Så tacksam för alla hjälpsamma svar här
Vi har varit i samtal 1 gång med skolkuratorn som utryckte att det högst troligt rör sig om en särbegåvning och att de ska ha ett möte med alla berörda lärare om hur de ska hantera hela denna situation. Men någon mer "hjälp" eller hur vi ska gå vidare för att få detta på papper har vi inte fått.
Han stämmer in på alla dessa 12 punkter som visar på en möjlig särbegåvning.
1. Eleven överraskar dig flera gånger med sin ovanliga förmåga inom något område.
2. Eleven kan verka uttråkad och rastlös.
3. Eleven dagdrömmer, eftersom den egna tankevärlden har större utmaningar än skolarbetet.
4. Eleven har svårt att arbeta med lätta arbetsuppgifter.
5. Eleven har en större förmåga än sina jämnåriga att ta till sig ny kunskap och bearbeta den.
6. Eleven är extremt vetgirig och har frågor som kan verka provocerande.
7. Eleven ägnar sig åt sina intressen med sådan intensitet att omgivningen kan tycka att hen är nästan ?besatt?.
8. Eleven kan ha svårt att släppa en aktivitet och gå vidare till nästa. Hen önskar gå till botten med allt. Avbrott kan orsaka stor frustration.
9. Eleven sysslar med annat än det hen borde göra i skolan, men klarar sig ändå.
10. Eleven kan försöka undvika nya aktiviteter (är perfektionist och tycker det är obehagligt att vara nybörjare inom ett område).
11. Eleven presterar under genomsnittet i klassen på grund av dålig motivation.
12. Eleven är mycket självkritisk.
Han visar verkligen sina talanger inom matematik men även stor kunskap och förståelse inom andra ämnen. Men han blir ofta frustrerad i skolan och på fritids, särskilt om det enligt honom föreligger någon form av orättvisa. Då går han helt i taket och kan mycket väl lämna skolområdet om han känner att ingen vuxen lyssnar och tar han på allvar. Hans lärare har från första dagen sagt att han är något extra och att han tänker på ett helt annat sätt än övriga klassen. Han sätter henne på prov varje dag med sin vetgirighet