• Diddi82

    Särbegåvad 8-åring

    Vår son på 8 år är troligtvis särbegåvad inom mattematik.
    Nu har vi stött på problem med att han envisas med att inte skriva ut sina
    lösningar utan bara skriver svaret. Något som han pappa även gjorde under sin skoltid. Pappan är även han begåvad inom mattematik.

    Är detta vanligt bland särbegåvade barn och hur hjälper vi honom på bästa sätt?
    Han blir även frustrerad när läraren tjatar om att han ska skriva ut lösningen och hittar på en egen lösning, tex:
    Pia köper en blommar för 40kr. Nu har Pia 10 kr över. Hur mycket pengar hade Pia från början?

    Han ser direkt att svaret är 50 men kan inte formulera detta utan han bara vet det. När han sen tillslut ger sig och ska skriva ner lösningen väljer han att skriva 5x10= 50. Vilket bara ger korrekt svar men har ju inget med frågan att göra.

  • Svar på tråden Särbegåvad 8-åring
  • Anonym (?)

    Frågan är ju om problemet verkligen är att han är särbegåvade inom matematik, eller att han han svårigheter inom språk etc? Om han inte klarar av att formulera sig. Kanske ska man söka lösningen där? Bara en tanke...

  • Stårschan

    Det låter som om han skulle behöva kasta sig över något som verkligen utmanar honom istället för att harva på med vad han nog uppfattar som självklarheter.

  • Farfallos

    Presentera honom för lite mer avancerade tal så kanske det blir mer begripligt för honom att han måste göra en uträkning. För sin egen del helt enkelt.

    Ta detta t.ex: Filip har 168 kronor i sin plånbok, och får 17 stycken 5-kronor av sin mormor. Han köper tre chipspåsar för 17 kr styck och en stoooor godispåse för 42 kr, hur mycket har han kvar?

    ...och få hon att ställa upp och förenkla:

    steg a: 168 + (17 * 5) - (3 * 17) - 42
    steg b: 168 + 85 - 51 - 42
    steg c: 253 - 93

  • Birgitta02

    Jag var likadan. Det kunde gälla långa ekvationer på en halv A4-sida. jag visste alltid svaret på "X". Hade aldrig någonsin fel på svaret. Men fick ändå aldrig några höga betyg i matte eftersom jag inte kunde formulera hur jag kom fram till svaret. Vilket tydligen är viktigt för lärare och skolgång. Inte vet jag. Men att jag hade en stor begåvning inom matte (dvs kunde "se" svaret, betydde absolut inget alls, om jag inte kunde visa hur jag kommit fram till svaret.

  • Farfallos
    Birgitta02 skrev 2015-11-10 14:52:10 följande:
    Jag var likadan. Det kunde gälla långa ekvationer på en halv A4-sida. jag visste alltid svaret på "X". Hade aldrig någonsin fel på svaret. Men fick ändå aldrig några höga betyg i matte eftersom jag inte kunde formulera hur jag kom fram till svaret. Vilket tydligen är viktigt för lärare och skolgång. Inte vet jag. Men att jag hade en stor begåvning inom matte (dvs kunde "se" svaret, betydde absolut inget alls, om jag inte kunde visa hur jag kommit fram till svaret.
    Och idag är du vuxen och kan fortfarande inte se anledningen till varför uträkningen är viktig? Underligt, men jag ska berätta: För att i det vuxna livet är läraren utbytt mot en kund och...

    - den som önskar svar kanske vill veta fler saker än bara slutsumman. Tänk en offert, där man vill veta priset på olika delar och inte bara en slutsumma.

    - du löser en uppgift där du under uträkningen får fram en "konstant" eller annan betydelsefull siffra som du förstår att kunden är höggradigt intresserad av utöver svaret i just den aktuella frågan.

    - det verkar som att det föreligger ett missförstånd någonstans (oavsett var) och för att kunna utröna var detta finns så måste uträkningen tydliggöras.

    - du måste förklara för kunden eller din kollega hur uträkningen görs. 

    Kan säkert komma på 10 situationer till, men du fattar kanske ändå.
  • Diddi82

    Han är nog rätt normalbegåvad inom språk och jag känner inte själv att det är där problemet ligger.
    Hemma gör han mattematik för årkurs 4 men han ser som sagt ingen mening med att förklara sig utan han"ser" det rätta talet precis som Birgitta02. Väldigt kvick i huvudet på huvudräkning.
    Skolan har väl precis börjat förstå vad vi menar men är inte riktigt med ännu utan det är mycket upprepande som driver honom till vansinne tyvärr.

  • Birgitta02
    Farfallos skrev 2015-11-10 15:26:07 följande:
    Och idag är du vuxen och kan fortfarande inte se anledningen till varför uträkningen är viktig? Underligt, men jag ska berätta: För att i det vuxna livet är läraren utbytt mot en kund och...

    - den som önskar svar kanske vill veta fler saker än bara slutsumman. Tänk en offert, där man vill veta priset på olika delar och inte bara en slutsumma.

    - du löser en uppgift där du under uträkningen får fram en "konstant" eller annan betydelsefull siffra som du förstår att kunden är höggradigt intresserad av utöver svaret i just den aktuella frågan.

    - det verkar som att det föreligger ett missförstånd någonstans (oavsett var) och för att kunna utröna var detta finns så måste uträkningen tydliggöras.

    - du måste förklara för kunden eller din kollega hur uträkningen görs. 

    Kan säkert komma på 10 situationer till, men du fattar kanske ändå.
    De uträkningar du beskriver är väldigt enkla. Inga problem där. Men att förklara en enda ekvation som 13-åring, som skall beräkna detta för hand, är inte lätt om man "bara ser svaret".  Vi fick inte använda några som helst miniräknare eller kalkylatorer ens i gymnasiet. Och jag lärde mig aldrig att räkna ut dessa långa ekvationer. Jag arbetar som ekonom och har aldrig nånsin behövt lösa en ekvation i vuxen ålder :). Och verkligen inte för hand.
  • Birgitta02
    Farfallos skrev 2015-11-10 15:26:07 följande:
    Och idag är du vuxen och kan fortfarande inte se anledningen till varför uträkningen är viktig? Underligt, men jag ska berätta: För att i det vuxna livet är läraren utbytt mot en kund och...
    Du är giftig. Och missförstår fullständigt mitt inlägg.
  • Tinnys

    Ja det är vanligt. Då de ofta ser svaret som självklart och inte vill eller känner behov av att skriva ner det då det inte behövs för honom.

  • Dockan

    Kan tipsa om rika problem.

    Här finns en pdf med exempel problem. De går att förenkla att passa för hans språkliga nivå. Poängen med rika problem är inte ett rätt svar, utan HUR du finner din lösning och kan presentera den. Ett riktigt rikt problem har egentligen inte bara ett rätt svar (de i pdf:n är därför inte riktigt äkta).

    www.liber.se/plus/E470515001.pdf

    Sen kan man hitta på egna. De ska ge möjligheten att hitta nya mattekunskaper att använda som verktyg, samt ge problemlösningsfärdigheter. En klassiker jag brukar ge mina elever:

    Jag har 36 stycken (antalet går att variera efter matematisk förmåga)staketsektioner, alla sektioner är 1 m långa. I vilken (geometrisk)form ska jag bygga ihop dem för att få maximal area på en hage?

    Den kräver flera färdigheter inom geometri (du måste förstå och skilja på omkrets och area, förstå att dessa inte relaterar), du måste kunna flera geometriska figurer samt hur du räknar areor på dessa, du måste ha strategier för att arbeta metodiskt, du måste ha någon idé om hur du praktiskt löser ett problem. Framförallt kräver den en motivering. Säger din son ex kvadrat, bara, fråga hur han vet det? Hävda att du vet att det är en cirkel, låt honom argumentera för sin form.

    Det är mycket lättare att lära sig poängen med att redovisa sina tankar när det är en del i ens argumentation.

Svar på tråden Särbegåvad 8-åring