Digestive skrev 2019-11-21 19:58:03 följande:
Ja, du resonerar som om vi redan har gjort oss införstådda med >>grundläggande svenska värderingar<< medan jag resonerar som att vi grundligt behöver undersöka folkopinionen eller helt enkelt låta den uttrycka sig direkt genom ett lämpligt medium (som exempelvis Public Service) för att få reda på någonting sådant, att de >>grundläggande svenska värderingar<< som etablissemanget uttrycker representerar folket undermåligt och att de snarare berör en samhällselits tyckande och tänkande.
Säg den meningen högt i ett andetag. Huh...
Mm, jag hade inget bättre att komma med när jag skrev "grundläggande svenska värderingar". Svenska värderingar är ett snömosbegrepp och att då lägga till grundläggande förbättrar inget.
Samtidigt så gissar jag att alla som vuxit upp i Sverige har en känsla för snömosbegreppets innebörd - men att känsloskillnaderna kan vara avsevärda.
Jag tror inte på direktdemokrati - inte ens när det gäller att fylla ett begrepp med innehåll.
Representaiv demokrati har sina fel och brister - men i bästa fall innebär den att representanter vi har förtroende för får tid och resurser attsätta sig in i komplexa frågor och därefter fatta beslut.
De riktlinjer som finns för public service är politiskt förankrade i den demokratiform som är grundläggande för oss i Sverige.