Särbegåvad 8-åring
Kan tipsa om rika problem.
Här finns en pdf med exempel problem. De går att förenkla att passa för hans språkliga nivå. Poängen med rika problem är inte ett rätt svar, utan HUR du finner din lösning och kan presentera den. Ett riktigt rikt problem har egentligen inte bara ett rätt svar (de i pdf:n är därför inte riktigt äkta).
www.liber.se/plus/E470515001.pdf
Sen kan man hitta på egna. De ska ge möjligheten att hitta nya mattekunskaper att använda som verktyg, samt ge problemlösningsfärdigheter. En klassiker jag brukar ge mina elever:
Jag har 36 stycken (antalet går att variera efter matematisk förmåga)staketsektioner, alla sektioner är 1 m långa. I vilken (geometrisk)form ska jag bygga ihop dem för att få maximal area på en hage?
Den kräver flera färdigheter inom geometri (du måste förstå och skilja på omkrets och area, förstå att dessa inte relaterar), du måste kunna flera geometriska figurer samt hur du räknar areor på dessa, du måste ha strategier för att arbeta metodiskt, du måste ha någon idé om hur du praktiskt löser ett problem. Framförallt kräver den en motivering. Säger din son ex kvadrat, bara, fråga hur han vet det? Hävda att du vet att det är en cirkel, låt honom argumentera för sin form.
Det är mycket lättare att lära sig poängen med att redovisa sina tankar när det är en del i ens argumentation.