• mini72

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Iskristall skrev 2016-02-07 10:30:28 följande:
    Jag använder en app som heter FertilityFriend. Finns fler så vet inte vilken mini72 använder.

Man tar sin temperatur varje morgon, innan man stiger upp. Skriver in tempen i appen som gör ett diagram över temparna. Grejen är att man ligger lägre i basaltemp första delen av menscykeln, innan ägglossning. Sen när man haft ägglossning så stiger basaltempen och ligger på en högre nivå fram tills mensen kommer, då sjunker tempen igen till nivån innan ägglossningen.

Jag lägger in en bild på en av mina kurvor så ser du principen. Det röda korset är ägglossningsdagen.
    Jag använder My Calendar för Android.
    Kolla stabiliteten de sista dagarna! :)

• mini72
    lallallalla skrev 2016-02-07 08:54:22 följande:

Haha, du är lika knäpp som jag. ;)

Innan vi började med ivf och hade försökt i ett år utan att nåt hände så köpte jag ett storpack äl-stickor. Sen testade jag dygnet runt i en vecka, tre cykler i rad. Jag vet inte vad jag ville få ut av det. Men det kändes som att man hade nån slags kontroll. Nu vet jag i alla fall att toppen på stegringen brukar komma runt 14-tiden. :))

Men jag förstår inte att du börjat komma i övergångsåldern? Ni har ju fått bra respons på er ivf.

Haha, kan hända jag är snäppet knäppare eftersom jag flyttat till Norge? :)

Från juli till oktober förra året försvann min mens, och jag som varit som en klocka hela livet med cyklus på 25 dagar, tänkte första månaden att jaja, den kommer väl nästa cyklus... Men det dröjde 103 dagar! Besökte runt den tiden en privatklinik för VUL som sa att sannolikheten var att detta var ett mycket tidigt stadie av övergångsåldern. Läkaren såg att jag hade 7 äggblåsor och förutspådde att mensen som var så himla sen, skulle komma inom 2 veckor, vilket den också gjorde. Den cyklus jag fick då var bara 19 dagar. Nästa 25. Då tog vi kontakt med den kliniken jag går till nu, för att få prova IVF. De ville absolut inte ge mig några förhoppningar, utan då vi startade IVF fick vi flera gånger höra att det var risk att jag hade dålig äggreserv med dålig kvalitét.

Jag har opererat ut en godartad tumör för tre år sedan och den misstänker de har legat ivägen för graviditet. Eftersom den var väldigt stor, så kan det hända jag haft den i så länge som 7 år, något som gjort att kroppen har gett mig hormonella besvär, men jag har inte blivit undersökt för att kolla hormonvärdena förrän nu vid denna IVF. Jag kände att jag mådde konstigt, men förstod inte att det var fel på mina hormoner. Nu med facit i handen fattar jag vad det handlar om. :)
  • mini72
    Iskristall skrev 2016-02-07 14:40:17 följande:

Förstår inte riktigt kurvan. Har du haft ÄL? Är de det gulbruna fältet?

Jag har inte möjlighet att tala om för just den här App'en att jag gör IVF, så den visar i det gulbruna fältet tidspunkt för ägglossning, beräknat från mina inställningar. Det blå sträcket är ägglossningsdagen, enligt App'en, men inte i verkligheten denna gång alltså. Om jag blir gravid så finns det en inställning för detta, och då räknar App'en ut BF, eftersom den vet när jag hade 1a dag i sista cyklusen. :)
  • mini72
    lallallalla skrev 2016-02-07 14:41:30 följande:

Både cysta och försvunnen mens alltså, vad jobbigt. Men vad häftigt att det då har gått så bra med ivf:en. :)

Ja det var sjukt jobbigt! Jag spekulerade ju en stund på om jag var gravid, för borta var mensen, men negativa var alla tester.

Så bra som jag mår nu har jag inte gjort på åratal, tack vare hormonsprutor och piller, så baby blir bonusen. :)
  • mini72

Nu har jag letat fram gravtestet och packat in det med fint papper och snöre. Så gav paketet till sambisen och sa:

- Göm det här, och ge det till mig om 12 dagar och säg grattis på dagen!

Vad gör man inte för att mannen ska känna sig delaktig?! :)

• mini72
    Ingensmamma skrev 2016-02-06 16:46:45 följande:

Kan någon vänlig själ svara på lite frågor hos en förstagångs-ivfare?

1. Jag kommer att nedreglera i nästan 3,5 veckor. Försämrar det chanserna för att lyckas?

2. Jag kommer att börja på högre dos Menopur än normalt pga av mitt "låga" amh-värde (1,4). Jag antar att de tänker sig att mina äggstockar kommer att svara dåligt? Eller?

3. Jag kommer att ta Lutinus (förutsatt att vi kommer dit), jag tycker försjuttsingen att det är svårt att få in en tampong tillräckligt högt upp (ursäkta intimiteten), jag är livrädd för att det ska bli fel här med Lutinus. Är det svårt?

4. Angående Lutinus; jag ska ta dessa 3 ggr/dag och i mitt jobb kommer jag inte ut till en toalett mer än på lunchen. Hur viktigt är det att de tas var åttonde timme?

5. Jag har förstått att många tjuvtestar innan testdag? När börjar man då? Ruvardag 3 känns ju liksom orimligt.

Kram och trevlig lördag till er alla ????

Svar på fråga 4:

Jag löser det såhär. En på morgonen innan jag drar på jobb i 8-snåret. En när jag kommer hem från jobb i 16.30-snåret. En rätt innan sängdax i 23-snåret.
  • mini72
    Ingensmamma skrev 2016-02-07 19:18:46 följande:

Ah. Smart! Jag har verkligen problem här då jag på jobbet är "inlåst" utan att kunna gå på toaletten när jag vill. Lunch får jag någon gång mellan 11.00 och 13.00, men kan jag då tolka det som om 8 h inte är jääääätteviktigt? Då borde jag kunna ta 7.55, 16.00-16.30 och sista 22.15 (innan jag lägger mig?). Annars får jag ställa klocka och gå upp vid midnatt!

Meck meck. Dagar som dessa önskar man att man jobbar på kontor!

Gör så du, det låter som en plan. Inte upp i natten alltså! ;) Det är inte viktigt med exakta timmar emellan, men att det är fördelat runt dygnets timmar, för ett jämt tillskott.

Jag tar i tillägg Progynova, samt Ovitrelle som stödbehandling, och det måste vara samma tidspunkt varje dag, så olika på olika mediciner alltså.
  • mini72
    Iskristall skrev 2016-02-07 22:34:43 följande:

Då var det dags för ÄP i morgon! Spänd och lite nervös

"Krysser fingrene!", som de säger i Norge :)
  • mini72
    Libra1 skrev 2016-02-05 15:43:35 följande:

Nej det blev två stycken 3-dagars. :)

Hej, hur är formen? Vilken testdag har du, sedan vi gjorde ET samma dag? Jag har fredag 19 februari. :)
  • mini72
    Libra1 skrev 2016-02-08 10:25:01 följande:

Hej! Jo det är ok. Är väldigt svullen fortfarande efter ÄP. Mina äggblåsor var stora igen i fredags. Men det börjar kännas lite lite bättre.

Jag har testdag den 21 feb. :)

Spännande att följas åt. Hur mår du?

Jag har haft turen att må bra hela vägen, men kroppen reagerar bäst när jag är i aktivitet. Sjukt jobbigt direkt efter insättningen då både min sambo och jag fick universums värsta huvudvärk, men det är ju ingenting mot vad andra här inne går igenom. Jag var förberedd på det värsta och därför berättade jag för teamlärarna som jag jobbar med, om vad jag skulle gå igenom. Jag är lite svullen, men inget obehag. Håller huvudet högt när negativa tankar kommer och fokuserar på att bara ta ett steg i taget. Försöker vara exakt med alla mediciner jag tar som stödbehandling - det verkar vara superviktigt!
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016