RebeckaZ70 skrev 2019-11-08 19:47:26 följande:
Jag förstår att du tycker det. Måste kännas skönt att få sin världsbild bekräftad av en fd(?) skp:are, dessutom har reportern stängs av från bevakningen av USA-val pga bristande opartiskhet och poserat på bild där hon kramar salifister.
https://www.expressen.se/debatt/svt-och-udden-gor-reklam-for-is-kalifatet/
Det är klart att man kan tycka att det är nyanserat och mångfacetterat, det som Uddén håller på med. I alla fall om man sympatiserar med med partiet vars ledare är "kära systerparti" med en doktorand i förintelseförnekelse, som dessutom finasierat terrodådet mot OS i München 1972.
Det var så längesen att jag var tvungen att friska upp minnet och lyssna på reportaget. 2011 - inför valet i Egypten och Uddén får en salafistkvinna att bli personlig och beskriva skillnader mellan kvinnor och män, varför sharia måste införas och varför det är otänkbart att en 27-årig kvinna ska ha haft en pojkvän.
Nej, jag förstår varför hennes reportage inte passar in i en värdsbild där man inte vill se människan bakom stereotypen och varför du minns det som att hon poserar med att krama salafister medan jag ser det som att hon intervjuar en person som tror att den tvångströja hon klätt sig i är hennes egen skapelse.
Påminner lite om när Cecilia Uddén intervjuade IS-kvinnor i al-Hol-lägret.