• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • hagnestahill
    HJohannesson skrev 2015-11-26 09:35:41 följande:
    Du har BF 27 juli :)

Idag gick du in i v6! Grattis :) hjärtat börjar slå idag så det är nog lugnt att göra ul/vul om ett par veckor!
    Jaha vecka 6? Min bm sa på telefon i måndags att jag v 4+4 och alltså går in i vecka 5 idag, förstår inte riktigt hur man räknar.. ÄP var exakt för 3 veckor sedan på torsdagen. Jaja, spelar ju ingen roll för om allt går som det ska så får jag ju reda på det senare vid ul.

När skulle du göra vul? Vilken vecka är du då i?
  • Emrony
    Nmg skrev 2015-11-26 11:10:02 följande:

Ok "skönt" att det är nån mer som känner så. Hugger och ilar på vänster sida för mig ungefär som det gör innan ÄL. Är det så för dig oxå? Få se hur det artar sig, kanske kan åka in imorgon och kolla. Jag ör livrädd att de ska bli för stora så jag blir överstimulerad.

Ja det känns som vid ägglossning ungefär fast mer. Det är säkert ingen fara men kan ju vara bra att kolla det om du känner dig orolig.
  • hagnestahill
    phee skrev 2015-11-26 11:01:54 följande:

Hej alla ! Grattis till hagnestahill :)!

Daiwa33 förstår att det måste vara skitjobbigt, jag beklagar verkligen..!

Jag är på rd 4 nu och jag har så vansinnigt ont i min ländrygg. Började igår kväll och i natt fick jag knappt sova pga den. Varför får man ont i ryggen ? Jag är orolig att nått är fel. Dessutom blev jag tungandad inatt , men de kan ju bero på min ångest..som jag fick. Hugger i bröstet o så.oxå.. någon mer som har så ont i ryggen ?

Jag hade också väldigt mycket ryggont under hela ruvartiden, redan som du efter några dagar. Och tungandad var jag också eftersom jag var på gränsen till överstimulerad, dvs hade många blåsor som tömdes (19st) och då kan man må lite så under ruvningen om ägget fäster och börjar producera Hcg. Hade du också risk för överstimulering?
  • Emrony
    FörstaIVF skrev 2015-11-26 11:14:59 följande:
    Har du varit på ditt första VUL ännu? Jag var på mitt imorse och dom sa att jag skulle fortsätta på samma dos 150 IE menpopur, och ny koll på måndag. Det fanns en större blåsa på 14 mm sen ett gäng på 10-11 mm och massa miniblåsor. Dom är ju oroliga för överstimulering om dom höjer dosen men samtidigt är jag orolig för att det kommer avbrytas som förra gången. Så jobbigt! :(

Känner av lite mer aktivitet i magen än förra gången men inte riktigt så mycket som du beskriver, men det bådar ju förhoppningsvis gott för dig! :)
    Ja jag var på mitt första VUL igår. Det såg ut ungefär som för dig.
    Några stycken på 14 mm, sen några som var runt 10-12 och sen några mindre. Mest utvecklade på höger sida, den är tydligen min dominerande äggstock :)
    Sa dom till dig att det fanns risk för överstimulering? Dom nämnde det för mig med men sa att de skulle återkomma ifall jag skulle sänka dosen och ingen har återkommit så jag antar att det var ok då.
    Jag fick fortsätta på samma dos som tidigare också 250 IE menopur. Ska tillbaka på ett nytt ultraljud i morgon.
    Hoppas verkligen inte att någon utav oss får avbryta igen! Nu får vi verkligen hålla tummarna :)
  • FruGrävling
    hagnestahill skrev 2015-11-26 11:31:13 följande:

Jaha vecka 6? Min bm sa på telefon i måndags att jag v 4+4 och alltså går in i vecka 5 idag, förstår inte riktigt hur man räknar.. ÄP var exakt för 3 veckor sedan på torsdagen. Jaja, spelar ju ingen roll för om allt går som det ska så får jag ju reda på det senare vid ul.

Hmmm, jag har provat ett helt gäng med 'due date calculators' och får BF till 28 juli om du gjorde äggplock den 5 nov. Då bör du vara 5+0 idag
  • FruGrävling
    Daiwa 33 skrev 2015-11-26 00:35:01 följande:

grattis tjejer till dem som blivit gravida :) o lycka till tills er andra .....mår fortfarande så där att fick avbryta allt :(

Förstår så väl hur du känner. Vi fick avbryta vårt första försök i maj då jag inte reagerade tillräckligt på medicinen, jag hade endast en stor äggblåsa vid första ultraljudet. Har nu i efterhand fått veta att de inte är säkra på om det ens var en äggblåsa eller om det var en cysta. Hursomhelst fick vi avbryta och pga sommaren kunde jag inte göra nästa försök förrän i september. Då var vi nära att få avbryta igen men fick istället ytterligare ökad dos vilket ledde till överstimulering och totalfrys. Först nu i veckan har vi kunnat göra vår första återföring.

Det kom som en total chock för mig att tvingas avbryta. Nog hade jag tänkt att det kanske inte skulle bli pluss vid första försöket men att inte ens få komma till äggplock - det hade jag aldrig väntat mig.

Låt dig själv vara ledsen och arg om du känner så. Det är förjävligt. Men kom ihåg att för varje försök lär de sig lite mer om hur du reagerar och vid nästa försök går det förmodligen mycket bättre därför.
  • FörstaIVF
    Emrony skrev 2015-11-26 11:38:31 följande:
    Ja jag var på mitt första VUL igår. Det såg ut ungefär som för dig.
    Några stycken på 14 mm, sen några som var runt 10-12 och sen några mindre. Mest utvecklade på höger sida, den är tydligen min dominerande äggstock :)
    Sa dom till dig att det fanns risk för överstimulering? Dom nämnde det för mig med men sa att de skulle återkomma ifall jag skulle sänka dosen och ingen har återkommit så jag antar att det var ok då.
    Jag fick fortsätta på samma dos som tidigare också 250 IE menopur. Ska tillbaka på ett nytt ultraljud i morgon.
    Hoppas verkligen inte att någon utav oss får avbryta igen! Nu får vi verkligen hålla tummarna :)
    Menar du 250 eller 150 IE menoupur? :)
    Jo, dom nämnde att det finns risk för överstimulering men jag känner inte ens att jag är i närheten av att komma dit, just nu iaf... Någon sänkning kommer nog inte bli tal om, eventuellt att man kanske höjer men vad vet jag...
    Men du ska på en andra koll nästa vecka också antar jag?

Ja, nu får vi verkligen hålla tummar och tår!
  • Emrony
    FörstaIVF skrev 2015-11-26 11:58:40 följande:
    Menar du 250 eller 150 IE menoupur? :)
    Jo, dom nämnde att det finns risk för överstimulering men jag känner inte ens att jag är i närheten av att komma dit, just nu iaf... Någon sänkning kommer nog inte bli tal om, eventuellt att man kanske höjer men vad vet jag...
    Men du ska på en andra koll nästa vecka också antar jag?

Ja, nu får vi verkligen hålla tummar och tår!
    Jag menar att jag tar 250 ie menopur, samma som från start denna omgången. :)
    Nä men då är det nog ingen risk för det heller, känns som att man borde känna av det.
    Jag tror att det blir äp på måndag om allt ser ok ut på VUL i morgon faktiskt.
    Hur många dagar har du sprutat nu?
    Jag är inne på dag 8 idag.

• FörstaIVF
    Emrony skrev 2015-11-26 12:21:04 följande:
    Jag menar att jag tar 250 ie menopur, samma som från start denna omgången. :)
    Nä men då är det nog ingen risk för det heller, känns som att man borde känna av det.
    Jag tror att det blir äp på måndag om allt ser ok ut på VUL i morgon faktiskt.
    Hur många dagar har du sprutat nu?
    Jag är inne på dag 8 idag.
    OK, jag tar 150 IE, jag hade för mig någonstans att vi låg på samma dos... :)
    Men lycka till på måndag, spännande!!
    Själv är jag inne på dag 6 idag så jag har några dagar kvar med detta...
  • HJohannesson
    hagnestahill skrev 2015-11-26 11:31:13 följande:

Du går in i v 5+0 idag = V6 :) så din bm och jag är överens!

Jag har inte ringt Sahlgrenska än :) får väl göra det snart så jag får tid för ul.
    Jag är i 4+2, alltså vecka 5 :)

Massa konstig räkning haha..
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november