Inlägg från: Diddi82 |Visa alla inlägg
  • Diddi82

Särbegåvad 8-åring

Vår son på 8 år är troligtvis särbegåvad inom mattematik.
    Nu har vi stött på problem med att han envisas med att inte skriva ut sina
    lösningar utan bara skriver svaret. Något som han pappa även gjorde under sin skoltid. Pappan är även han begåvad inom mattematik.

Är detta vanligt bland särbegåvade barn och hur hjälper vi honom på bästa sätt?
    Han blir även frustrerad när läraren tjatar om att han ska skriva ut lösningen och hittar på en egen lösning, tex:
    Pia köper en blommar för 40kr. Nu har Pia 10 kr över. Hur mycket pengar hade Pia från början?

Han ser direkt att svaret är 50 men kan inte formulera detta utan han bara vet det. När han sen tillslut ger sig och ska skriva ner lösningen väljer han att skriva 5x10= 50. Vilket bara ger korrekt svar men har ju inget med frågan att göra.

• Svar på tråden Särbegåvad 8-åring
  • Diddi82

Han är nog rätt normalbegåvad inom språk och jag känner inte själv att det är där problemet ligger.
    Hemma gör han mattematik för årkurs 4 men han ser som sagt ingen mening med att förklara sig utan han"ser" det rätta talet precis som Birgitta02. Väldigt kvick i huvudet på huvudräkning.
    Skolan har väl precis börjat förstå vad vi menar men är inte riktigt med ännu utan det är mycket upprepande som driver honom till vansinne tyvärr.

• Diddi82

Tack för alla hjälpsamma svar, jag ska definitivt kolla upp filurum.se då jag redan nu känner att frågorna blir fler och fler.

Och till Anonym (allergisk) vill jag bara säga vilken tur att du e så bra på stavning så du kan rätta folk med skrivsvårigheter som om jag inte visste att jag ibland skriver fel och kastar om orden. Det e ju precis det som denna tråden handlar om

• Diddi82

Tack så mycket! Just nu är det mycket trubbel med skolan som bara ser han som stökig och bråkig tyvärr.

• Diddi82

Jag kan inte svara för några andra men jag har slitit hela mitt liv med detta. Numera läser jag helt problemfritt men min stavning är alltid ett stort problem. Vad hjälper det dig att hoppa på stavfel i ett forum? Har du något att tillföra ämnet på tråden eller är det enbart stavfel du letar efter ???

• Diddi82

Så tacksam för alla hjälpsamma svar här

Vi har varit i samtal 1 gång med skolkuratorn som utryckte att det högst troligt rör sig om en särbegåvning och att de ska ha ett möte med alla berörda lärare om hur de ska hantera hela denna situation. Men någon mer "hjälp" eller hur vi ska gå vidare för att få detta på papper har vi inte fått.
    Han stämmer in på alla dessa 12 punkter som visar på en möjlig särbegåvning.

1. Eleven överraskar dig flera gånger med sin ovanliga förmåga inom något område.
    2. Eleven kan verka uttråkad och rastlös.
    3. Eleven dagdrömmer, eftersom den egna tankevärlden har större utmaningar än skolarbetet.
    4. Eleven har svårt att arbeta med lätta arbetsuppgifter.
    5. Eleven har en större förmåga än sina jämnåriga att ta till sig ny kunskap och bearbeta den.
    6. Eleven är extremt vetgirig och har frågor som kan verka provocerande.
    7. Eleven ägnar sig åt sina intressen med sådan intensitet att omgivningen kan tycka att hen är nästan ?besatt?.
    8. Eleven kan ha svårt att släppa en aktivitet och gå vidare till nästa. Hen önskar gå till botten med allt. Avbrott kan orsaka stor frustration.
    9. Eleven sysslar med annat än det hen borde göra i skolan, men klarar sig ändå.
    10. Eleven kan försöka undvika nya aktiviteter (är perfektionist och tycker det är obehagligt att vara nybörjare inom ett område).
    11. Eleven presterar under genomsnittet i klassen på grund av dålig motivation.
    12. Eleven är mycket självkritisk.

Han visar verkligen sina talanger inom matematik men även stor kunskap och förståelse inom andra ämnen. Men han blir ofta frustrerad i skolan och på fritids, särskilt om det enligt honom föreligger någon form av orättvisa. Då går han helt i taket och kan mycket väl lämna skolområdet om han känner att ingen vuxen lyssnar och tar han på allvar. Hans lärare har från första dagen sagt att han är något extra och att han tänker på ett helt annat sätt än övriga klassen. Han sätter henne på prov varje dag med sin vetgirighet

Svar på tråden Särbegåvad 8-åring