• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Nmg

Spännande

Iskristall skrev 2015-11-26 06:07:47 följande:

Nu så! Mensen satte igång i natt. Har sovit jättedåligt, men i morgon blir första sprutdag

• Nmg

Förstår det, tråkigt... Kan inte vara roligt att ta sprutor och sen avbryta allt. Vet du när du får fortsätta?

Daiwa 33 skrev 2015-11-26 00:35:01 följande:

grattis tjejer till dem som blivit gravida :) o lycka till tills er andra .....mår fortfarande så där att fick avbryta allt :(

• hagnestahill
    Daiwa 33 skrev 2015-11-26 00:35:01 följande:

grattis tjejer till dem som blivit gravida :) o lycka till tills er andra .....mår fortfarande så där att fick avbryta allt :(

Så tråkigt att du tvingades avbryta! Vet ju inte vad det beror på för just dig, men jag blev själv överstimulerad och läkaren sa att jag nog skulle få avbyta också, och jag bröt ihop eftersom jag var helt oförberedd och var där ensam och hade förberett mig på att iaf kunna genomföra en behandling. Men sedan chansade de och gjorde ett rescue-försök med ett litet embryo som trots allt negativt ändå gick vägen, även att alla andra 10 embryon dog..Vad jag vill säga med det är att man tyvärr inte kan förbereda sig på alla besked som kommer under en  IVF, från den ena dagen till den andra kan allt vändas. Det är jättetufft. Man bygger upp något som sedan kan raseras på ett par minuter. Mest arg var jag på min läkare och bm som hela tiden sa "åh det kommer gå så bra ska du se.. du hade ju jättemånga fina ägg.. så vi kommer kunna frysa jättemånga", Men det vet ni ju inte än sa jag? "Jo men det kommer gå bra, med så många ägg gör det oftast det"... men som jag oroade mig för så var jag det där undantaget, och av 17 ägg blev det inte ett enda till frysen och på håret att jag ens fick tillbaka ett (det var det enda som klarade sig i 3 dagar). När jag låg på botten (då jag trodde allt var kört för de hade sagt att vi skulle avbryta) försökte jag ändå tänka positivt att det kommer lyckas en dag, sannolikheten säger ju ändå det. Även om vägen dit blir lite längre än man hoppats på, så kommer det nog gå bra till slut! Det är ingen tröst, jag vet, och man måste få vara ledsen såklart, men jag kommer verkligen hålla tummarna för dig och jag tror på att det kommer gå bra för dig också, nästa gång, eller gången därpå! Statistiken är ju trots allt mycket god för att lyckas efter flera försök, även om vägen dit kan vara krokig... Skriv av dig i tråden om du vill prata mer! Hjärta
  • hagnestahill
    HJohannesson skrev 2015-11-25 22:34:52 följande:

hagnestahill - ignorera det förutspådda BF jag gav dig, jag är tydligen mer förvirrad än jag först trott :)

Jag har försökt räkna ut BF, baserat på ÄP. Hittade någon hemsida när jag googlade. Men vet inte om datumet jag fick fram stämmer. Fick iaf ca 31-31  juli. Hur räknade du fram ditt? Jag gjorde ÄP 5/11 och insättning av 3 dagars 8/11.

Om det lilla embryot i magen överlever gör jag UL om ett par veckor (känns tidigt? då är jag bara i vecka 6+4, vill hellre göra det i vecka 7), men är allt som det ska då kommer de ju kunna säga ungefär när BF är.
  • Nmg

Ni som tagit menopur, hur tidigt kände ni nånting? Jag tog andra sprutan igår kväll och kände hur det började dra och spänna på

Vänster sida, samma sak nu. Fortsätter det imorgon ska jag ringde ich fråga om jag för komma in på UL och kolla så allt ser bra ut så man inte råkar bli överstimulerad eller nåt. Känns långt till måndag ur den aspekten. Sköterskan jag pratade med sa att om det blir jättespännt i helgen och att det hugger och drar så skulle jag ringa 1177. Men känns ju böttre att få komma in imorgon och kika i så fall tycker jag så slipper man oroa sig hela helgen.

• HJohannesson
    hagnestahill skrev 2015-11-26 07:46:53 följande:
    Jag har försökt räkna ut BF, baserat på ÄP. Hittade någon hemsida när jag googlade. Men vet inte om datumet jag fick fram stämmer. Fick iaf ca 31-31  juli. Hur räknade du fram ditt? Jag gjorde ÄP 5/11 och insättning av 3 dagars 8/11.

Om det lilla embryot i magen överlever gör jag UL om ett par veckor (känns tidigt? då är jag bara i vecka 6+4, vill hellre göra det i vecka 7), men är allt som det ska då kommer de ju kunna säga ungefär när BF är.
    Du har BF 27 juli :)

Idag gick du in i v6! Grattis :) hjärtat börjar slå idag så det är nog lugnt att göra ul/vul om ett par veckor!
  • Emrony
    Nmg skrev 2015-11-26 09:15:35 följande:

Ni som tagit menopur, hur tidigt kände ni nånting? Jag tog andra sprutan igår kväll och kände hur det började dra och spänna på

Vänster sida, samma sak nu. Fortsätter det imorgon ska jag ringde ich fråga om jag för komma in på UL och kolla så allt ser bra ut så man inte råkar bli överstimulerad eller nåt. Känns långt till måndag ur den aspekten. Sköterskan jag pratade med sa att om det blir jättespännt i helgen och att det hugger och drar så skulle jag ringa 1177. Men känns ju böttre att få komma in imorgon och kika i så fall tycker jag så slipper man oroa sig hela helgen.

Hej!
    Jag tar menopur och jag känner jättemycket i mina äggstockar. Kände av det redan efter någon dag. 
    Det känns lite som att jag har två maracas där inne. Förra gången när jag fick avbryta så kände jag inte alls såhär mycket.
    Hoppas att det händer lagom mycket där inne för er :)
  • phee

Hej alla ! Grattis till hagnestahill :)!

Daiwa33 förstår att det måste vara skitjobbigt, jag beklagar verkligen..!

Jag är på rd 4 nu och jag har så vansinnigt ont i min ländrygg. Började igår kväll och i natt fick jag knappt sova pga den. Varför får man ont i ryggen ? Jag är orolig att nått är fel. Dessutom blev jag tungandad inatt , men de kan ju bero på min ångest..som jag fick. Hugger i bröstet o så.oxå.. någon mer som har så ont i ryggen ?

• Nmg

Ok "skönt" att det är nån mer som känner så. Hugger och ilar på vänster sida för mig ungefär som det gör innan ÄL. Är det så för dig oxå? Få se hur det artar sig, kanske kan åka in imorgon och kolla. Jag ör livrädd att de ska bli för stora så jag blir överstimulerad.

Emrony skrev 2015-11-26 10:07:07 följande:

Hej!

Jag tar menopur och jag känner jättemycket i mina äggstockar. Kände av det redan efter någon dag. 

Det känns lite som att jag har två maracas där inne. Förra gången när jag fick avbryta så kände jag inte alls såhär mycket.

• FörstaIVF
    Emrony skrev 2015-11-26 10:07:07 följande:
    Hej!
    Har du varit på ditt första VUL ännu? Jag var på mitt imorse och dom sa att jag skulle fortsätta på samma dos 150 IE menpopur, och ny koll på måndag. Det fanns en större blåsa på 14 mm sen ett gäng på 10-11 mm och massa miniblåsor. Dom är ju oroliga för överstimulering om dom höjer dosen men samtidigt är jag orolig för att det kommer avbrytas som förra gången. Så jobbigt! :(

Känner av lite mer aktivitet i magen än förra gången men inte riktigt så mycket som du beskriver, men det bådar ju förhoppningsvis gott för dig! :)
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november