• Regnbågsdröm

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

MariaC skrev 2016-01-08 09:30:42 följande:
    Många företag och kommuner är anslutna och erbjuder Bruttolöneavdrag. Samma gäller för IVF som för om man tex tar en tjänstebil. Det är ju en rättighet man har om ens job är anslutet. Vi började gå via landstinget men tyckte inte det funkade bra och väntetiderna fixade vi inte. Så då kollade min sambo om hans företag kunde erbjuda bruttolöneavdrag för IVF och de kunde de. Det är ju hemskt dyrt att gå privat så detta är en jätteförmån, de betala hela summan och drar några tusenlappar på min sambos lön varje månad.
    Det låter jättebra och jag förstår absolut att man tar tillvara på det om det erbjuds. Och som du skriver så är det säkert så att det avtalet finns på vissa företag. Men det jag reagerade och undrade över var hur fasen man tar reda på det? Att gå till sin chef och fråga skulle för mig kännas helt sjukt. Modigt av er som gör det tycker jag!
  • Regnbågsdröm
    hope88 skrev 2016-01-08 13:25:13 följande:

Ja att få använda bruttoavdrag vore ju kanon och verkligen en fördel men det där med att fråga skulle jag tycka var jätteläskigt! Tänk om det inte finns så sitter man där o bara jahapp haha ;)

Haha, det är exakt så jag tänker Haha!
  • Regnbågsdröm
    MariaC skrev 2016-01-08 13:23:23 följande:
    Är man anställd i en kommun så kan man ju tex ringa personalavdelningen och fråga, och är man anställd i ett företag så kan man prata med HR-ansvarig. Man måste ju inte gå via chefen om man tycker det är jobbigt. Och om de har bestämt sig för att erbjuda bruttolöneavdrag vid IVF så är de kanske förberedda på att få frågan nångång av någon anställd..

Både jag och min sambo har nära kontakt med chef och kollegor, då är det såklart lättare. Men det är ju inte cheferna som jobbar med dessa frågor, det är ju andra som ansvarar för sånt. .
    Tack för svar.
    Jag jobbar på ett stort företag, så visst skulle jag kunna ringa någon ansvarig och fråga det. Men tycker det känns lite märklig. Särskilt om det inte finns då förstås. Men annars också. Förstår inte riktigt grejen att jobbet skulle betala. Känns ju knappast självklart, även om det förstås är jättebra för er som kan använda det.

Jag får hoppas istället att vi lyckas nu vårt andra landstingsbetalda försök, så slipper jag fundera mer över det där
  • Regnbågsdröm
    MariaC skrev 2016-01-08 20:16:53 följande:
    Du missuppfattade nog, jobbet betalar inte, de får ju tillbaka pengarna. Det är exakt samma typ av avtal som om du tar ut en tjänstebil. Fakturan går till jobbet, de betalar fakturan och sen dras pengar på lönen varje månad. Att behöva göra IVF ses som ett folkhälsoproblem och ett led i att få friska och glada medarbetare är ju att erbjuda detta. Du skrev att du inte förstår grejen med att jobbet ska betala. Det problemet min sambo har gör att vi måste göra Mikro-tese och det är ju bara en läkare på Carlanderska som utför det i hela Sverige. Kommer kosta oss 70.000 eller mer. Och vi vill ju ha fler än ett barn. Inte så lätt att bara kunna betala en så stor summa, bättre då att det dras några 1000 på lönen.

Vet också flera som nyttjat detta då de skaffar barn nummer två eftersom man då måste betala allt själv och alla har inte den möjligheten, för dem har bruttolöneavdrag varit avgörande för att kunna få ett syskon.

Hoppas du mer kan se fördelarna nu =)
    Nu förstår jag absolut. Tack för att du förklarade.

Fördelarna har jag däremot förstått hela tiden De har jag aldrig tvivlat på. Men nu blev det ju mer tydligt vad det handlar om. Trodde ni menade att jobbet skulle betala.
  • Regnbågsdröm
    loppi skrev 2016-01-09 12:19:50 följande:
    Välkommen! Hoppas det går bra!
    Vi börjar med Menopur samma dag :) .. här i London verkar de inte köra med sprej alls. Vad är den till för?

Jag vet egentligen inte säkert varför vissa får långt protokoll och andra kort, dvs långt med sprayen då. Men tror att det kanske är så att de som inte har någon ägglossning lika gärna kan köra kort protokoll? Grejen med sprayen är ju att nedreglera kroppen och att hålla ifrån den från att framkalla spontan ägglossning. Men jag vet inte riktigt, är bara en gissning att det har med det att göra. Men grejen med sprayen är i alla fall att nedreglera. Så man blir som om man vore i klimakteriet,
  • Regnbågsdröm
    loppi skrev 2016-01-09 13:45:35 följande:
    Undrar om det är därför som den engelska varianten? Kan ju vara olika såklart - mej jag går på ett stort sjukhus. Är att man får p-piller innan menopur. Tog mitt sista p- piller igår och skall köra menopur med start den 13 jan..
    Ja men det har ju säkert med varandra att göra, det är säkert deras motsvarighet... För om jag inte vet helt fel så får man väl exempelvis konstgjord mens av p-piller? Det får man av sprayen också efter 8-14 dagar. Så jag tror att det hänger ihop. Däremot slutar jag inte på min spray i samband med sprutorna. Drar bara ner den en dos.
  • Regnbågsdröm

Rätt så ont i magen idag. Hoppas att det är ett positivt tecken, att äggblåsorna blivit fler och växt som det ska. Andra ultraljudet imorgon, då hoppas vi att allt är färdigväxt och att det planeras för äggplock Är i princip soffliggandes idag, ansträngande att röra sig. Hur mår ni andra? Håll tummarna för oss imorgon!

• Regnbågsdröm
    loppi skrev 2016-01-09 16:59:52 följande:
    Ja, det gör det nog.. skall bli spännande! Är mer inställd på att det kanske inte funkar så har inte riktigt hunnit bli glad för möjligheten att kanske få bli mamma ännu. Efter 2 vanliga MF så vet man ju bättre..
    Majamas skrev 2016-01-09 16:32:09 följande:

Hoppar med här jag också. Skulle ja gjort IVF i november men det blev uppskjutet. Efter två låååånga månader väntar vi nu på att starta i januari. Beräknar mens i slutet på nästa vecka (men det vet man aldrig) och påbörjar kur med Menopur på dag 2. Gör korta protokollet via CVL. Jag har pcos och min sambo har få och slöa spermier. Har innan gjort flertal behandlingar med Pergotime och försökt få barn i 6 år. Ska bli spännande att följa er. Önskar oss lycka till!

Ja, välkommen! Vi har också försökt länge men inte sa intensivt ! Fick vänta i 3 månader.. det var olidligt! Äter maken några aminosyror för bättre kvalite? Satte min på L-arganine som skall öka sperm antal och L-carnitine som gör att de simmar bättre. Sen sluta vi också helt med att dricka alkohol. 3-månader tar det  för de små rackarna att mogna.  
    Jag tror på dig! Jag tänker att det är bra att vara hoppfull. Samtidigt som jag är livrädd för mig själv när jag blir hoppfull, med tanke på hur det gick förra gången. Men samtidigt lever jag efter tanken att besvikelsen blir lika stor oavsett, om det går dåligt. Så man gör inget sämre av att känna hopp ibland. Jag håller mina tummar för att allt ska gå bra för dig!
  • Regnbågsdröm
    loppi skrev 2016-01-10 11:04:09 följande:
    Oooh ja, hoppas! Det är så skönt att läsa om andras krämpor och hoppas jag själv får känna av dem snart. Blev ett riktigt hormonmonster igår... men det regna också och allt kändes allmänt skit!
    Hehe, tror inte man hade blivit känslig av lite regn annars va? Jag hoppas också du får komma till läget snart där du känner att det händer grejer i kroppen. Hur ser planen ut för dig? Hur långt har du kommit?
    Jag är också väldigt försiktig, men ändå hoppfull. Den här gången ska det gå!
  • Regnbågsdröm
    loppi skrev 2016-01-10 11:46:05 följande:
    oooh börjar:
    menopur -13 Januari så snart där!
    cetrorelix - 17 Jan
    första scan - 20 Jan
    Andra scan - 22 Jan

Händer mycket i Januari helt enkelt :)
    Vi får hoppas att januari blir en riktig supermånad för oss alla!! :D
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016