• Tom Araya

Immigration/invandring/flyktingar - varför?

För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...

Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

• Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • Tom Araya
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2017-05-21 20:47:46 följande:
    Javisst, det sker hela tiden. En enkel undantag vore om dödsboet inte skiftas förrän i samband med att änkan/änklingens kvarlåtenskap ska skiftas och att skattskyldigheten inträder då.
    ...eller så gör man som i min släkt när man märkte hur mycket skatten drog iväg när arvsskifte av släktens gård skedde, man sålde till nästa generation när de nått vuxenålder för långt under marknadspris.
  • nattuw
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2017-05-21 10:01:23 följande:

Så enligt din logik: om ett land beskattar sina innevånare är det kommunistiskt.Det finns nog extrema strömningar som håller med dig, men i Europa tillhör du en försvinnande liten majoritet.

Jag antar att det är nattväktarstaten du har som förebild, men till och med högerekonomer i usa har påpekat att både det externa och interna försvaret av minimaliststaten kräver skatteuttag.

Ditt patetiska försök att blanda bort korten och försöka dig på en halmdocka fungerar inte.

Du anser att staten har större rätt till individens tillgångar än individen själv. Och det är inte fördelningspolitik utan kommunism.
  • Anonym (:)-(--€:::)
    Tom Araya skrev 2017-05-21 21:53:11 följande:

...eller så gör man som i min släkt när man märkte hur mycket skatten drog iväg när arvsskifte av släktens gård skedde, man sålde till nästa generation när de nått vuxenålder för långt under marknadspris.

Det visar ju att arvsskatt kan ha en bra effekt och öka omsättningen. I det fallet tog förmodligen gåvoskatten en del, tyvärr, vilket är dåligt eftersom det låser in kapital. Gåvoskatt är inget jag förespråkar.
    nattuw skrev 2017-05-22 07:59:51 följande:

Ditt patetiska försök att blanda bort korten och försöka dig på en halmdocka fungerar inte.

Du anser att staten har större rätt till individens tillgångar än individen själv. Och det är inte fördelningspolitik utan kommunism.

Patetisk kan du vara själv. Vill du diskutera sakfrågor ställer jag gärna upp. Sådant här slösar jag inte mer tid på än detta svar.
  • Tom Araya
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2017-05-22 08:15:21 följande:
    Det visar ju att arvsskatt kan ha en bra effekt och öka omsättningen. I det fallet tog förmodligen gåvoskatten en del, tyvärr, vilket är dåligt eftersom det låser in kapital. Gåvoskatt är inget jag förespråkar.

Nej, det är helt meningslöst. Detta ger ingenting för någon.

Nej, gåvoskatten tog ingenting eftersom man sålde och inte gav bort något. Det finns inget krav på att man ska sälja egendom till marknadsvärde och det är förövrigt oerhört svårt att bedöma vad ett marknadsvärde egentligen är.

Tom Araya skrev 2017-05-24 22:55:30 följande:

Nej, det är helt meningslöst. Detta ger ingenting för någon.

Nej, gåvoskatten tog ingenting eftersom man sålde och inte gav bort något. Det finns inget krav på att man ska sälja egendom till marknadsvärde och det är förövrigt oerhört svårt att bedöma vad ett marknadsvärde egentligen är.

Det ger omsättning, vilket naturligtvis inte är meningslöst.
  • Tom Araya
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2017-05-24 23:41:08 följande:
    Det ger omsättning, vilket naturligtvis inte är meningslöst.
    Omsättning som  inte ger något är förstås meningslös. Dess effekter på ekonomin är mer av det inbillade slaget.
    Tom Araya skrev 2017-05-25 12:20:55 följande:

Omsättning som  inte ger något är förstås meningslös. Dess effekter på ekonomin är mer av det inbillade slaget.

Och motsättningsvis, omsättning som ger en ökad rörlighet av kapital (som i ditt exempel) är önskvärd. Vi verkar ense om det.
  • Tom Araya
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2017-05-25 13:13:32 följande:
    Och motsättningsvis, omsättning som ger en ökad rörlighet av kapital (som i ditt exempel) är önskvärd. Vi verkar ense om det.
    Nej, jag ser inte alls några fördelar med omsättning i sig utan det är vad omsättningen ger som är intressant, det kan vara skatteintäkter, tillväxt för företag, investeringar i sådant samhället har behov av e.t.c.
  • Tom Araya
    Resultaten: Tre av fyra var över 18 år
    Publicerad 30 maj 2017 kl 10.05

Dela
    Mejla

En överväldigande del av de 581 unga asylsökande som genomgått medicinska åldersbedömningar är över 18 år. 

Nya resultat från Rättsmedicinalverket indikerar att de inte talar sanning om sin ålder.

Nu kräver SD-ledaren Jimmie Åkesson att kontrollerna blir obligatoriska: 

- Rättsmedicinalverkets utfall bevisar de övrigas naiva syn och öppnar samtidigt upp för frågeställningen hur många som redan har fått uppehållstillstånd på felaktiga grunder. www.expressen.se/nyheter/resultateten-tre-av-fyra-var-over-18-ar/

Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?