• Anonym (Anonym)

Skicka med kläder eller inte?

Hej

Jag har hela barnbidraget för tre barn och ett underhållsstöd från fk, alltså inget som pappan ska betala.

Vilket är rätt; ska jag skicka med kläder vid varannan vecka eller inte?

Jag har alltid skicka med diverse ytterplagg (som jag betalat) men även andra kläder. Sen i våras har pappan bett mig att skicka med kläder som dom ska ha på dagarna. Hänt flera gånger att jag inte fått tillbaks stora delar i klädväg och har behövt påtala upprepade gånger, kläder har kunnat komma tillbaks men inte allt. Förra veckan skickade jag inte med någonting mer än ytterplagg och då ringde han mig och sa att han behöver komma och plocka upp kläder till dom. Jag vet inte om han inte ordnat med egna uppsättningar, men då han säger att jag har hela barnbidraget så är jag tvungen att skicka med kläder så tror jag han utnyttjar sin rätt(?), eller så har han inte ordnat egna uppsättningar.

Har han rätt? Och nu menar jag inte vad man tycker bara, utan vilket som är rätt. Är det min skyldighet att skicka med även kläder pga att jag har hela bb?

• Svar på tråden Skicka med kläder eller inte?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 13:29:47 följande:

Du vet att han har rätt till halva. Dvs häften av alla kläder barnen har betalas från honom (hans del av barnbidraget). Varför inte skicka med kläder?

Som jag skrev så har jag alltid skickat med kläder men det händer ofta att det inte skickas tillbaks, ibland t.o.m. inget av kläderna jag skickat med. Jag skickar med allt så det räcker en vecka. Jag undrade bara om jag har skyldighet att skicka med kläder eftersom jag uteslöt det denna gången. Och varför jag gjorde det är för att jag har inte råd att använda mig av bil nu, och jag skulle lämna barnen hos sin farmor. Pappan trött på att han får hämta hela tiden, förstår det. Så då skulle jag iallafall lämna barnen där så skulle pappan hämta där istället. Hur som helst så kunde jag inte få plats med allt på cykeln. Tänkte faktiskt att det borde gå bra utan att jag skickar med nu mer än ytterplagg då pappan ska ordna med egen uppsättning även om jag har hela bb.
  • Brumma

TS. Jag tycker du skall göra en kalkyl på vad du lägger på kläder, barnomsorg och nöjen utslaget på ett år (inte mat och resor o nöjen du som är din kostnad vv) Dra sedan av barnbidraget och visa summan som blir över för pappan. ... Eller - om summan täcks av barnbidraget - skicka med kläder ;)

För nej.. det är ju inte bara kläder som ska betalas med barnbidraget. ..

Bättre då att han får tillbaka halva barnbidraget, betalar egna kläder och sin del av barnomsorgen samt överenskomna aktiviteter..

• Anonym (Anonym)
    Brumma skrev 2015-09-29 15:39:52 följande:

TS. Jag tycker du skall göra en kalkyl på vad du lägger på kläder, barnomsorg och nöjen utslaget på ett år (inte mat och resor o nöjen du som är din kostnad vv) Dra sedan av barnbidraget och visa summan som blir över för pappan. ... Eller - om summan täcks av barnbidraget - skicka med kläder ;)

För nej.. det är ju inte bara kläder som ska betalas med barnbidraget. ..

Bättre då att han får tillbaka halva barnbidraget, betalar egna kläder och sin del av barnomsorgen samt överenskomna aktiviteter..

Om han skulle ställa det mot att han ska ha halva bb om jag inte skickar med kläder så gör jag det. Anledningen till att han tyckt att jag ska ha hela bb vet han utan att jag behövt visa en kalkyl. Jag har faktiskt inte ens påtalat att jag ska ha bb. När vi skildes så var det hans förslag eftersom han även då tjänade mer än mig. Men klart jag tyckte att det kändes skönt, och eftersom jag tex är den som betalat det mesta för barnen genom åren. I nuläget går allt runt, jag kan se till att barnen har vad dom behöver och vad dom vill, även om det blir att en del saker inte går, vissa nöjen o sådär för dom. Jag köper inte det dyraste men är noga med att det ändå är bra grejer, men då med beräkningar på att allt ska gå runt. Nu har han kläder där iallafall..så får jag se hur det blir i fortsättningen.
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-29 13:51:20 följande:
    Som jag skrev så har jag alltid skickat med kläder men det händer ofta att det inte skickas tillbaks, ibland t.o.m. inget av kläderna jag skickat med. Jag skickar med allt så det räcker en vecka. Jag undrade bara om jag har skyldighet att skicka med kläder eftersom jag uteslöt det denna gången. Och varför jag gjorde det är för att jag har inte råd att använda mig av bil nu, och jag skulle lämna barnen hos sin farmor. Pappan trött på att han får hämta hela tiden, förstår det. Så då skulle jag iallafall lämna barnen där så skulle pappan hämta där istället. Hur som helst så kunde jag inte få plats med allt på cykeln. Tänkte faktiskt att det borde gå bra utan att jag skickar med nu mer än ytterplagg då pappan ska ordna med egen uppsättning även om jag har hela bb.
    Varför provocera honom? Blir det bättre om ni delar 50/50?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-30 00:42:58 följande:

Varför provocera honom? Blir det bättre om ni delar 50/50?

Provocera?
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-30 10:00:11 följande:
    Provocera?
    Han låter dig ha barnbidraget och vill i gentjänst att du skickar med barnens kläder. Du funderar på att strunta i att skicka med kläder och tycker att han är elak om han istället kräver halva barnbidragen, vilket han har laglig rätt till. Varför alls provocera och strunta i att skicka med kläder?
  • Anonym (också varannan vecka pappa)

Givetvis ska du skicka med kläder om du har hela barnbidraget och dessutom ett underhåll.. annars är det ju bara fint att sätta över 50% av dom pengarna till honom och säga att han får köpa kläder själv. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (också varannan vecka pappa) skrev 2015-09-30 11:28:00 följande:

Givetvis ska du skicka med kläder om du har hela barnbidraget och dessutom ett underhåll.. annars är det ju bara fint att sätta över 50% av dom pengarna till honom och säga att han får köpa kläder själv. 

Underhållet är inte relevant i den här frågan eftersom det inte betalas av pappan utan av skattebetalarna. Pappan kan också välja att ansöka om detta utfyllnadsbidrag om han tjänar tillräckligt lite för att vara berättigad.
  • Grus grus

Jag har dottern alla dagar utom varannan helg och fler dagar vid jul och sommar. Jag skickar med allt. Även stövlar och regnkläder om vädret verkar bli så. Ända ner till tandborste och hårborste. Nån gång ibland frågar jag om han vill vara med på något att köpa, men hittills har det varit nej alla gånger utom när det var hennes första mobil.

Om vi haft varannan vecka, skulle jag inte skickat med någonting mer än kläderna hon hade på sig. När han då skulle hämtat henne hade han fått ha med sig jacka och skor till henne. Men vi hade då också delat på barnbidraget varje månad.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Anonym (Lösningsförslag)

Hej!
    Förstår frustrationen över kläder som inte kommer tillbaka/glöms kvar. Vi har samma situation med att saker regelbundet glöms kvar hos pappa. Nu har han barnen bara vh så det blir ju ett större glapp emellan att sakerna återfås.
    Jag har löst det som så att jag har koll på antal byxor och tröjor (större saker, inte strumpor och underkläder) jag skickar med, saknas det två par byxor skickar jag med ett mindre antal nästa helgumgänge.

Pappan tycker att det är helt OK, han gör det ju inte för att vara taskig utan för att minnet sviker. Sen är ungarna (8 och 10 år) fenomenala på att sprida saker själva och glömma dem, satt inte huvudet fast på kroppen skulle han nog få åka 8 mil för att hämta det åt dem

Testa med det ett tag, det kan hjälpa dem alla att se till att sakerna kommer med hem igen.

Svar på tråden Skicka med kläder eller inte?