Farfallos skrev 2015-11-10 15:26:07 följande:
Och idag är du vuxen och kan fortfarande inte se anledningen till varför uträkningen är viktig? Underligt, men jag ska berätta: För att i det vuxna livet är läraren utbytt mot en kund och...
- den som önskar svar kanske vill veta fler saker än bara slutsumman. Tänk en offert, där man vill veta priset på olika delar och inte bara en slutsumma.
- du löser en uppgift där du under uträkningen får fram en "konstant" eller annan betydelsefull siffra som du förstår att kunden är höggradigt intresserad av utöver svaret i just den aktuella frågan.
- det verkar som att det föreligger ett missförstånd någonstans (oavsett var) och för att kunna utröna var detta finns så måste uträkningen tydliggöras.
- du måste förklara för kunden eller din kollega hur uträkningen görs.
Kan säkert komma på 10 situationer till, men du fattar kanske ändå.
De uträkningar du beskriver är väldigt enkla. Inga problem där. Men att förklara en enda ekvation som 13-åring, som skall beräkna detta för hand, är inte lätt om man "bara ser svaret". Vi fick inte använda några som helst miniräknare eller kalkylatorer ens i gymnasiet. Och jag lärde mig aldrig att räkna ut dessa långa ekvationer. Jag arbetar som ekonom och har aldrig nånsin behövt lösa en ekvation i vuxen ålder :). Och verkligen inte för hand.