Digestive skrev 2019-11-03 00:15:55 följande:
Anser du att av Sveriges befolkning ska representeras proportionerligt i Public Service sett till deras storlek som samhällsgrupper - det vill säga även grupperna nationalister, konservativa och religiösa (~3/10 av befolkningen)?
Observera att det handlar om grupper och inte några subgrupper.
Jag såg att Padirac redan svarat på din fråga - men jag kan ju besvara den lite annorlunda.
Någonstans i "dialogen" oss emellan här i tråden så berättade jag om vårt första möte med ett grannpar när vi bodde i norrländsk glesbygd. Hur jag beskrev en företeelse/aktivitet föraktfullt och det visade sig att aktiviteten var ett av grannparets främsta intressen. Vi bodde rätt länge i Norrland och det här paret kom att bli mycket goda vänner till oss. Efter att vi flyttade till Stockholm har kontakten blivit mer sporadisk - men i somras sov vi över hos dem i samband med att vi var på besök i våra gamla hemtrakter.
Jag blev inte särskilt förvånad när mannen i paret berättade att han skulle rösta på SD, det förändrade inte min bild av honom som en godhjärtad praktiker utan en tillstymmelse till invandrarhat eller för den delen kvinnoförakt eller "jorden är plattsyn" på klimatvetenskap. Nationalist? Inte mer än någon annan.
Jag vet att han inte precis är ensam bland sverigedemokrater. Det finns gott om folk i alla partier som anser att man ska anpassa sig dit man kommer och om man inte har vett eller lust att göra detta så ska man ställas inför ultimativa krav. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att man kapar sina rötter men att man respekterar Sverige och svenska förhållningssätt. Eller som min forna granne alltid brukar säga: "Det är bara att ta sig för".
Fullt så enkelt är det kanske inte alltid. Men det är heller inte så enkelt att man kan klassa alla sverigedemokrater som rasister, nationalister, klimatskeptiker med mera.
Jag tror inte på dina mallar för nationalism, rasim och annat. Människor är så komplexa att de inte låter sig fångas av någon som försöker teckna dem genom att enbart rita raka streck.