• Tom Araya

Immigration/invandring/flyktingar - varför?

För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...

Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

• Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • Tom Araya
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2017-05-17 15:03:57 följande:
    Sätter fart på ekonomin.
    Det är just sådana argument, helt utan hänsyn till hur det drabbar människor som jag har väldigt svårt för.
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2017-05-17 15:03:57 följande:
     Att människor inte föds med samma grundförutsättningar är mer orättfärdigt.
    Nu talade jag om skatt, inte andra grundförutsättningar som ändå inte kan göras något åt genom skatter eller från politiskt håll överhuvudtaget.

Det verkar finnas någon tanke om att det bara är rika människor eller inom rika familjer som något av värde kan ärvas och därför rättfärdigar vänstern inför sig själva skatter som exempelvis arvsskatt. Detta är såklart helt felaktigt.
  • Anonym (:)-(--€:::)

[quote=77684055][quote-nick]Tom Araya skrev 2017-05-17 18:40:05 följande:[/quote-nick].Nu talade jag om skatt, inte andra grundförutsättningar som ändå inte kan göras något åt genom skatter eller från politiskt håll överhuvudtaget.

Det verkar finnas någon tanke om att det bara är rika människor eller inom rika familjer som något av värde kan ärvas och därför rättfärdigar vänstern inför sig själva skatter som exempelvis arvsskatt. Detta är såklart helt felaktigt.[/

Det första är naturligtvis det felaktiga. Naturligtvis har samhällets styrmedel effekt på medborgarnas beteenden.

Det andra är också ett felslut, tyvärr. Det är inte den skattskyldiges förmögenhet som beskattas genom arvsskatt.

Det är just sådana argument, helt utan hänsyn till hur det drabbar människor som jag har väldigt svårt för

Förklara vad du menar.

• Tom Araya
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2017-05-19 16:36:23 följande:

[quote=77684055][quote-nick]Tom Araya skrev 2017-05-17 18:40:05 följande:[/quote-nick].Nu talade jag om skatt, inte andra grundförutsättningar som ändå inte kan göras något åt genom skatter eller från politiskt håll överhuvudtaget.

Det verkar finnas någon tanke om att det bara är rika människor eller inom rika familjer som något av värde kan ärvas och därför rättfärdigar vänstern inför sig själva skatter som exempelvis arvsskatt. Detta är såklart helt felaktigt.[/

Det första är naturligtvis det felaktiga. Naturligtvis har samhällets styrmedel effekt på medborgarnas beteenden.

Alltså, grundförutsättningar man föds med omfattar ju mer än föräldrarnas eller släktens ekonomi. Om någon föds med en funktionsnedsättning så är det ju inget man kan rätta till genom skatt.
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2017-05-19 16:36:23 följande:

Det andra är också ett felslut, tyvärr. Det är inte den skattskyldiges förmögenhet som beskattas genom arvsskatt.

Det är just sådana argument, helt utan hänsyn till hur det drabbar människor som jag har väldigt svårt för

Förklara vad du menar.

Såklart det är den skattskyldiges förmögenhet som beskattas (hur tänkte du annars?) och det är här man resonerar fel, för ärvd egendom kan vara fast och den som ärver har inga pengar att skatta för det arvet, så det är bara att sälja. Fattiga människor kan inte behålla något de ärver med arvsskatt, kanske den bostad de bor i.

Tom Araya skrev 2017-05-19 22:10:32 följande:

Alltså, grundförutsättningar man föds med omfattar ju mer än föräldrarnas eller släktens ekonomi. Om någon föds med en funktionsnedsättning så är det ju inget man kan rätta till genom skatt.Såklart det är den skattskyldiges förmögenhet som beskattas (hur tänkte du annars?) och det är här man resonerar fel, för ärvd egendom kan vara fast och den som ärver har inga pengar att skatta för det arvet, så det är bara att sälja. Fattiga människor kan inte behålla något de ärver med arvsskatt, kanske den bostad de bor i.

Felslutet beträffande skatten är att det är den dödes kvarlåtenskap som beskattas. Avstår arvingarna från den har de ingen skyldig att betala skatt. Det invänder du knappas mot.

Förstår inte vad du menar med funktionsnedsatta, men vad är din uppfattning om ett system där miljardärens förmögenhet beskattas vid dennes död, och resurserna används i särskolan (eller för att främja något annat ändamål där det inte spelar roll för ens framtidsförutsättningar om man tillhör en förmögen släkt)?
    Tom Araya skrev 2017-05-17 18:40:05 följande:

Det är just sådana argument, helt utan hänsyn till hur det drabbar människor som jag har väldigt svårt för.Nu talade jag om skatt, inte andra grundförutsättningar som ändå inte kan göras något åt genom skatter eller från politiskt håll överhuvudtaget.

Det verkar finnas någon tanke om att det bara är rika människor eller inom rika familjer som något av värde kan ärvas och därför rättfärdigar vänstern inför sig själva skatter som exempelvis arvsskatt. Detta är såklart helt felaktigt.

Arvet är en grundförutsättning i feodalsamhället och för aristokratin. Den kapitalistiska rörelsen var en reaktion på det systemet för det var ett ineffektivt sätt att fördela samhällets resurser. Man kan tillhöra den yttersta högerkanten och ändå vara emot resursfördelning genom arv. Vari ligger rättfärdigheten i att vissa ska födas in i ett privilegium?
  • nattuw
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2017-05-19 23:47:36 följande:
    Man kan tillhöra den yttersta högerkanten och ändå vara emot resursfördelning genom arv. Vari ligger rättfärdigheten i att vissa ska födas in i ett privilegium?
    Så hur många gånger tycker du att samma pengar skall beskattas?

Först som inkomst, sen som förmögenhet, sen som arv och dessutom moms på allt man köper.
    nattuw skrev 2017-05-20 20:31:36 följande:

Så hur många gånger tycker du att samma pengar skall beskattas?

Först som inkomst, sen som förmögenhet, sen som arv och dessutom moms på allt man köper.

Om vi talar om just arv, tas den ut ur kvarlåtenskapen efter någon som dött. Och vill arvingarna inte betala skatt, så avstår de från arvet (tror det besvarar din fråga).

Samt: Bättre med en hög arvsskatt, så överförs pengarna under livstiden, gåvoskatt tycker jag inte är bra för det hindrar omsättningen.

Strävan att skaffa Förmögenhet kan vara en bra drivkraft, men jag anser att förmögenhet ändå bör beskattas. I vart fall högre än moms, som slår direkt mot de fattigaste.
  • Tom Araya
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2017-05-19 23:42:15 följande:
    Felslutet beträffande skatten är att det är den dödes kvarlåtenskap som beskattas. Avstår arvingarna från den har de ingen skyldig att betala skatt. Det invänder du knappas mot.
    Nej, du har fel! I ett system med arvsskatt är det den som ärver som beskattas på det arv denne fått, varken förr eller senare och då tillhör egendomen arvtagaren, ingen annan. Döda personer skattar inte.
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2017-05-19 23:42:15 följande:
    Förstår inte vad du menar med funktionsnedsatta, men vad är din uppfattning om ett system där miljardärens förmögenhet beskattas vid dennes död, och resurserna används i särskolan (eller för att främja något annat ändamål där det inte spelar roll för ens framtidsförutsättningar om man tillhör en förmögen släkt)?
    Jag tänker att miljardären redan betalat en massa skatt under tiden han tjänat ihop sina pengar.

Kan du svara på hur du rättfärdigar att fattiga tvingas sälja ärvd fast egendom, exempelvis en bostad, för att ha råd att betala arvsskatt?

För många med låg inkomst är just arv en betydande möjlighet att faktiskt äga något, exempelvis sin bostad.

Men nu är vi lite OT. Det finns många andra trådar om skatt och ekonomi.

• Tom Araya
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2017-05-20 21:58:56 följande:
    Om vi talar om just arv, tas den ut ur kvarlåtenskapen efter någon som dött. Och vill arvingarna inte betala skatt, så avstår de från arvet (tror det besvarar din fråga).

Samt: Bättre med en hög arvsskatt, så överförs pengarna under livstiden, gåvoskatt tycker jag inte är bra för det hindrar omsättningen.

Strävan att skaffa Förmögenhet kan vara en bra drivkraft, men jag anser att förmögenhet ändå bör beskattas. I vart fall högre än moms, som slår direkt mot de fattigaste.
    Bra med högre skatt som slår direkt mot de fattigaste...? Vad är det bra för?
    Tom Araya skrev 2017-05-20 23:15:51 följande:

Bra med högre skatt som slår direkt mot de fattigaste...? Vad är det bra för?

Vänligen läs mitt inlägg en gång till.
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?