Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Skicka med kläder eller inte?

Tar du emot hela barnbidraget så ska du stå för kläderna. Alternativt dela barnbidraget.

Varifrån tror du pengarna till underhållet kommer ifrån?
  • Anonym (....)
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-29 11:56:47 följande:
    Nej, det finns inga skyldigheter kopplade till barnbidraget, alla får använda det precis som de vill.

Underhållsstöd vid hälftenboende betalas ut från FK och det är vi skattebetalare som betalar för det.
    Han har rätt till halva barnbidraget.

Om det är utfyllnadsbidrag man får ja, men Ts skriver underhåll...
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-29 12:00:18 följande:
    Jag trodde att han hade rätt, jag ville bara ha ett svar på att det är så. Det är lätt för mig att bli ganska så less på att kläder inte kommer tillbaks och att jag behöver ringa och be om det flera gånger, det kan även gälla ytterplagg som tex regnkläder som inte kommit tillbaks. Jag ville veta vilket som är rätt, så tack för ditt svar!

Jag tror ingenting om vart pengarna till underhållet kommer ifrån, jag vet att dom kommer från fk. Förstår inte hur du menar?
    Ge honom halva barnbidraget och säg att han får handla själv.

Så du får utfyllnadsbidrag vid växelvis boende och inte underhåll, eller vad menar du?
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-29 12:07:38 följande:
    Ok, olika bud.. Nej pappan har ingen skyldighet att ge bort sin del av bb till mig, det är något som han själv anser, att jag ska ha hela bb. Jag har låg inkomst i dagsläget och sen vi separerade. Därför har han tyckt att jag ska ha hela bb eftersom han tjänar betydligt mer än mig. Detta är något han själv anser och jag har ju givetvis hållit med honom i det. Jag står för allt. Men jag vet genom familjerätten att det inte är rätt, då han även ska stå för saker också även fast jag har hela bb. Inget kommer från han, tex skulle han stå för aktivitet/fritid men han har inte sett till att ordna något kring det över huvud taget. Men detta är en annan femma. Men jo, jag betalar för barnen, såpass det går iom min inkomst.
    Du skriver också att han anser att du ska skicka med barnens kläder för att du får behålla hela barnbidraget. Men dela det med honom så löser du problemet. För 1877 kronor per månad får han mycket kläder till barnen. Aktiviteter ska man vara överens om för att dela kostnaden för.
  • Anonym (....)
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-29 12:24:00 följande:
    För 1800:- får man inte så mycket kläder till tre barn efter att barnomsorgen och försäkringar är betalda. Lägg sedan på ett fritidsintresse per barn med utrustning så är pengarna slut.
    560 kr/månad räknar man med att ett barn mellan 7-10 år kostar för kläder och skor. I ert fall får man klara sig med halva den summan, om man inte accepterar att göra gemensamma inköp. Barnomsorgen har en maxtaxa och på fritids ligger den på 840 kronor/månad om man har hög inkomst och den ska ni dela på. Så nog räcker pengarna en bra bit plus att ni båda ska försörja barnen i övrigt på era veckor.
  • Anonym (....)
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-29 12:24:00 följande:
    För 1800:- får man inte så mycket kläder till tre barn efter att barnomsorgen och försäkringar är betalda. Lägg sedan på ett fritidsintresse per barn med utrustning så är pengarna slut.
    Fritidsintressen ska man vara överens om. Dyrbara sådana är ingen rättighet för barn.
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-29 12:21:49 följande:
    Han har ingen skyldighet att jag har hela bb, utan hela så ligger jag pyrt till att få det att gå runt. Och då menar jag få barnens uppehälle att gå runt. Det är inte hans "fel" att jag har låg inkomst nu och att han har mer. Han har tyckt att det varit rätt för barnen att jag har hela bb. Vi var överbens om vem som skulle stå för vad och i överenskommelsen skulle han stå för aktiviteter, men gör det inte. Tex.

Skickar jag inte med nu så kommer han anse att han ska ha halva bb. Vilket han har rätt i att också få.
    Då har du dragit på dig för höga kostnader i övrigt, för man har alltid råd att ha barnen, om än utan hög standard, och det gäller t.o.m om man lever på försörjningsstöd.

Vad väljer du? Skicka med eller dela barnbidraget?
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-29 12:34:21 följande:
    Ja, jag har skrivit att vi varit överens om det. Även i annat har vi gjort överenskommelse kring men inget "kommer" från pappan i det man kommit överens om.
    Har du inte råd att ge barnen mer än ett basbehov så har du inte. Om pappan inte vill betala för dyra aktiviteter så måste barnen sluta med dem.
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-29 12:49:13 följande:
    Man har alltid råd att ha barnen, ja. Det jag menade var att då ligger jag pyrt till att jag behöver ansöka om försörjningsstöd. Nog vet jag att det blir så att jag måste välja. Så egentligen handlar det inte om han har rätt i att jag ska skicka kläder, utan att han nog tar halva bb om jag inte gör det. Visst, inte hans fel alls att jag behöver ansöka om försörjningsstöd men det tar emot. Jag har låg inkomst pga att jag blev sjukskriven för några månader sen...akut stressreaktion...legat i 180 i flera år. Nytt jobb en månad ca innan sjuksk. så jag hann inte jobba så läge där, mindre timmar att räkna på.

Eller, så får jag skicka med.
    Din privatekonomi har inget med honom att göra. Om du lyfter ca 4500 kr/månad i bidrag för 3 barn som du har vv, så får du mer än vad barnen anses kosta varannan vecka. Ska inte även du vara med och försörja barnen utifrån din inkomst även om du har varit sjuk en period?
  • Anonym (....)
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-29 12:45:27 följande:
    Om kläderna inte kan användas hos båda föräldrarna utan att försvinna så behöver vardera föräldern lägga de där 560:- per månad och barn. Lägg sedan till de 420:- för barnomsorgen som är pappans del (mamman med låg inkomst betalar naturligtvis mycket mindre) så har han med råge passerat 1800:- för de tre barnen. Sedan tillkommer barnförsäkring på det.
    Hur menar du att Ts har råd med kläder och barnomsorg för de summorna? Hon skriver att hon inte har ut någon hög ersättning just nu, så någon maxtaxa i barnomsorgen handlar det knappast om.

Att pappan skulle betala mer än 420 för barnomsorgen för ett barns fritidsplats stämmer inte. Man betalar som mest halva maxtaxan, om man tjänar över ca 44 000/ månad. för barn 2 & 3 betalar man som mest 210 kr/barn/månad...

Så nej, det är inte med råge. Barnförsäkring behöver man bara ha en av och det är inte ens alla som har försäkring. Det är frivilligt.

Kläder kan man köpa på klädbytardagar och rea. Det behöver inte vara dyrt att ha barn. Men de 1800 kronorna kan komma väl till pass även för honom.
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-29 13:00:18 följande:
    Självklart ska jag vara med och försörja barnen oavsett. Jag menar inte att det är fel att jag skulle behöva ansöka om försörjn.stöd, för jag ska ju se till att jag kan försörja barnen. Jag menade bara att det blir så då, och att situationen känns inte bra. Dock spelar det ju ingen roll att det inte känns bra, jag ska ju självklart se till att jag kan försörja barnen.
    Riksnormen för barn 7-10 år är 2410 kr/månad. Du skulle alltså få räkna med halva den summan per barn. Efter att din del av barnbidraget dragits ifrån så skulle du ev kunna få 1738 kronor för alla 3 barnen, men först ska ev stöd vid växelvis boende dras av. Men man lägger även till ev. avgift för barnomsorgen.

Känns det mer rätt att pappan ska stå för det än att du ska söka det stöd du kan ha rätt till från samhället, om du får ut ersättning under riksnormen?
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-29 13:22:56 följande:
    Nej det känns inte mer rätt att pappan ska stå för det. Inte innan heller. Det är han som velat att jag ska ha hela bb och jag har hållit med. Jag har inte behövt argumenterat emot, och har heller inte gjort, att jag skulle ha hela bb om du tror det?
    Du vet att han har rätt till halva. Dvs häften av alla kläder barnen har betalas från honom (hans del av barnbidraget). Varför inte skicka med kläder?
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-29 13:51:20 följande:
    Som jag skrev så har jag alltid skickat med kläder men det händer ofta att det inte skickas tillbaks, ibland t.o.m. inget av kläderna jag skickat med. Jag skickar med allt så det räcker en vecka. Jag undrade bara om jag har skyldighet att skicka med kläder eftersom jag uteslöt det denna gången. Och varför jag gjorde det är för att jag har inte råd att använda mig av bil nu, och jag skulle lämna barnen hos sin farmor. Pappan trött på att han får hämta hela tiden, förstår det. Så då skulle jag iallafall lämna barnen där så skulle pappan hämta där istället. Hur som helst så kunde jag inte få plats med allt på cykeln. Tänkte faktiskt att det borde gå bra utan att jag skickar med nu mer än ytterplagg då pappan ska ordna med egen uppsättning även om jag har hela bb.
    Varför provocera honom? Blir det bättre om ni delar 50/50?
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-30 10:00:11 följande:
    Provocera?
    Han låter dig ha barnbidraget och vill i gentjänst att du skickar med barnens kläder. Du funderar på att strunta i att skicka med kläder och tycker att han är elak om han istället kräver halva barnbidragen, vilket han har laglig rätt till. Varför alls provocera och strunta i att skicka med kläder?
Svar på tråden Skicka med kläder eller inte?