Sessan2016 skrev 2017-04-07 08:22:22 följande:
Hej sjuttiosjuan,
Jag ser att du fått en massa bra tips av tjejerna här ovan. Själva valde vi St Petersburg och är väldigt, väldigt nöjda med dem. Vi hade gjort 8 misslyckade ivf:er i Sverige, blev aldrig gravid. Har lågt AMH. Vi valde att gå vidare med äggdonation och jag blev gravid på första försöket, är nu i v 33. Alla donatorer är anonyma men om man vill har man möjlighet att se bilder från när tjejerna var barn och få en massa fakta. Om man tittar på deras hemsida kan man få fram exempel på hur profilerna ser ut,
avapeter.com. En annan sak som jag tycker är bra är att de alltid odlar embryona 5 dagar. Till blastocyster vilket gör att det är betydligt lättare att selektera ut vilka som är av bättre kvalitet. Vissa andra kliniker odlar bara till 3 dagar, jag vet inte varför men det kanske tjejerna här i tråden kan svara på. Vi har 9 blastocyster kvar i frysen som vi kan åka tillbaka och sätta in för ev syskon i framtiden vilket känns fsntastiskt.
Kort och gått upplevde vi kliniken som grym, bra bemötande, bra på engelska och såklart ett bra resultat. Läs gärna mer i tråden "äggdonation i Ryssland, någon som har erfarenhet?" Jag svarar gärna om du har frågor, lycka till!
Hej, lite input på blastocyster.
Det är en ren urvalsmetod, så om man sätter tillbaks dag 2-3 eller dag 5 beror på hur många embryon man har vid en viss tidpunkt. Man vill ju inte tappa alla.
Vissa kliniker kör väldigt hård stimulering av sina donatorer och får fram 20-30 ägg och har garantier på visst antal blastocyster. Det ger risk för OHS för donatorerna och det finns forskning som visar att fler embryon faktiskt kan ge sämre kvalitet. Detta är vanligt i Ryssland, vitryssland, USA.
Andra kliniker satsar på en mer "nordisk linje" på 8-12 ägg ut, med mildare stimulering. Då är det ju inte säkert att det finns så många att man chansar på blastocyst-odling (även om det är ganska sannolikt vid det talet). Ex AVA Riga tillhör nordiska Fertinova-koncernen och håller sig till denna linje, också i att de endast sätter tillbaks 1 eller 2 embryon, aldrig fler. AVA Riga har också garanti, men den sträcker sig endast till om det finns 0-2 eller om det var 0-1 embryo kvar efter 3 dagar.