• Anonym (Anonym)

Skicka med kläder eller inte?

Hej

Jag har hela barnbidraget för tre barn och ett underhållsstöd från fk, alltså inget som pappan ska betala.

Vilket är rätt; ska jag skicka med kläder vid varannan vecka eller inte?

Jag har alltid skicka med diverse ytterplagg (som jag betalat) men även andra kläder. Sen i våras har pappan bett mig att skicka med kläder som dom ska ha på dagarna. Hänt flera gånger att jag inte fått tillbaks stora delar i klädväg och har behövt påtala upprepade gånger, kläder har kunnat komma tillbaks men inte allt. Förra veckan skickade jag inte med någonting mer än ytterplagg och då ringde han mig och sa att han behöver komma och plocka upp kläder till dom. Jag vet inte om han inte ordnat med egna uppsättningar, men då han säger att jag har hela barnbidraget så är jag tvungen att skicka med kläder så tror jag han utnyttjar sin rätt(?), eller så har han inte ordnat egna uppsättningar.

Har han rätt? Och nu menar jag inte vad man tycker bara, utan vilket som är rätt. Är det min skyldighet att skicka med även kläder pga att jag har hela bb?

• Svar på tråden Skicka med kläder eller inte?
  • Anonym (Anonym)
    LaLola skrev 2015-09-29 12:08:04 följande:

För mig o mitt ex är nog det viktigaste att vårt barn har kläder.

Inte vem som köpt kläderna osv.

Ja det är lite trist när ett visst plagg inte följer med hit men det finns värre problem än så känner jag. O saknar jag något viktigt som råkat bli kvar hos honom (typ en jacka) så ringer jag o han åker hit med det. Inga större bekymmer alltså.

Här delar vi på barnbidraget o han köper helst ytterkläder o skor o jag innekläder. Bra lösning som passar för oss.

Ja visst är det så, att barnen har kläder är det viktigaste. Men just på grund av hur läget varit väldigt länge, många år samt även nu så blir det där ingen liten sak. Det är en liten sak i en helhet. Svårt att förklara, men jag förstår hur du menar och håller med, men läget i sig råder på annat vis, tyvärr..
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-29 12:07:38 följande:
    Ok, olika bud.. Nej pappan har ingen skyldighet att ge bort sin del av bb till mig, det är något som han själv anser, att jag ska ha hela bb. Jag har låg inkomst i dagsläget och sen vi separerade. Därför har han tyckt att jag ska ha hela bb eftersom han tjänar betydligt mer än mig. Detta är något han själv anser och jag har ju givetvis hållit med honom i det. Jag står för allt. Men jag vet genom familjerätten att det inte är rätt, då han även ska stå för saker också även fast jag har hela bb. Inget kommer från han, tex skulle han stå för aktivitet/fritid men han har inte sett till att ordna något kring det över huvud taget. Men detta är en annan femma. Men jo, jag betalar för barnen, såpass det går iom min inkomst.
    Du skriver också att han anser att du ska skicka med barnens kläder för att du får behålla hela barnbidraget. Men dela det med honom så löser du problemet. För 1877 kronor per månad får han mycket kläder till barnen. Aktiviteter ska man vara överens om för att dela kostnaden för.
  • Anonym (Anonym)
    LaLola skrev 2015-09-29 12:08:04 följande:

För mig o mitt ex är nog det viktigaste att vårt barn har kläder.

Inte vem som köpt kläderna osv.

Ja det är lite trist när ett visst plagg inte följer med hit men det finns värre problem än så känner jag. O saknar jag något viktigt som råkat bli kvar hos honom (typ en jacka) så ringer jag o han åker hit med det. Inga större bekymmer alltså.

Här delar vi på barnbidraget o han köper helst ytterkläder o skor o jag innekläder. Bra lösning som passar för oss.

Ja visst är det så, att barnen har kläder är det viktigaste. Men just på grund av hur läget varit väldigt länge, många år samt även nu så blir det där ingen liten sak. Det är en liten sak i en helhet. Svårt att förklara, men jag förstår hur du menar och håller med, men läget i sig råder på annat vis, tyvärr..
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 12:13:39 följande:

Du skriver också att han anser att du ska skicka med barnens kläder för att du får behålla hela barnbidraget. Men dela det med honom så löser du problemet. För 1877 kronor per månad får han mycket kläder till barnen. Aktiviteter ska man vara överens om för att dela kostnaden för.

Han har ingen skyldighet att jag har hela bb, utan hela så ligger jag pyrt till att få det att gå runt. Och då menar jag få barnens uppehälle att gå runt. Det är inte hans "fel" att jag har låg inkomst nu och att han har mer. Han har tyckt att det varit rätt för barnen att jag har hela bb. Vi var överbens om vem som skulle stå för vad och i överenskommelsen skulle han stå för aktiviteter, men gör det inte. Tex.

Skickar jag inte med nu så kommer han anse att han ska ha halva bb. Vilket han har rätt i att också få.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-29 12:07:38 följande:
    Ok, olika bud.. Nej pappan har ingen skyldighet att ge bort sin del av bb till mig, det är något som han själv anser, att jag ska ha hela bb. Jag har låg inkomst i dagsläget och sen vi separerade. Därför har han tyckt att jag ska ha hela bb eftersom han tjänar betydligt mer än mig. Detta är något han själv anser och jag har ju givetvis hållit med honom i det. Jag står för allt. Men jag vet genom familjerätten att det inte är rätt, då han även ska stå för saker också även fast jag har hela bb. Inget kommer från han, tex skulle han stå för aktivitet/fritid men han har inte sett till att ordna något kring det över huvud taget. Men detta är en annan femma. Men jo, jag betalar för barnen, såpass det går iom min inkomst.
    Dags att sätta ner foten. Tala om för honom att du inte kommer skicka med kläder utan han får skaffa det själv. Om han tycker att det är jobbigt att shoppa så erbjud dig att följa med.

Börjar han kräva halva barnbidraget så ser du till att kommunen skickar räkningen för halva barnomsorgen till honom. Om han tjänar mycket så blir det ju faktiskt billigare för honom att låta barnomsorgsavgiften bli beräknad på din inkomst än på hans.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 12:04:02 följande:

Ge honom halva barnbidraget och säg att han får handla själv.

Så du får utfyllnadsbidrag vid växelvis boende och inte underhåll, eller vad menar du?

Jag skrev fel, jag menar utfyllnadsbidrag.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 12:13:39 följande:
    För 1800:- får man inte så mycket kläder till tre barn efter att barnomsorgen och försäkringar är betalda. Lägg sedan på ett fritidsintresse per barn med utrustning så är pengarna slut.
  • Anonym (....)
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-29 12:24:00 följande:
    För 1800:- får man inte så mycket kläder till tre barn efter att barnomsorgen och försäkringar är betalda. Lägg sedan på ett fritidsintresse per barn med utrustning så är pengarna slut.
    560 kr/månad räknar man med att ett barn mellan 7-10 år kostar för kläder och skor. I ert fall får man klara sig med halva den summan, om man inte accepterar att göra gemensamma inköp. Barnomsorgen har en maxtaxa och på fritids ligger den på 840 kronor/månad om man har hög inkomst och den ska ni dela på. Så nog räcker pengarna en bra bit plus att ni båda ska försörja barnen i övrigt på era veckor.
  • Anonym (....)
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-29 12:24:00 följande:
    Fritidsintressen ska man vara överens om. Dyrbara sådana är ingen rättighet för barn.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 12:28:20 följande:

Fritidsintressen ska man vara överens om. Dyrbara sådana är ingen rättighet för barn.

Ja, jag har skrivit att vi varit överens om det. Även i annat har vi gjort överenskommelse kring men inget "kommer" från pappan i det man kommit överens om.
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-29 12:21:49 följande:
    Han har ingen skyldighet att jag har hela bb, utan hela så ligger jag pyrt till att få det att gå runt. Och då menar jag få barnens uppehälle att gå runt. Det är inte hans "fel" att jag har låg inkomst nu och att han har mer. Han har tyckt att det varit rätt för barnen att jag har hela bb. Vi var överbens om vem som skulle stå för vad och i överenskommelsen skulle han stå för aktiviteter, men gör det inte. Tex.

Skickar jag inte med nu så kommer han anse att han ska ha halva bb. Vilket han har rätt i att också få.
    Då har du dragit på dig för höga kostnader i övrigt, för man har alltid råd att ha barnen, om än utan hög standard, och det gäller t.o.m om man lever på försörjningsstöd.

Vad väljer du? Skicka med eller dela barnbidraget?
Svar på tråden Skicka med kläder eller inte?