• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • KillBill
    OlManH skrev 2023-09-11 12:54:19 följande:
    Nej. Ett exempel på att de inte är opartiska:
    Inför valet 2018 va forskaren Joakim Ruist med i en intervju i Aktuellt (SVT).
    www.svt.se/kultur/forskaren-i-uppmarksammad-intervju-aktuellt-valjer-att-framstalla-konflikt
    Han la fram rena data om kostnaden av invandringen.
    Blev direkt kritiserad av SVTs reporter om att det kanske är olämpligt att publicera resultatet då det kunde gynna "populister". Direkt dömande om vad som är rätt och fel.
    Om kostnaden för invandring är rimlig eller inte ska i detta fallet SVT inte avgöra. Inte heller om faktan kan gynna "fel" parti.
    SVT ska ge folket data/fakta och folket ska få bilda sin egna uppfattning.
    Så nej, jag tycker inte de är opartiska.

Med det sagt så finns det duktiga journalister på SVT som t.ex. ställer bra kritiska frågor till alla partiledare.

Att journalisten ställer kritiska frågor för att belysa den kritik som kan finnas kring ett ämne är inte alls konstigt och jag tycker att Joachim Ruist klarade intervjun galant.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Digestive
    Rataxes skrev 2023-09-11 09:21:21 följande:
    Det finns forskning och så finns det "forskning" som Hubinette pysslar med. Samma slags  pseudovetenskap som alkemi, astrologi, genusvetenskap m.m.
    Själv undrar jag vad en uttalat aktivistisk forskare med tillhörande kurs har i något lärosäte att göra överhuvudtaget.

Tobias Hübinette beskriver sig som en antirasistisk forskare och aktivist, det vill säga han kombinerar rollen som forskare med den som politisk aktivist.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tobias_H%C3%BCbinette#cite_note-sv%C3%A5r-12

https://www.tobiashubinette.se/antirasistisk_forskare_2.pdf

Kanske är det en exotisk jämställdhetsplan som praktiseras vid Karlstads Universitet - för varje objektiv forskare så ska det även finnas en aktivistisk sådan?

Aja, orka.

SVT och Sveriges Radio tog enbart upp Christian Petersons tidigare tveksamheter medan det för Tobias Hübinettes del - som hade kunnat fylla en spalt med blott lagförda gärningar - uteblev helt och hållet, även om det är ytterst relevant för att överhuvudtaget kunna förstå situationen korrekt.

Det nämns inte ens att kursen var digital - så att många går runt och tror att de helt substanslösa otrevligheterna utspelade sig på plats fysiskt.

Något annat som är bisarrt att se är att efter SVTs artikeluppdatering den 8:e september så har det kommit in mer bakgrundinformation. Om vem? Om Christian Peterson såklart! De lade till följande:

[...] driver i dag ett högerradikalt projekt där han kallar sig Förtalsombudsmannen. I projektet hjälper han bland annat radikala nationalister att driva förtalsmål mot meningsmotståndare.

Samtidigt får alltså en man som har spenderat halva sitt 52-åriga liv i vänstervåldsbejakande miljöer - under längre tid än Christian Peterson överhuvudtaget har existerat - inte ett enda extremistiskt epitet efter sig.

Absolut ingenting framkommer om Tobias Hübinette i SVTs artikel. INGENTING! Det framkommer inte ens att han är minst lika känd som Christian Peterson.

Aja, risken fanns väl att läsare skulle börja söka på vad Tobias Hübinette är känd för. 💀

Sådant här är att ta parti och att forma ett narrativ därefter - så övertydligt utfört, att man kan undra om Public Service inte har längtat efter att få bekänna färg, med ett slas magnum opus på hur partiska de kan vara, och om den kreativa produktionsådran slutligen brast för Rino Rotevatn.

Han sover väl gott som ett urladdat batteri efter att fått skapa sitt pièce de résistance av partisk och vinklad journalistik. Det går nog inte att göra det mycket värre utan att också ljuga om Christian Peterson. Rino Rotevatn borde kanske ha tänkt på det? Förvisso så kanske dessa uppdateringen fungerar som akter i ett pågående verk, som jag inte borde döma på förhand.

Jaja, tack och lov så tvingas jag redan att betala för inträdet till den här fantastiska konstutställning, så jag missar ingenting.

Värdesämst journalistisk.
  • Digestive
    klyban skrev 2023-09-11 15:17:43 följande:

En slutsats dras här, och delen att SVT/SR inte skulle vara opartiska aldrig adresseras.

Kanske detta kommer i nästa inlägg?

Kan du inte skilja på när jag tar upp eller inte tar upp Public Services partiska slagsida så är det givetvis ingen idé för dig att vänta på något sådant.

Är du exempelvis blind så behöver du varken fråga efter eller vänta på mina semesterbilder.
  • OlManH
    KillBill skrev 2023-09-11 18:35:05 följande:

Att journalisten ställer kritiska frågor för att belysa den kritik som kan finnas kring ett ämne är inte alls konstigt och jag tycker att Joachim Ruist klarade intervjun galant.

Ja och nej! Håller med om att han klarade intervjun bra! Håller även med om att kritiska frågor ska ställas. T.ex. om hur man räknat ut, hur det har bevisats, etc..
    Det som gör att det är partiskt är att journalisten ifrågasätter varför forskningen publiceras där & då & grundar den frågan i att det kan ju gynna fel parti.
    Inför valen kommer det gärna massa rapporter/forskning om miljö, men har aldrig hört en journalist ifrågasätta varför den forskningen publiceras/uppmärksammas inför ett val.
  • OlManH
    klyban skrev 2023-09-11 15:16:37 följande:

Det berättar allt vi behöver veta och genom att du inte berättar vad som gör det icke opartiskt och med allt de tog upp där.

Men slår fast att ytterligare en gång till så påvisas inte det något om att SVT/SR inte skulle vara opartiska.
    Visst är det intressant.

Hur formulerar du en mening egentligen?
    Förlåt men det går inte att läsa.
  • klyban
    Digestive skrev 2023-09-11 20:47:20 följande:
    Kan du inte skilja på när jag tar upp eller inte tar upp Public Services partiska slagsida så är det givetvis ingen idé för dig att vänta på något sådant.

Är du exempelvis blind så behöver du varken fråga efter eller vänta på mina semesterbilder.

Det jag vet mot aldrig kommer, är just denna påvisan om att SVT/SR inte skulle vara opartiska.

Nä, tror inte SVT/SR är intresserade av dina  semesterbilder, de lägger kraften istället på göra sakligt och opartiska inslag Solig

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    OlManH skrev 2023-09-12 08:12:45 följande:
    Hur formulerar du en mening egentligen?
    Förlåt men det går inte att läsa.
    SÅ du gav upp när du insåg att SVT/SR inte alls är partiska, vad ska vi göra med det?(Vill du försöka igen eller fullständigt ge upp?)
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • OlManH
    klyban skrev 2023-09-12 12:16:23 följande:
    SÅ du gav upp när du insåg att SVT/SR inte alls är partiska, vad ska vi göra med det?(Vill du försöka igen eller fullständigt ge upp?)
    VAD snackar du om? 😂 Det går inte att förstå vad du skriver.
    Jag har gett exempel på varför SVT är partiska.
    Är de lika illa som statskontrollerad media i många andra länder? Nej absolut inte, men de är inte opartiska.

Du får gärna ge exempel på varför du tycker att de är opartiska 👍
  • klyban
    OlManH skrev 2023-09-12 12:57:31 följande:
    VAD snackar du om? 😂 Det går inte att förstå vad du skriver.
    Jag har gett exempel på varför SVT är partiska.
    Är de lika illa som statskontrollerad media i många andra länder? Nej absolut inte, men de är inte opartiska.

Du får gärna ge exempel på varför du tycker att de är opartiska 👍

Nej, det har du inte, du har dock inbilla dig detta.
    Jag misstänker du inte förstår vad opartiskt betyder.

Jag tycker inget, utan det är SVT/SR som ÄR opartiska.

• Digestive
    klyban skrev 2023-09-12 12:15:30 följande:

Det jag vet mot aldrig kommer, är just denna påvisan om att SVT/SR inte skulle vara opartiska.

Nä, tror inte SVT/SR är intresserade av dina  semesterbilder, de lägger kraften istället på göra sakligt och opartiska inslag Solig

Ja, precis som i fallet som jag tog upp senast mellan Tobias Hübinette och Christian Peterson.

Det är (läs: borde vara) allmänkunskap att opartisk journalistisk innebär att journalisten gräver upp alla tveksamheter som går att hitta för ena parten i en pågående twist - men låter bli att göra det för den andra parten (även om relevans finns för sammanhanget och för att kunna förstå situationen som twisten springer ur).

Man ska inte tumma på samhällsstadgande principer.

Det är bara att titta på hur våra domstolar fungerar som också har uppgiften att vara opartiska precis som Public Service. I och med den uppgiften så är det praxis att enbart titta på ena partens relevanta historik kring ett rättsmål.

Det samma gäller givetvis polisen även om tyglarna är något lösare för dem. Det är dock givet att polisen ska välja ut exempelvis ett av de kriminella gängen att utreda - medans rivaliserande gäng ska hanteras som laglydiga civila och därmed onödiga, för att inte säga olämpliga, att utsätta för någon form av polisiär utredning. Varför polisen jobbar just så.

Blir någon skjuten så är det irrelevant om skottet exempelvis var i självförsvar eller hade ett hämndmotiv.

Bråkar två parter med varandra så tittar man inte på vad båda parter har för motiv och historik kopplade till bråket, utan man fokuserar exklusivt på ena parten.

Vilken part man väljer att granska i ett ärende - särskilt om man befinner sig i en position med ett tydligt och viktigt samhällsansvar - ska helt och hållet utgå från en själv, ens personliga värderingar och åsikter. Man kan även utgå från egna intressen om så vill. Om det stundtals känns svårt att välja ut en part så singlar man slant, snurrar en flaska eller dylikt - bara man låter bli att granska, utreda eller på något vis hanterar samtliga parter likadant.

Det är sådana här principer som man måste stå upp för varje gång de utmanas om så bara av okunskap, och inte ta dem för givna. Börjar man tumma på våra samhällsbyggande principer så kan det gå snabbt utför! - de är viktigare än vad många tror.

Det är bra att du hjälper till klyban! 💪

Med din och andra eldsjälars hjälp så kan vi förhoppningsvis behålla ett Public Service som arbetar utifrån dessa principer - trots att motståndet blir mer och mer påtagligt. Det gäller dock att inte vika sig en millimeter!
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?