• Milla2016

Vi som planerar äggdonation 2016

Hej!

Tänkte kolla om det finns intresse för en tråd för oss som planerar/gör äggdonation under 2016?

Jag medicinerar nu inför ett FET i januari.

Någon annan som är på gång eller planerar?

• Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016
  • Anonym (Längtar)
    Kurrea skrev 2016-04-07 15:13:51 följande:

Hej allihopa, 

Har haft ett telefonmöte med min läkare idag och diskuterat en möjlig fortsättning. Han vill att jag gör ett ERA-test, även om det som jag förstår det inte är så stor chans att det visar något. Han föreslog också att vi skulle odla till blastocyst och byta donator eftersom vi ändå inte har några embryon kvar. Så då blir det att sätta igång med medicinering precis som inför ET men med skillnaden att när jag åker dit kollar tar man prov på slemhinnan istället för att sätta in något embryo. Har även kontaktat Serum och diskuterat infektionstester och tagit kontakt med en tjej som jobbar med TCM akupunktur och örtmediciner för att se om hon kan hjälpa mig. Man griper verkligen efter alla halmstrån som finns. Vi kämpar vidare helt enkelt. 

Kram till er alla!

Kurrea jag har också gjort det och de upptäckte att min slemhinna var icke receptivt och fick göra insättning 1 dag tidigare än vad det var beräknad. Tyvärr så funkade inte ändå men det är skönt att veta att jag har en frisk livmoder :)
  • Kurrea
    Löparnörden skrev 2016-04-07 15:47:52 följande:
    Kurrea skrev 2016-04-07 15:13:51 följande:

Hej allihopa, 

Har haft ett telefonmöte med min läkare idag och diskuterat en möjlig fortsättning. Han vill att jag gör ett ERA-test, även om det som jag förstår det inte är så stor chans att det visar något. Han föreslog också att vi skulle odla till blastocyst och byta donator eftersom vi ändå inte har några embryon kvar. Så då blir det att sätta igång med medicinering precis som inför ET men med skillnaden att när jag åker dit kollar tar man prov på slemhinnan istället för att sätta in något embryo. Har även kontaktat Serum och diskuterat infektionstester och tagit kontakt med en tjej som jobbar med TCM akupunktur och örtmediciner för att se om hon kan hjälpa mig. Man griper verkligen efter alla halmstrån som finns. Vi kämpar vidare helt enkelt. 

Kram till er alla!

Kurrea, ville bara dela med mig av min erfarenhet. Efter två misslyckade syskonförsök hos IVF Riga rekommenderade de era test som jag gjorde. Det visade att min slemhinna var mogen senare än vad som är standard, non receptive som det kallades. Gjorde et två dagar senare än tidigare i cykeln och nu gravid i v 10. Kostade 700 euro, en liten summa i denna karusell och så värt det nu när det funkade:)
    Men vad roligt att höra! Har sagt ja till att göra testet så jag håller tummarna att det ger någon information även till oss. Kram
  • Kurrea
    Anonym (Längtar) skrev 2016-04-07 23:04:31 följande:
    Kurrea jag har också gjort det och de upptäckte att min slemhinna var icke receptivt och fick göra insättning 1 dag tidigare än vad det var beräknad. Tyvärr så funkade inte ändå men det är skönt att veta att jag har en frisk livmoder :)
    Hej, även om det inte lyckades för dig den här gången så är det ju ändå bra att få veta att du nästa gång ska göra insättningen tidigare.Tack så mycket för att du delar med dig! Kram
  • Kurrea
    ronon skrev 2016-04-07 18:22:37 följande:

Skönt att höra att ni orkar kämpa vidare. Vi har också funderat på att göra ERA-test. Även om ni skulle få resultat Receptiv när ni gör testet, kan det vara skönt att utesluta ett eventuellt problem att oroa sig för. Kram!

Hej Ronon, precis, det känns som att har vi lagt ner så här mycket energi redan så kan vi lika gärna göra en tur till till Riga om det finns en chans att det leder oss framåt. Hur går det med ruvningen? När har du testdag?

Kram
  • Anonym (Längtar)
    Bappen skrev 2016-04-07 08:03:03 följande:

Jag börjar nog efter nästa mens. Gör du oxå det? Jag vill köra ostimulerat denna gången, för att slippa vänta två blödningar om det inte funkar, plus att min kropp känns sliten efter alla behandlingar. Väntar på svar från Ava om det är ok.

fick min mens igår, har mejlat kliniken men de har stängt till nästa torsdag. De skrev tidigare att de skulle ha ett möte med läkarna och de skulle studera lite djupare mitt fall för att se om man kunde ändra på något. Jag tror att det blir i maj jag får försöka igen :)...känns så långt dit bara. Roligt för dig om du kan börja redan denna månad :)
  • akleija

Tack för fina svar!

Det är skönt att veta att man inte är ensam och så roligt att höra om er som lyckats bli gravida!

Jag firar min födelsedag i ett förvirrat tillstånd men ändå med gott hopp om framtiden. Värre för min make som verkar hamnat i någon slags existensiell kris, vilket jag har full förståelse för (men det gör ju inte bördan lättare direkt...)

Om man drar igång processen med donation utomlands (vi tänker oss Baltikum), hur lång tid tar det ungefär för att få till ett första försök?

Stork kram!

• längtar74
    ronon skrev 2016-04-07 18:18:17 följande:

Segt att du behöver vänta längre, men samtidigt är det väl kanske bra att de inte stressar på donatorn och riskerar sämre resultat. Om du nu är nedreglerad, kommer du behöva äta medicin tills dess? Aten i maj låter ju faktiskt nice!

Nej, enligt kliniken så ska jag inte behöva göra ngt mer än ta en låg dos Prednisolon fram till vi sätter igång. Hade första IL inbokat i nästa vecka men får nu flytta det lite framåt i tiden. 
  • längtar74

Akleija - vill bara säga välkommen in i värmen.

Det är lite som om någon rycker undan mattan för en när beskedet kommer så abrupt, så det är självklart att ni båda reagerar. Och gör det på olika sätt. Resan ni har framför er kommer att vara delvis gemensam och delvis är det något ni gör på egen hand. Du har din egen process, och din man har sin. Men ni är ändå tillsammans. Det här fixar ni. Att du redan är så konstruktiv och klok att du tittar på alternativen som finns det visar att du har kraften att ta dig vidare. 
    Vi är många här som förstår precis vad du går igenom, och att ha den ventilen och det stödet är guld värt - så har jag i alla fall upplevt det under åren.

Många stora kramar med massor av pepp inför fortsättningen. Det är ett äventyr, även om det kanske inte var självvalt, men den dagen (och den kommer!) när du har ett barn i din famn så kommer du att känna en sådan tacksamhet, inte minst mot dig själv som vågade se att det finns vägar framåt. 

Överlåter åt de Baltikum-erfarna i tråden att svara på frågan om timing!

Kramar!

• Bappen
    akleija skrev 2016-04-08 13:42:36 följande:

Tack för fina svar!

Det är skönt att veta att man inte är ensam och så roligt att höra om er som lyckats bli gravida!

Jag firar min födelsedag i ett förvirrat tillstånd men ändå med gott hopp om framtiden. Värre för min make som verkar hamnat i någon slags existensiell kris, vilket jag har full förståelse för (men det gör ju inte bördan lättare direkt...)

Om man drar igång processen med donation utomlands (vi tänker oss Baltikum), hur lång tid tar det ungefär för att få till ett första försök?

Stork kram!

Hej Akleja,
    Välkommen till tråden! Min historia är annorlunda än din men jag kan verkligen relatera till den känslomässiga kris som ni just nu går igenom och det jag kan säga är att det går över, man vänjer sig vid tanken och flyttar fram gränserna för vad man tror att man vill/kan göra och så är man inne i behandlingsrundan och i slutändan kommer det vara värt allt kämpande.

Jag går på Ava Clinic i Riga och det gick på en månad att göra de blodprov som krävdes, få till alla papper och hitta en matchande donator så att man kunde sätta igång med behandling.
  • Micro

Akleija: jag går liksom Bappen på Ava Riga, som hon skriver så får man köra igång direkt ingen väntetid. Åkte ngn vecka efter första kontakt dit för ett första besök. Tror det är ganska lika hos d andra oxå. Jag tyckte d var skönt att få komma igång direkt.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016