• Anonym (Ts)

Tiggarna på Sthlms central.

Jag börjar bli rejält TRÖTT på dessa påträngande tiggare, det räcker nu!

Jag och sonen åt på McDonalds på t-centralen i Sthlm.

En tiggarkvinna gick runt och tiggde vid varje bord.

Hon stannade läääänge vid varje bord, inte frågade lite snabbt och gick vidare.

Väl framme hos oss sticker hon fram muggen precis framför näsan på mig, alltså lägger sig över bordet för att nå.

Ingen av oss sa något till henne.

Då börjar hon skrika till min son och pekade på hans pommes. Han blev rädd och tänkte ge dom till henne, men jag tog tag i dom och avbröt det hela.

Vi satt där ca 5 min till och på den korta tiden kom det fram 2 till som var lika otrevliga och påträngande.

Vad gör man när sånt här sker? Får man inte äta i fred längre?

• Svar på tråden Tiggarna på Sthlms central.
  • Anonym (bea)

Stockholms innerstad är bedrövligt att vara ute i sedan ett par år tillbaka eftersom påträngande tiggare får härja helt fritt överallt, även inne i butiker, restauranger och caféer. De är överallt och snurrar runt med sina koppar.

Jag undviker helst centrala stan och åker till de gallerior där de inte verkar tillåtas tigga inomhus.

• Anonym (greger larsson)
    Anonym (Kanske) skrev 2015-11-16 10:47:40 följande:
    De är inte i Sverige för att de svälter.
    De är här för att ingen vågar göra nånting här. Gör man nånting så skriker de "rasist" utan att ens veta vad ordet betyder. Är fan inte många som vet va det ordet verkligen betyder, det blir bara missbrukat för att motarbeta oliktänkande, eller för folk vill kunna urskilja sig från SD...

Nu får ni tro vad ni vill alla tiggarvänner men av de lokalboende i Rumänien jag pratat med så lever romerna i princip bara på att inte arbeta. Så att ens försöka sätta dem i arbete torde med andra ord vara lönlöst.

En tankeställare...
  • Anonym (bea)
    Anonym (greger larsson) skrev 2015-11-16 16:25:20 följande:
    De är här för att ingen vågar göra nånting här. Gör man nånting så skriker de "rasist" utan att ens veta vad ordet betyder. Är fan inte många som vet va det ordet verkligen betyder, det blir bara missbrukat för att motarbeta oliktänkande, eller för folk vill kunna urskilja sig från SD...

Nu får ni tro vad ni vill alla tiggarvänner men av de lokalboende i Rumänien jag pratat med så lever romerna i princip bara på att inte arbeta. Så att ens försöka sätta dem i arbete torde med andra ord vara lönlöst.

En tankeställare...

Vad som irriterar mig mest är att de helt skiter i saker som personlig integritet och kliver fram och ställer sig alldeles för nära och sticker koppen över ens mattallrik, klappar mina barn i ansiktet och likande.

De ger sig ju heller inte när man skakar på huvudet utan anstränger sig bara ännu mer för att få en att langa upp plånboken. Senaste gången vi satt på en uteservering kom en tant och tryckte en mugg över min mat och när jag skakade på huvudet började hon trampa runt och gnälla "eeeeeh... eeeeeeehhh... bambini, bambini....EHHHHHH....EHHHHH" och började klappa min son i ansiktet. När en kille vid bordet bredvid började resa sig smet hon därifrån.

Jag förväntas respektera dem men jag kan inte påstå att de respekterar mig.

• MissNastrax

Jag är inte SDare jag är inte rasist jag är inte ens helsvensk själv och ser slavisk ut..

Jag var med om exakt samma fenomen på Burger King på TC i torsdags lunch när jag stressåt för att få något alls (bemannings företag och jobbade på två olika företag, lunchen får man ta i farten och detta var det snabbaste jag kom på just då).

Hon kom fram till bordet och tog i min axel och höll näven framför mitt ansikte och bad om pengar..

Har inget emot tiggare vanligtvis men detta kändes inte helt ok, jag vill äta ifred speciellt när jag är stressad mellan jobb som är mitt levebröd som ger piss lön.. då går tiggeri fett bort, men hon var INTE otrevlig bara att jag tyckte det kändes påträngande.

• Alessia

McDonalds bör se till att tiggarna inte trakasserar ätande gäster vid borden med sitt tiggande. Ta ett samtal med föreståndaren för restaurangen och förklara hur obehagligt du finner det att tiggarna drar runt borden med sina muggar och är påträngande.
    I min stad fanns det problem på en stormarknad där tiggarna gick runt i affären och krävde pengar på ett bitvis rätt hotfullt sätt. De försvann efter att många klagat.
    Tiggeri är inte förbjudet, men det betyder inte att det är tillåtet att tigga överallt.

• Anonym (aktivt tiggande)

Jag tycker att man tydligare borde förbjuda aktivt och speciellt aggressivt tiggande. Göra en klar gräns för vad som är ok och vad som är ofredande.

Då skulle det vara tillåtet att sitta eller stå och tigga vid sidan om, så att de som vill får ge, men inte att gå fram till människor.

Man ska få sitta i lugn och ro, speciellt när man äter men i övrigt också. Ingen ska tvingas att ge eller bli pressad till det.

• seriösanvändare

Om de svalt de inte ens kunna att ta sig till Sverige.

De är fattiga ja, men de svälter inte.

Och på restauranger eller caféer får de inte tigga, så säg till personalen nästa gång TS. Ingen ska behöva bli ofredad när h*n sitter och äter.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Nerfherder
    seriösanvändare skrev 2015-11-16 18:31:05 följande:

Om de svalt de inte ens kunna att ta sig till Sverige.

De är fattiga ja, men de svälter inte.

Och på restauranger eller caféer får de inte tigga, så säg till personalen nästa gång TS. Ingen ska behöva bli ofredad när h*n sitter och äter.

Precis, så jag undrar varför TS inte tillkallade personal
  • Anonym (Ts)
    Nerfherder skrev 2015-11-16 18:50:18 följande:

Precis, så jag undrar varför TS inte tillkallade personal

Jag har skrivit om det upprepade gånger i tråden, LÄS människa!
  • Anonym (mrs)
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-16 19:02:41 följande:

Jag har skrivit om det upprepade gånger i tråden, LÄS människa!

Svar på tråden Tiggarna på Sthlms central.