• Regnbågsdröm

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Fredag skrev 2016-01-19 13:24:14 följande:

Hur nära inpå första ultraljud och blodprov blev det ägguttag? 1 dag efter eller mer?

1 dag efter, nej nej. Oftast gör man två ultraljud. Men tidigast två dagar efter ultraljudet blir det ju, eftersom du behöver ta ägglossningssprutan 36 timmar innan. Men har du inte fått preliminär vecka för äggplock? Det brukar man få. Och det brukar stämma, med tanke på att man inte får stimulera hur länge som helst. Och veckan har ju ändå 7 dagar Jag har fått mina plock den veckan de sagt, första gången fredag. Andra torsdag.
  • Regnbågsdröm
    Fredag skrev 2016-01-19 14:44:15 följande:
    Nej har ultraljud och blodprov torsdag på cvl.
    Ja? Vad vill du veta? Jag trodde mig svara på din fråga ovan. Är det ditt första ultraljud är det troligtvis sju dagar efter sprutstart. Och ja, då gäller mitt svar ovan.
  • Regnbågsdröm
    Adalia84 skrev 2016-01-19 20:56:52 följande:

Har oxå haft första ul idag. Tyvärr för få och små blåsor plus ett lågt östradio på 400. Fått höja Gonal -f till 400! :(. Nån med erfarenhet av att dom ändå kan växa till sig fast det börjar trögt?

Oroa dig inte!!
    Vid vårt första försök hade jag tre äggblåsor. De var 3 mm. Alltså TRE MILLIMETER. I princip obefintliga med andra ord. Vi höjde dosen. Vid UL 2 hade de växt till 7 mm. Dvs fortfarande jättesmå. Vi maxade dosen till 450 (började på 200 eller 250, minns inte riktigt) och efter totalt 12 dagars sprutande så var äggen mogna nog för att plockas ut. Och fler blåsor hade också bildats. Vid det plocket togs 7 ägg ut. Sen blev det ingen återföring då inget klarade sig av 3 befruktade. Men summan av det hela kvarstår - äggblåsorna kan absolut växa! Det är vanligt att man behöver justera dosen! Det löser sig! Kram!
  • Regnbågsdröm
    loppi skrev 2016-01-19 22:42:42 följande:
    Så lugnande ord! Fint att läsa och bra att ha i bagaget.
    Hur går ruvningen? 
    Så lite så, delar gärna med mig om det kan vara till någon hjälp.

Det går bra med ruvandet (går in i dag 5 nu) Jag vet inte om det kan gå på så många sätt egentligen. Man mest väntar och försöker leva som vanligt.
  • Regnbågsdröm
    loppi skrev 2016-01-20 14:55:29 följande:

Update:
    Innan vi blev beviljade IVF såg man bara en follikel vid ett UL.

Idag efter 7 dagars Menopur 450 och 3 dagar med Cetrorelix har jag 4 stycken folliklar. 2 på höger och 2 på vänster. Varderar har 16 och sedan en 11 och en 12, antar att det är mm. Skall tillbaks igen på fredag för ett till scan och förmodat plock på Måndag. De sa att det var framförallt de 3 större som de fokuserade på i nuläget. Så dåblir det till att bli "sjuk" i några dagar. Hur länge tar de för dem att föra ihop färska ägg och spermier, glömde fråga. Får ta det på fredag med dem.

Ikväll firar vi med hemgjorda våfflor på svenskt vis. Känns hoppfullt. Min tidiga mens spelade tydligen ingen roll i sammanhanget, gött!

Vad härligt vännen! Allt som är ett steg i rätt riktning ska man glädjas åt!
    Man brukar få veta dagen efter äggplocket hur många ägg som blev befruktade. Sedan två dagar efter äggplocket kan ett ägg som tidigast sättas tillbaka. Skulle gissa på att du får tvådagarsägg. Det fick jag!

Nu hoppas vi att det finns riktiga guldägg i de där blåsorna! Jag håller tummarna!
  • Regnbågsdröm
    celavie1 skrev 2016-01-20 19:40:07 följande:
    Jobbigt och vänta men du har kommit långt. Vi håller fortfarande tummarna för dig!
    Tack snälla du! Det betyder mycket!
  • Regnbågsdröm
    Adalia84 skrev 2016-01-20 21:28:08 följande:

Tack för peppande ord. Känns bättre idagmen vad drygt det är att kräva så hög dos. Har man ju inte så mycket mer att ta till sen om man fortfarande inte svarar liksom. Du körde korta va? Tror att jag blev nedreglerad sent för fick svetsningarna i princip när jag sprayat klart och då blir det ju en fördröjning på allt tänker jag..

Hoppas att lilla embryot mår bra hos dig! Vilken taktik ska du köra på gravtest? Vänta utsatt dag eller börja testa tidigt ?

Nej, det är ju just det som är svårt. Har man hög dos från början, så kan man kanske inte göra så mycket mer. Men det är ju lite det som är grejen med att man har flera försök också. Nästa gång börjar de troligtvis högt från början på dig. Om det inte blir en lyckoträff på första förstås

Nej jag har gjort långt protokoll båda gångerna.

Min taktik är att vänta. Ser ingen anledning att bli besviken i förtid, för att sen bli besviken igen. Eller glad för att sen bli ledsen. Eller glad för att fortsätta vara glad. Det tjänar liksom ingenting till. Känns som att det bara skapar mer oro. Man måste ju ändå testa på testdagen också.
    Däremot är vi på resande fot just på TD, så har sagt att vi nog testar dagen innan. Just för bekvämligheten liksom. En dag tror jag inte ger felaktigt resultat. Däremot har jag hört om folk som redan testat i mitt stadie som jag är nu.. Och det ger ju absolut ingenting mer än oro.

Kram och fortsatt lycka till! Håll mig uppdaterad!
  • Regnbågsdröm
    loppi skrev 2016-01-20 23:09:48 följande:
    Eftersom jag var så rädd att jag skulle ha noll ägg så började jag jag googla loss och tydligen är det inte helt ovanligt med dåliga reslutat. De brukar testa en annan medecin isådana fall eftersom man svarar olika på olika medeciner. Läste också att Menopur ger få men battre ägg, men vet inte om det stämmer.
    Enligt läkarna stämmer inte det där med få ägg av menopur. Jag har också läst det och ifrågasatte det, eftersom jag från början har just "få ägg". Visst, jag får ju inte ut många. Men det fick jag inte med gonal-f heller. Lika "många" mogna båda gångerna, om än fler totalt vid första plocket.
    Bättre kvalité kan det ge hos vissa kvinnor säger dem. Hos mig uppenbarligen, eftersom ett ägg klarade sig. Mer än med gonal ju
  • Regnbågsdröm
    kvillis skrev 2016-01-21 16:01:44 följande:

Hej! Ni som gör långa protokollet.

Idag ska jag börja med sprutorna och halvera nässprayet. Tog ni sprutan på samma tid som nässprayet?

Ja, det funkar bra. Huvudsaken är att du tar den ungefär samma tid varje kväll.

När jag tog spray tre gånger dagligen så tog jag vid 8,15 och 22.30. När jag gick ner till två gånger tog jag dem vid 8 och 20. Första försöket tog jag även sprutan vid åtta. Nu tog jag menopuren typ 19.15 för att jag började göra det. Då fortsatte jag samma tid för säkerhets skull Lycka till ikväll!
  • Regnbågsdröm
    BK1986 skrev 2016-01-21 21:17:03 följande:
    Trycker du ut luften ur sprutan? Jag tyckte det såg läskigt ut med luften, så första gången tryckte jag ut den. Sen sa sköterskan det där om att få i sig hela dosen, så efter det har jag tryckt in luften i magen också. Men jag försöker tänka som du, att lite svinn måste de räkna med.

Ikväll kom det även ut en droppe Menopur blandat med blod, så jag måste ha träffat någon liten blodådra. Man blir bara lite hispig. :)
    Man ska dra in lite luft, sen "slå" bort bubblorna. Sen spruta upp första droppen och på så vis försvinner luften.. Sen tar du sprutan!
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016