• CissiJissi

Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget

Att vara barnmorska är inte en mänsklig rättighet nej, så är det, men vad otroligt jobbigt det är att ha en sån längtan och passion och dröm för just att vara/bli barnmorska när man samtidigt upplever att allt inom en skriker nej till att aktivt vara med och avsluta livet till någon i magen på en gravid. Men jag tycker inte det är relevant att prata om enbart tro och religion när vi talar om det här ämnet, det är inte bara religiösa människor som vill värna om liv.. Det kan ju alla möjliga olika människor känna. Jag har lagt mina drömmar på hyllan och blir inte barnmorska så länge det innebär att man på något sätt måste vara delaktig i en abort. Så njäääää, här kan jag ändå verkligen känna med barnmorskan i artikeln!

• CissiJissi
    fluu skrev 2015-10-02 13:54:53 följande:

Och jag vill bli slaktare, men vill slippa döda djur eftersom jag är vegetarian.

Verkligen ingen perfekt liknelse, men jag antar ju naturligtvis att du inte är helt allvarlig ;) En slaktare är ju en slaktare, en barnmorska är väl framför allt en som är utbildad för att värna om mammans och barnets liv.. I alla fall är det inte menat att de ska klassas som slakterskor :p
  • CissiJissi

Binnikemask? Är det så vi ser på barnen som kommer till i kvinnans livmoder, önskad eller ej, binnikemask? Anonym (M) undrar varför det är okej att döda barnet i magen och om det känns okej för att den är så liten. Kan någon komma med lite bättre svar än att ställa frågan varför det är okej att döda en binnikemask?

• CissiJissi
    Furstinna skrev 2015-10-04 18:17:18 följande:

Det dödas inga barn lagligt i sverige. Ett embryo är inte ett barn, det är en klump celler. Det är mamman som bestämmer över sin kropp och det som eventuellt parasiterar på den. Om det sen är ett embryo eller binikimask är det bara individen som bär det som beslutar om det ska få vara kvar.

*foster, inte embryo. Embryo är bara helt i början. Men vad är din poäng, att innan människan där inne föds ut så är den helt värdelös...? I övrigt är det inte jag som behöver svaret på frågan ovan som anonym (M) ställde, jag bara efterfrågar lite bättre respons än jämförelsen med binnikemask, tycker man kan ha lite högre syn på "våra egna" än så.
Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget