• Anonym (Ts)

Tiggarna på Sthlms central.

Jag börjar bli rejält TRÖTT på dessa påträngande tiggare, det räcker nu!

Jag och sonen åt på McDonalds på t-centralen i Sthlm.

En tiggarkvinna gick runt och tiggde vid varje bord.

Hon stannade läääänge vid varje bord, inte frågade lite snabbt och gick vidare.

Väl framme hos oss sticker hon fram muggen precis framför näsan på mig, alltså lägger sig över bordet för att nå.

Ingen av oss sa något till henne.

Då börjar hon skrika till min son och pekade på hans pommes. Han blev rädd och tänkte ge dom till henne, men jag tog tag i dom och avbröt det hela.

Vi satt där ca 5 min till och på den korta tiden kom det fram 2 till som var lika otrevliga och påträngande.

Vad gör man när sånt här sker? Får man inte äta i fred längre?

• Svar på tråden Tiggarna på Sthlms central.
  • HenryIronstead
    Anonym (mrs) skrev 2015-11-17 10:32:16 följande:

Nej,det gör inte dom allra flesta alls alltid i dagligt tal!!

Dom flesta säger T-centralen om T-centralen och Centralstationen om Centralstationen.

Stockholmare sen länge. Håller alldeles med.
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • HenryIronstead
    Anonym (Lou) skrev 2015-11-17 09:25:50 följande:

Men snälla du - vi vet det. Ändå säger de flesta T-centralen i dagligt tal. Varför har du så ohyggligt svårt att ta in det?

Varför skulle vi Stockholmare säga så? T-centralen är typ perrongerna och uppgångarna mot Åhléns och plattan och del av uppgången till pendeltågen, fast jag tycker det blir Centralstationen när man passerar gränsen och butikerna börjar. Centralstationen är själva stora ytan dit folk går till tågen. Sen finns en till del, där bussarna går, men jag säger Wtc eller World trade center om det.

Som stockholmare nästan hela livet, så skulle jag aldrig göra upp om träff på en så luddig plats, utan vara mer precis.
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Nerfherder
    HenryIronstead skrev 2015-11-17 14:53:15 följande:
    Varför skulle vi Stockholmare säga så? T-centralen är typ perrongerna och uppgångarna mot Åhléns och plattan och del av uppgången till pendeltågen, fast jag tycker det blir Centralstationen när man passerar gränsen och butikerna börjar. Centralstationen är själva stora ytan dit folk går till tågen. Sen finns en till del, där bussarna går, men jag säger Wtc eller World trade center om det.

Som stockholmare nästan hela livet, så skulle jag aldrig göra upp om träff på en så luddig plats, utan vara mer precis.
    Även jag är stockholmare hela livet, och har aldrig sagt så.
  • Betty Boop
    annananonym skrev 2015-11-17 11:24:05 följande:
    Nej inte såna som du som bor på landet. Men vi som bor här i Sthlm säger så, ALLTID!
    Ehh? Vad yrar du om? VI som bor i Stockholm? Tala för dig själv!

Stockholmare ska väl vara extra noga att benämna platser för deras riktiga namn?! Varför säga nåt annat? T-centralen är T-centralen och Centralen är Centralen.

Ska man träffa någon på t.ex. T-centralen så är det liksom underförstått att det är på tunnelbanesidan. Eller går du till centralen och ställer dig och vänTar vid ringen?

/Född och uppvuxen på Kungsholmen
  • gold34
    Betty Boop skrev 2015-11-17 17:10:04 följande:

Stockholmare ska väl vara extra noga att benämna platser för deras riktiga namn?! Varför säga nåt annat? T-centralen är T-centralen och Centralen är Centralen.

Ska man träffa någon på t.ex. T-centralen så är det liksom underförstått att det är på tunnelbanesidan. Eller går du till centralen och ställer dig och vänTar vid ringen?

• smulpaj01
    Betty Boop skrev 2015-11-17 17:10:04 följande:

Men vad spelar det för roll? Denna diskussion är HELT OT!

Det var någon i tråden som tyckte detta visade på trovärdheten/sanninsghalten i inlägget vilket är så urbota korkat. Sanningshalten har ingenting med ordvalet i trådstarten att göra. I rubriken står det dessutom centralstationen och INTE t-centralen - så snälla - släpp detta nu!
  • gold34
    smulpaj01 skrev 2015-11-18 09:26:06 följande:

Men vad spelar det för roll? Denna diskussion är HELT OT!

Det var någon i tråden som tyckte detta visade på trovärdheten/sanninsghalten i inlägget vilket är så urbota korkat. Sanningshalten har ingenting med ordvalet i trådstarten att göra. I rubriken står det dessutom centralstationen och INTE t-centralen - så snälla - släpp detta nu!

• Betty Boop

Det blir ju ännu mer OT om ni ska fortsätta mala på om att det är OT! Vi har fattat liksom...

• HenryIronstead

Varför ger folk fortfarande pengar till "tiggarna"? Helt koko. De är otrevliga, kräver att man ska handla åt dom, sitter och jämrar sig för sympatier (ja jag vet att det är sympatier för när väninnan dyker upp blir det ett glatt tjatter).

Jag är trött på att de fortfarande hänger i Sverige. Jag står för det.

• MissNastrax

Jag bor i sthlm och säger TC om hela platsen oavsett om det är perrongerna, vänthallen eller what ever alla fattar ju vad jag menar, sen finns det folk med OCD som gärna vill ha gps kordinater för att fatta.

• gold34
    MissNastrax skrev 2015-11-19 20:05:14 följande:

Jag bor i sthlm och säger TC om hela platsen oavsett om det är perrongerna, vänthallen eller what ever alla fattar ju vad jag menar, sen finns det folk med OCD som gärna vill ha gps kordinater för att fatta.

Men du representerar knappast hela Sveriges befolkning..

Jag säger T-centralen om T-centralen och Centralstationen om Centralstationen
  • MissNastrax
    gold34 skrev 2015-11-19 20:11:15 följande:

Men du representerar knappast hela Sveriges befolkning..

Jag säger T-centralen om T-centralen och Centralstationen om Centralstationen

Jaaaaaag säger skrev jag... tycker "tjafset" är rätt jävla OT egentligen då vi alla fattar ändå vad hon menar och det var poängen med min kommentar...

• HenryIronstead

Oj. Vilken lämplig bild

Synd att folk inte kan fatta att de har fel istället för att posta poänglösa bilder.

• MissNastrax
    HenryIronstead skrev 2015-11-20 02:26:06 följande:

Oj. Vilken lämplig bild

Synd att folk inte kan fatta att de har fel istället för att posta poänglösa bilder.

Tänk om folk kunde chilla lite istället för att gå till absurdum om att det heter det ena eller andra beroende på om man står vid ringen eller perrongen vid en station..
  • gold34

Oj. Vilken lämplig bild

Precis!
  • gold34

Oj. Vilken lämplig bild

Helt rätt!
Svar på tråden Tiggarna på Sthlms central.