• Diddi82

Särbegåvad 8-åring

Vår son på 8 år är troligtvis särbegåvad inom mattematik.
    Nu har vi stött på problem med att han envisas med att inte skriva ut sina
    lösningar utan bara skriver svaret. Något som han pappa även gjorde under sin skoltid. Pappan är även han begåvad inom mattematik.

Är detta vanligt bland särbegåvade barn och hur hjälper vi honom på bästa sätt?
    Han blir även frustrerad när läraren tjatar om att han ska skriva ut lösningen och hittar på en egen lösning, tex:
    Pia köper en blommar för 40kr. Nu har Pia 10 kr över. Hur mycket pengar hade Pia från början?

Han ser direkt att svaret är 50 men kan inte formulera detta utan han bara vet det. När han sen tillslut ger sig och ska skriva ner lösningen väljer han att skriva 5x10= 50. Vilket bara ger korrekt svar men har ju inget med frågan att göra.

• Svar på tråden Särbegåvad 8-åring
  • Dockan

Jag gillar tårtproblemet och tangramproblemet i pdf:en i synnerhet. De är bra rika problem då de är "öppna". :)

• Anonym (Allergisk)
    Diddi82 skrev 2015-11-10 16:07:55 följande:

Han är nog rätt normalbegåvad inom språk och jag känner inte själv att det är där problemet ligger.

Hemma gör han mattematik för årkurs 4 men han ser som sagt ingen mening med att förklara sig utan han"ser" det rätta talet precis som Birgitta02. Väldigt kvick i huvudet på huvudräkning.

Skolan har väl precis börjat förstå vad vi menar men är inte riktigt med ännu utan det är mycket upprepande som driver honom till vansinne tyvärr.

Det heter matematik!
  • Anonym (Jepp)

Ja, det är väldigt vanligt bland särbegåvade barn. Sök till slutna Facebook-gruppen Filurum Föräldrar så får du bättre råd vad som gäller för dessa barn än på Föräldraliv. Det kommer säkerligen bli fler frågor och funderingar under uppväxten .

Kolla Filurum.se om hur man blir medlem.

• Diddi82

Tack för alla hjälpsamma svar, jag ska definitivt kolla upp filurum.se då jag redan nu känner att frågorna blir fler och fler.

Och till Anonym (allergisk) vill jag bara säga vilken tur att du e så bra på stavning så du kan rätta folk med skrivsvårigheter som om jag inte visste att jag ibland skriver fel och kastar om orden. Det e ju precis det som denna tråden handlar om

• Linastrumpan

Finns också en grupp på Fb som heter GCP-gifted child program www.mensa.se/_/vad-vi-gor/gcp som hör till MENSA. Sök dig dit och Filurum så kommer du få mycket råd och stöd från andra föräldrar och kunniga i ämnet. Har själv ett särbegåvat barn och har fått mycket hjälp därifrån.

• Diddi82

Tack så mycket! Just nu är det mycket trubbel med skolan som bara ser han som stökig och bråkig tyvärr.

• Farfallos
    Birgitta02 skrev 2015-11-10 19:42:59 följande:

De uträkningar du beskriver är väldigt enkla. Inga problem där. Men att förklara en enda ekvation som 13-åring, som skall beräkna detta för hand, är inte lätt om man "bara ser svaret".  Vi fick inte använda några som helst miniräknare eller kalkylatorer ens i gymnasiet. Och jag lärde mig aldrig att räkna ut dessa långa ekvationer. Jag arbetar som ekonom och har aldrig nånsin behövt lösa en ekvation i vuxen ålder :). Och verkligen inte för hand.

Nej, jag menade inte att det var svår att lösa, utan att det gjode det tydligt att det finns flera steg på vägen, och att vissa delresultat (som det samlade värdet av 5-kronorna eller de samlade utgifterna) kan vara av intresse. Barn i skolåldern (och kanske även du då) har generellt svårt att förstå varför man ska visa hur man har kommit fram till ett svar, och då kan ju uppgifter som denna öka möjligheten att förstå att det faktiskt finns ett värde i det.

Sedan vad det gäller ekvationer, så är det ju klart att vi väldigt sällan använder oss av det i verkliga livet. Ett erbjudande om 3 chipspåsar för 39 kr ställer vi ju inte upp som en skolekvation i hjärnan (3 * X = 39) för att räkna ut styckepriset, utan vi ordnar ju om det direkt till 39/3 = 13. De som skapar ekvationer är väl bara de som skapar formler tänker jag.
  • Anonym (Allergisk)
    Diddi82 skrev 2015-11-11 09:15:55 följande:

Tack för alla hjälpsamma svar, jag ska definitivt kolla upp filurum.se då jag redan nu känner att frågorna blir fler och fler.

Och till Anonym (allergisk) vill jag bara säga vilken tur att du e så bra på stavning så du kan rätta folk med skrivsvårigheter som om jag inte visste att jag ibland skriver fel och kastar om orden. Det e ju precis det som denna tråden handlar om

Så fort man påpekar någons felstavning så skyller alla plötsligt på skrivsvårigheter, jag köper inte det då det hela tiden är ordet matematik som är felstavat ..
  • Diddi82

Jag kan inte svara för några andra men jag har slitit hela mitt liv med detta. Numera läser jag helt problemfritt men min stavning är alltid ett stort problem. Vad hjälper det dig att hoppa på stavfel i ett forum? Har du något att tillföra ämnet på tråden eller är det enbart stavfel du letar efter ???

• Farfallos
    Birgitta02 skrev 2015-11-10 19:44:00 följande:
    Du är giftig. Och missförstår fullständigt mitt inlägg.
    Du skrev:

"Men fick ändå aldrig några höga betyg i matte eftersom jag inte kunde formulera hur jag kom fram till svaret. Vilket tydligen är viktigt för lärare och skolgång. Inte vet jag."

...och det var det jag svarade på, och då undrar jag vad jag missförstod i det? Du skriver ju som du skriver, och jag förklarade varför det är viktigt även utanför skolan att kunna visa hur man kommit fram ett svar.
Svar på tråden Särbegåvad 8-åring