• Anonym (Anonym)

Skicka med kläder eller inte?

Hej

Jag har hela barnbidraget för tre barn och ett underhållsstöd från fk, alltså inget som pappan ska betala.

Vilket är rätt; ska jag skicka med kläder vid varannan vecka eller inte?

Jag har alltid skicka med diverse ytterplagg (som jag betalat) men även andra kläder. Sen i våras har pappan bett mig att skicka med kläder som dom ska ha på dagarna. Hänt flera gånger att jag inte fått tillbaks stora delar i klädväg och har behövt påtala upprepade gånger, kläder har kunnat komma tillbaks men inte allt. Förra veckan skickade jag inte med någonting mer än ytterplagg och då ringde han mig och sa att han behöver komma och plocka upp kläder till dom. Jag vet inte om han inte ordnat med egna uppsättningar, men då han säger att jag har hela barnbidraget så är jag tvungen att skicka med kläder så tror jag han utnyttjar sin rätt(?), eller så har han inte ordnat egna uppsättningar.

Har han rätt? Och nu menar jag inte vad man tycker bara, utan vilket som är rätt. Är det min skyldighet att skicka med även kläder pga att jag har hela bb?

• Svar på tråden Skicka med kläder eller inte?
  • Anonym (....)
    Tar du emot hela barnbidraget så ska du stå för kläderna. Alternativt dela barnbidraget.

Varifrån tror du pengarna till underhållet kommer ifrån?
  • Anonym (Mia)

Nej. Du har ingen skyldighet att skicka med kläder. Vid 50/50-boende ska vardera föräldern stå för försörjningen under sin tid med barnet. Dvs dina barns pappa behöver betala för den mat de äter hos honom, de kläder som används hos honom, den barnomsorg han utnyttjar under hans tid, aktiviteter och nöjen under hans tid, osv.

Å andra sidan har pappan ingen skyldighet att ge bort sin del av barnbidraget till dig. Är det något som du betalar för ensam som gör att du får hela BB? Barnomsorg, försäkringar, aktiviteter?

• Anonym (Mia)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 11:51:07 följande:

Tar du emot hela barnbidraget så ska du stå för kläderna. Alternativt dela barnbidraget.

Nej, det finns inga skyldigheter kopplade till barnbidraget, alla får använda det precis som de vill.

Underhållsstöd vid hälftenboende betalas ut från FK och det är vi skattebetalare som betalar för det.
  • Nonym

Men om pappan har varannan vecka så ska du väl varken ha hela barnbidraget eller underhållsstöd från fk???

Hade jag varit barnens pappa hade jag krävt halva barnbidraget plus att jag hade vägrat betala underhållsstöd om jag nu haft dem varannan vecka.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 11:51:07 följande:

Jag trodde att han hade rätt, jag ville bara ha ett svar på att det är så. Det är lätt för mig att bli ganska så less på att kläder inte kommer tillbaks och att jag behöver ringa och be om det flera gånger, det kan även gälla ytterplagg som tex regnkläder som inte kommit tillbaks. Jag ville veta vilket som är rätt, så tack för ditt svar!

Jag tror ingenting om vart pengarna till underhållet kommer ifrån, jag vet att dom kommer från fk. Förstår inte hur du menar?
  • Anonym (....)
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-29 11:56:47 följande:
    Nej, det finns inga skyldigheter kopplade till barnbidraget, alla får använda det precis som de vill.

Underhållsstöd vid hälftenboende betalas ut från FK och det är vi skattebetalare som betalar för det.
    Han har rätt till halva barnbidraget.

Om det är utfyllnadsbidrag man får ja, men Ts skriver underhåll...
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-29 12:00:18 följande:
    Jag trodde att han hade rätt, jag ville bara ha ett svar på att det är så. Det är lätt för mig att bli ganska så less på att kläder inte kommer tillbaks och att jag behöver ringa och be om det flera gånger, det kan även gälla ytterplagg som tex regnkläder som inte kommit tillbaks. Jag ville veta vilket som är rätt, så tack för ditt svar!

Jag tror ingenting om vart pengarna till underhållet kommer ifrån, jag vet att dom kommer från fk. Förstår inte hur du menar?
    Ge honom halva barnbidraget och säg att han får handla själv.

Så du får utfyllnadsbidrag vid växelvis boende och inte underhåll, eller vad menar du?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-29 11:54:37 följande:

Nej. Du har ingen skyldighet att skicka med kläder. Vid 50/50-boende ska vardera föräldern stå för försörjningen under sin tid med barnet. Dvs dina barns pappa behöver betala för den mat de äter hos honom, de kläder som används hos honom, den barnomsorg han utnyttjar under hans tid, aktiviteter och nöjen under hans tid, osv.

Å andra sidan har pappan ingen skyldighet att ge bort sin del av barnbidraget till dig. Är det något som du betalar för ensam som gör att du får hela BB? Barnomsorg, försäkringar, aktiviteter?

Ok, olika bud.. Nej pappan har ingen skyldighet att ge bort sin del av bb till mig, det är något som han själv anser, att jag ska ha hela bb. Jag har låg inkomst i dagsläget och sen vi separerade. Därför har han tyckt att jag ska ha hela bb eftersom han tjänar betydligt mer än mig. Detta är något han själv anser och jag har ju givetvis hållit med honom i det. Jag står för allt. Men jag vet genom familjerätten att det inte är rätt, då han även ska stå för saker också även fast jag har hela bb. Inget kommer från han, tex skulle han stå för aktivitet/fritid men han har inte sett till att ordna något kring det över huvud taget. Men detta är en annan femma. Men jo, jag betalar för barnen, såpass det går iom min inkomst.
  • LaLola

För mig o mitt ex är nog det viktigaste att vårt barn har kläder.
    Inte vem som köpt kläderna osv.
    Ja det är lite trist när ett visst plagg inte följer med hit men det finns värre problem än så känner jag. O saknar jag något viktigt som råkat bli kvar hos honom (typ en jacka) så ringer jag o han åker hit med det. Inga större bekymmer alltså.

Här delar vi på barnbidraget o han köper helst ytterkläder o skor o jag innekläder. Bra lösning som passar för oss.

• Anonym (Biobonus)
    Nonym skrev 2015-09-29 11:58:07 följande:

Men om pappan har varannan vecka så ska du väl varken ha hela barnbidraget eller underhållsstöd från fk???

Hade jag varit barnens pappa hade jag krävt halva barnbidraget plus att jag hade vägrat betala underhållsstöd om jag nu haft dem varannan vecka.

Om man har dålig ekonomi kan man få underhållsstöd via fk även vis vv boende. Men det är inte pappan som betalar det utan försäkringskassan.

TS, nej vid vv har du såvitt jag vet ingen skyldighet att skicka med något.
Svar på tråden Skicka med kläder eller inte?