• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Digestive

Är det bara jag som blir heligt förbannad när polisen anländer till en mordplats, griper gärningsmannen, kommer fram till att gärningsmannen är medlem i ett kriminellt gäng - och sedan undersöker om även OFFRET har koppling till något kriminellt gäng?! Det kan man väl för fan inte göra?

Eller i domstolen när även målsägande - alltså OFFRET - granskas och hörs i rättegången och eventuellt får bakgrundshistoria publicerad i media för dem som perverst nog vill ha koll på vad som är sant eller inte. Vi har alltså någon som påstår att ett brott har begåtts mot denna - ett OFFER - och så vill folk undersöka om det är sant eller inte. Vad fan har sådant det med saken att göra?

Att det överhuvudtaget finns rättsprocesser i det här landet som att undersöka om ett våldsbrott var gjort i självförsvar eller inte, får det att koka i mig. Det innebär för helvete att man måste granska OFFRET också. Bestialiskt!

Helt sjukt. Varje gång sådant här händer så börjar jag direkt tänka på våldtagna kvinnors liv och tidigare leverne, kläder, språk, nykterhet osv en gång i tiden. 🤢 Fy fan säger jag bara!

Enbart fascister kan stå upp för sådant här.

• Padirac
    nattuw skrev 2023-09-12 22:30:05 följande:
    Så för att sammanfatta: Kursledaren (Hubinette) och Peterson är av samma skrot och korn. Men Peterson är höger och kursledaren är vänster så därför skall det lagstiftas mot Peterson medan Hubinette skall tröstas. Klart som korvspad.
    Menar du att hubinette har gjort samma saker med videomaterialet och kursdeltagarna på video som Peterson gjort?  

Menar du att Peterson ska bedömas enbart på vad hubinette gjort eller inte gjort, inte på vad hsn själv gjort?

Hur får du detta till att handla om vänster eller höger?  Är det inte ditt inlägg som politiserar snarare än att se att Peterson är ansvarig för det han gör, hubinette för det han gör och andra kursdeltagare för det de gör. Vad har förresten de andra kursdeltagarna gjort för att hängas ut av peterson?

www.dn.se/sverige/avhopp-och-sjukskrivning-nar-hogerradikal-aktivist-gor-content-av-universitetskurs/

'Den högerradikala aktivisten Christian Peterson, med bakgrund i nazistiska NMR, är numera student vid Karlstads universitet. I sociala medier skriver han nedsättande om kurskamrater och lärare.

...

Prefekten har under sina 20 år vid universitetet aldrig varit med om en liknande situation. Han uppfattar att Christian Peterson försöker ?göra kursen osökbar?. Nyström har fått indikationer på att Peterson spelade in den första digitala föreläsningen, när hans kurskamrater och Tobias Hübinette syntes i bild, vilket inte är tillåtet.
    ? Om någon spelar in kan det hämma diskussionen. Studenterna kanske inte vill eller vågar vara öppna med sina tankar.
    Men Andreas Nyström har inga säkra bevis för att någon inspelning skett, och prefekten har inte funnit skäl att stänga av Christian Peterson.
    Lärare och studenter blir i en högerextrem nätmiljö hånade av en annan student. Läraren häcklas på grund av sitt ursprung. Är det rimligt?
    ? Frågar du mig som privatperson så säger jag nej. Men vi har lagar och regler att förhålla oss till, och våra jurister har tittat på det här. Christian Peterson balanserar på gränsen, men håller sig på rätt sida.

...

? För mig har det viktigaste varit att skydda de andra studenterna från Christian Peterson, mot bakgrund av att han är ökänd för att kartlägga, förfölja och hänga ut människor som han uppfattar som sina meningsmotståndare, säger Tobias Hübinette."
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-09-12 22:31:21 följande:

Du kan ju förklara dina inlägg och vad du försöker säga i klartext 

En del tycker å andra sidan att det är lättare att skriva/säga vad man inte menar. Hur är det för dig?

Vad vill du faktiskt säga med dina inlägg här? 

Det står i senare inlägg att jag har tänkt till och gjort en 180-graderssväng i dessa frågor.

Självklart ska inget offer granskas. Har folk redan glömt "Believe all women!" kampanjen?!

Om jag exempelvis menar att Padirac har slagit mig så det inte komma någon och granska mig om det stämmer eller inte. Då vore jag ju ett offer och vem fan sparkar på den som redan ligger?

Aja, när det här har rätt ut sig så kommer du allt inse att du, jag och klyban kommer att stå varandra mycket nära åsiktsmässigt i det här. 😊
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-09-11 18:35:05 följande:

Att journalisten ställer kritiska frågor för att belysa den kritik som kan finnas kring ett ämne är inte alls konstigt och jag tycker att Joachim Ruist klarade intervjun galant.

Ja Ruist klarade intervjun galant. Tyvärr kan man inte säga samma sak om SVT:s representant.
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-09-12 22:35:27 följande:

Är det bara jag som blir heligt förbannad när polisen anländer till en mordplats, griper gärningsmannen, kommer fram till att gärningsmannen är medlem i ett kriminellt gäng - och sedan undersöker om även OFFRET har koppling till något kriminellt gäng?! Det kan man väl för fan inte göra?

Eller i domstolen när även målsägande - alltså OFFRET - granskas och hörs i rättegången och eventuellt får bakgrundshistoria publicerad i media för dem som perverst nog vill ha koll på vad som är sant eller inte. Vi har alltså någon som påstår att ett brott har begåtts mot denna - ett OFFER - och så vill folk undersöka om det är sant eller inte. Vad fan har sådant det med saken att göra?

Att det överhuvudtaget finns rättsprocesser i det här landet som att undersöka om ett våldsbrott var gjort i självförsvar eller inte, får det att koka i mig. Det innebär för helvete att man måste granska OFFRET också. Bestialiskt!

Helt sjukt. Varje gång sådant här händer så börjar jag direkt tänka på våldtagna kvinnors liv och tidigare leverne, kläder, språk, nykterhet osv en gång i tiden. 🤢 Fy fan säger jag bara!

Enbart fascister kan stå upp för sådant här.

Det verkar inte som att du gjort en korrekt analys av fascism. Det finns mycket material på nätet eller på biblioteket för förkovran. Det skulle stärka de argument du lägger fram. 

Det verkar inte som att du gjort en korrekt analys av vad en en brottsutredning ska klarlägga.

Ingen bedöms ha gjort ett mindre brott för att brottsoffret var kriminell eller inblandad i en konflikt med gärningsmannen om det inte handlar om andra omständigheter.

En del i tråden vill mena att Peterson skall bedömas annorlunda i fråga vad han gör mot kursledaren och kursdeltagare pga hubinettes göranden eller inte göranden.
  • Digestive

Folk är så lättlurade - jag var dock nyligen där själv, kan tilläggas.

Det finns ingen som helst anledning att undersöka och informera någonting om Tobias Hübinette.

Som om det skulle finnas någon relevant koppling mellan Tobias Hübinettes våldsaktivism mot högerextrema i decennier och att högerextrema krafter nu ger sig på Tobias Hübinette på dylika vis.

Enbart fascister vill ha klarhet och förstå en situation genom att även granska ett offer. Se inlägg #7028 ovan! Det är någon form av blodvittring som sådana människor drivs av.

• Padirac
    Digestive skrev 2023-09-12 22:55:46 följande:

Folk är så lättlurade - jag var dock nyligen där själv, kan tilläggas.

Det finns ingen som helst anledning att undersöka och informera någonting om Tobias Hübinette.

Som om det skulle finnas någon relevant koppling mellan Tobias Hübinettes våldsaktivism mot högerextrema i decennier och att högerextrema krafter nu ger sig på Tobias Hübinette på dylika vis.

Enbart fascister vill ha klarhet och förstå en situation genom att även granska ett offer. Se inlägg #7028 ovan! Det är någon form av blodvittring som sådana människor drivs av.

Det finns fortfarande inte någon korrekt analys eller klarhet i ditt inlägg i fråga om fascism.

Är ditt påstående om och tro på fascim grundat på egen erfarenhet av fascistiska övertygelser som du tidigare hade  som grund för att du då menade att hubinettes göranden rättfärdigar Petersons agerande?

Jag menar att ev tidigare fascistiska övertygelser inte alls är kopplad till detta då fascistisk ideologi handlar om andra saker, som iofs fascister också kan omfatta.
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-09-12 22:48:42 följande:
    Det verkar inte som att du gjort en korrekt analys av fascism. Det finns mycket material på nätet eller på biblioteket för förkovran. Det skulle stärka de argument du lägger fram. 

Det verkar inte som att du gjort en korrekt analys av vad en en brottsutredning ska klarlägga.

Ingen bedöms ha gjort ett mindre brott för att brottsoffret var kriminell eller inblandad i en konflikt med gärningsmannen om det inte handlar om andra omständigheter.

En del i tråden vill mena att Peterson skall bedömas annorlunda i fråga vad han gör mot kursledaren och kursdeltagare pga hubinettes göranden eller inte göranden.
    Det är möjligt.

Som påpekat så kokar det i mig varje gång som jag får reda på att brottsoffer hade kopplingar till kriminella gäng. Både du och jag förstår att det är sjuka metoder som används i dessa fall - granska offret. Det har dock ingenting med storleken på brottet att göra.

Jo tack. Som tidigare påpekat så är det här alltid ett vidrigt fenomen som uppstår när exempelvis frågor om självförsvar utreds. Helt sjukt hur ofta sådant utreds! 🤢 

• Digestive

*En del i tråden vill mena att Peterson skall bedömas annorlunda i fråga vad han gör mot kursledaren och kursdeltagare pga hubinettes göranden eller inte göranden.

Stycket skulle vara ett citat.

• Digestive
    Padirac skrev 2023-09-12 23:06:02 följande:
    Det finns fortfarande inte någon korrekt analys eller klarhet i ditt inlägg i fråga om fascism.

Är ditt påstående om och tro på fascim grundat på egen erfarenhet av fascistiska övertygelser som du tidigare hade  som grund för att du då menade att hubinettes göranden rättfärdigar Petersons agerande?

Jag menar att ev tidigare fascistiska övertygelser inte alls är kopplad till detta då fascistisk ideologi handlar om andra saker, som iofs fascister också kan omfatta.
    Du är välkommen att klä mentaliteten i bättre ord.

Vill bara checka av så att vi inte missförstår varandra ännu mer:

1. Det var bra att Public Service enbart grävde fram relevanta tveksamheter för Christian Peterson del.

2. Det var bra att Public Service beskrev Christer Peterson som en extremist men lät bli att informera allmänheten om Tobias Hübinette extremer.

3. Det var bra att Public Service påpekade att Christer Peterson är känd - det får mängder med människor att bli nyfikna och börja söka information, vilket bidrar till mer kött på benen och man kan bilda sig en mer gedigen uppfattning - medan Tobias Hübinette inte blev utpekad som känd.

4. Det var bra att Public Service aldrig förklarade att kursen var digital så att så många som möjligt kunde bilda sig uppfattningen att han fysiskt på plats, i en lärosal, skapade ett obehag som är svårt att värja sig från (om man jämför med ett digitalt möte).

Du håller väl med?

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?