• Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget
  • Anonym (???)
    Anonym (trams) skrev 2015-09-30 15:08:05 följande:
    Anonym (???) skrev 2015-09-30 14:54:40 följande:

Sedan när genomför bm medicinska aborter?

Barnmorskor medverkar till aborter på olika sätt, även om de inte per se "utför"dem.
    Det måste man som barnmorska i Sverige.
    Men visst, "medverka" hade varit ett mer adekvat" uttryck än "genomföra." det ordvalet gör TS otydlig.

Aha, och du citerar mig nu som (trams) för att berätta för mig............................precis samma sak???
  • Anonym (anonym)
    Anonym (???) skrev 2015-09-30 14:54:40 följande:
    Sedan när genomför bm medicinska aborter?
    När de delar ut piller för medicinsk abort.
  • Anonym (anonym)
    sextiotalist skrev 2015-09-30 14:47:33 följande:
    De assisterar väl vid kirurgiska aborter, gör väl inte ingreppet själv. Det är väl en läkare som gör det eller har jag fel?
    BM assisterar inte vid kirurgiska aborter det gör personal som jobbar på operation.
    Sena aborter sker på förlossning och där är det barnmorskor som arbetar.
  • Ego Lovers

Att vara barnmorska på förlossningen eller på en MVC som arbetar med gravida kvinnor borde inte vara ett problem. Gyn skulle kunna ta över alla aborter. Tyvärr har många landsting rullande schema där barnmorskor jobbar en vecka på gyn, en vecka på förlossningen och en vecka på BB. Dessa borde omorganiseras.

• Anonym (anonym)
    Ego Lovers skrev 2015-09-30 16:29:54 följande:
    Att vara barnmorska på förlossningen eller på en MVC som arbetar med gravida kvinnor borde inte vara ett problem. Gyn skulle kunna ta över alla aborter. Tyvärr har många landsting rullande schema där barnmorskor jobbar en vecka på gyn, en vecka på förlossningen och en vecka på BB. Dessa borde omorganiseras.
    Alla sena aborter sker på förlossning, nu är det ju inte fler än ca 500 per år som sker så sent att det sker genom en förlossning så de allra allra flesta som jobbar som barnmorska kommer aldrig att vara med om en sen abort.
    Landstingen vill ha ett roterande schema eftersom det är bra för personalen att växla mellan olika arbetsuppgifter, för vilken sjuksköterska skulle vilja utbilda sig till BM om hon bara kommer att arbeta med cellprov eller förbereda vid gynekologiska undersökningar när utbildningen ger kunskaper inom gynekologisk vård, preventivmedelsrådgivning, mödravård, förlossningsvård.
  • m0desty
    seriösanvändare skrev 2015-09-30 14:44:34 följande:

Självklart ska ingen tvingas utföra aborter, men då får man söka tjänster där det inte krävs. Simple as that.

Att kalla sig diskriminerad är löjligt. Vilket jävla offerbeteende. Om jag får jobb som trädgårdsmästare kan jag inte vägra klippa kyrkogårdens gräs för att jag inte är kristen. Däremot kan jag söka mig till tjänster där man inte klipper kyrkogårdar. 

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
    Word!
  • CissiJissi

Att vara barnmorska är inte en mänsklig rättighet nej, så är det, men vad otroligt jobbigt det är att ha en sån längtan och passion och dröm för just att vara/bli barnmorska när man samtidigt upplever att allt inom en skriker nej till att aktivt vara med och avsluta livet till någon i magen på en gravid. Men jag tycker inte det är relevant att prata om enbart tro och religion när vi talar om det här ämnet, det är inte bara religiösa människor som vill värna om liv.. Det kan ju alla möjliga olika människor känna. Jag har lagt mina drömmar på hyllan och blir inte barnmorska så länge det innebär att man på något sätt måste vara delaktig i en abort. Så njäääää, här kan jag ändå verkligen känna med barnmorskan i artikeln!

• Anonym (anonym)

Det blir en dyr historia för denna BM eftersom kostnaderna inte går på rättshjälp eller liknande utan allt får betalas av henne själv genom insamling av pengar, tänk vad många mödrar och barn i länder med hög dödlighet i graviditets och förlossningskomplikationer dessa pangar räckt till.

• Anonym (*)
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-30 17:43:04 följande:

Det blir en dyr historia för denna BM eftersom kostnaderna inte går på rättshjälp eller liknande utan allt får betalas av henne själv genom insamling av pengar, tänk vad många mödrar och barn i länder med hög dödlighet i graviditets och förlossningskomplikationer dessa pangar räckt till.

Hennes advokat är med i Livets  Ord. Så det skramlas väl i församlingen....
  • Anonym (TS)

Oh my god....

Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget