2016 skrev 2017-04-07 10:20:10 följande:

Ok, jag förstår. Vi fick dock 9 blastocyster i frysen av vilka 6 ska vara av mycket bra kvalitet men visst kan det ju ge sämre resultat med för många embryon och självklart är det ju helt fel med överstimulering av donatorerna. Jag måste bara påpeka att vi inte upplevde att så var fallet på vår klinik. Donatorn hade donerat flera gånger innan och verkade inte ha upplevt några problem med överstimulering.

Vi fick frågan om vi önskade sätta in ett eller två embryon men valde ett eftersom vi helst inte ville ha tvillingar men jag fick inte uppfattningen om att det ens var tänkbart att sätta in flera än så.

Jag kan inget alls om övriga kliniker i Ryssland men ava Peter upplevdes i alla fall väldigt seriösa av oss och vi tänkte chansen att faktiskt lyckas på första försöket ökade i och med att man kan få mer info av blastocysterna.

Jag tycker också de verkar jättebra och valde mellan dem och Ava Riga. Valde Riga i slutänden för att det var enklare och resa dit, och för jag tänker att letter ser liiiite mer svenska ut än ryssar (mental hangup kanske),

Har man många blastocyster kan jag rekommendera PGS (pre-genetic screening). Ytterligare urvalsmetod som sorterar bort kromosomfel. Blastocysterna kan se perfekta ut, men ändå har fel. Vi körde det där 2 av 5 blastocyster var ok, och vi satte tillbaks ett av dem. Man vill ju komma snabbaste vägen till målet, och där är ju lotteri annars i vilken ordning man tar dem om alla är av bra kvalitet. Worst case hade vi ju kunnat ha tre misslyckade cykler om vi valt fel innan vi kom till ett bra embryo och då går ju 6-12 månader till lätt.
  • Sthlmsthlm

Jag har gjort med och utan ICSI. Det finns många skäl, inte bara "dåliga" spermier. Det har också med dåliga ägg att göra. Ägget kan ha hårt skal och inte släppa igenom alls, eller släppa igenom mer än en spermie.

Mitt första IVF hade jag låg befruktningsgrad (minns inte exakt, men typ 3-4 av 20). Med ICSI blev befruktningsgraden högre, typ 50%. IVF nr 4 eller 5, körde vi hälften ägg med ICSI, hälften utan. Det blev faktiskt inget tydligt utfall den gången. Aningen bättre med ICSI.  ÄD körde vi ICSI.

Jag hade inte tvekat utan absolut kört det. Embryologen väljer ju ut bra spermier. Fler befruktade ägg betyder fler embryon, större chans till ett bra embryo - enligt min logik.

Är det första ÄD kan man ju testa vanligt, och blir det inte bra köra ICSI nästa gång. Men jag tänker mer "all in", snabbaste vägen till mål.

• Sthlmsthlm

La Conejita - ska tillägga att jag gjort tre IVF i Danmark, ett utan och två med ICSI. Så det är nog olika mellan olika kliniker. Så är det nog ofta där ICSI kostar extra, men jag har också gjort på svensk klinik där ICSI ingick i priset som standard. Då är de nog mer generösa att rekommendera det. Samma med blastocyst-odling om det kostar extra.

• Sthlmsthlm
    Zwillinge86 skrev 2017-04-23 00:07:35 följande:

är det någon som gjort eller planerar att göra ÄD i Danmark? Verkar som om både Storkk och Vitanova har donatorer nu :) Känns smidigt eftersom det ligger nära och pratar (typ) samma språk, men oroar mig samtidigt för att de inte ska vara lika framgångsrika som mer kända ÄD-kliniker såsom exempelvis Ava Riga..,

Jag gjorde IVF på stork och var inte så imponerad. Omsorgen och lokalerna är fantastiskt men hantverket... osäker. Fick en riktig rookie vid ett äggplock.

Jag skulle aldrig göra ÄD vid en barnmorskeledd klinik som stork. En läkarledd klinik med bra track record är ett måste. Det är så mycket pengar så man vill inte chansa...
  • Sthlmsthlm
    Zwillinge86 skrev 2017-04-23 14:49:46 följande:

mmm var ju lite rädd för det.... men fick tips om Danmark när jag mailade fertilitetsguiden. Tänker att de knappast kan vara sämre än den vård man får i Sverige...men jag vet inte....

Stork hade inte ens siffror på IVF-resultat när jag var där 2014-2015. Men de är poppis bland enstamstående och var pionjärer på insemination då de startade.

Det är också viktigt med storleken på donator-basen. Danmark är ju superbra på spermadonatorer. Vet inte hur de kommit igång med äggdonatorer?

Skulle kolla runt och begära statistik från klinikerna innan val. Bor man i stockholm är det lika smidigt med Köpenhamn som Riga. Men bor man i Malmö är det förstår närmare till Danmark.
  • Sthlmsthlm
    Anonym (Skump) skrev 2017-05-03 21:30:37 följande:

Måste höra om någon här kanske kan svara på något jag oroar mig över. Jag fick ett embryo insatt för några dagar sedan. Vi åkte taxi från kliniken och det skumpade väldigt mycket. Det var riktigt skakigt och skumpigt. Resan gick ca 50 min efter att embryot blivit insatt. Kan detta ha påverkat negativt?E

Eller som ett sockerkorn mellan två pannkakor. :)

Ingen fara. Tänk positivt!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016