• Anonym (Anonym)

Skicka med kläder eller inte?

Hej

Jag har hela barnbidraget för tre barn och ett underhållsstöd från fk, alltså inget som pappan ska betala.

Vilket är rätt; ska jag skicka med kläder vid varannan vecka eller inte?

Jag har alltid skicka med diverse ytterplagg (som jag betalat) men även andra kläder. Sen i våras har pappan bett mig att skicka med kläder som dom ska ha på dagarna. Hänt flera gånger att jag inte fått tillbaks stora delar i klädväg och har behövt påtala upprepade gånger, kläder har kunnat komma tillbaks men inte allt. Förra veckan skickade jag inte med någonting mer än ytterplagg och då ringde han mig och sa att han behöver komma och plocka upp kläder till dom. Jag vet inte om han inte ordnat med egna uppsättningar, men då han säger att jag har hela barnbidraget så är jag tvungen att skicka med kläder så tror jag han utnyttjar sin rätt(?), eller så har han inte ordnat egna uppsättningar.

Har han rätt? Och nu menar jag inte vad man tycker bara, utan vilket som är rätt. Är det min skyldighet att skicka med även kläder pga att jag har hela bb?

• Svar på tråden Skicka med kläder eller inte?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-30 10:20:47 följande:

Han låter dig ha barnbidraget och vill i gentjänst att du skickar med barnens kläder. Du funderar på att strunta i att skicka med kläder och tycker att han är elak om han istället kräver halva barnbidragen, vilket han har laglig rätt till. Varför alls provocera och strunta i att skicka med kläder?

Jag förklarade i tidigare inlägg varför jag inte skickade med kläder, det var inte så att jag bara struntade i det. Nej, jag har inte använt ordet elak. Jag har bara skrivit att det är så det kan bli. Tanken om jag är skyldig att skicka med kläder dök upp igår som följd av att jag skickar med kläder som blir kvar där. Det ställer till det lite och när det är ex regnkläder så ställer det till det än mer. Jag borde säga att han ska se till så han får in halva barnbidraget istället. Men det har främst varit pga av att han ville besluta så när vi skildes, men också iom min inkomst så har jag hållit med honom i det att jag ska ha hela. Detta är inget vi fört diskussioner om innan. Men det lättaste är för att lösa just det problemet är att han har hälften av bb.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lösningsförslag) skrev 2015-09-30 11:42:10 följande:

Hej!

Förstår frustrationen över kläder som inte kommer tillbaka/glöms kvar. Vi har samma situation med att saker regelbundet glöms kvar hos pappa. Nu har han barnen bara vh så det blir ju ett större glapp emellan att sakerna återfås.

Jag har löst det som så att jag har koll på antal byxor och tröjor (större saker, inte strumpor och underkläder) jag skickar med, saknas det två par byxor skickar jag med ett mindre antal nästa helgumgänge.

Pappan tycker att det är helt OK, han gör det ju inte för att vara taskig utan för att minnet sviker. Sen är ungarna (8 och 10 år) fenomenala på att sprida saker själva och glömma dem, satt inte huvudet fast på kroppen skulle han nog få åka 8 mil för att hämta det åt dem

Testa med det ett tag, det kan hjälpa dem alla att se till att sakerna kommer med hem igen.

Jag har tänkt tanken några gånger att inte skicka tillbaks själv, men har ändå gjort det. Varit noga med att allt åker tillbaks. Minnet kan svikta, något plagg sådär men när det t.o.m. blir många plagg, typ 10 eller mer så handlar det ju inte om minnet ;) och det är inte bara kläder, även mediciner och annat som jag får be om att han ordnar tillbaks.

Om det nu ska fortsätta så att jag skickar med kläder, vilket jag egentligen inte ser något problem med om det inte varit för det jag nyss förklarat så kan jag testa att göra så som du skrev.
  • nevermind

Om han inte betalar underhåll och har varannan vecka så ska han fixa det själv.

• Lavish

Jag tycker det är rimligt att du ska stå för kläderna om du har hela barnbidraget vid varannan vecka. MEN det betyder ju inte att hans hem kan vara som en klädshredder dit du skickar kläder som aldrig kommer tillbaka varenda gång.

Jag föreslår därför att du skickar med sju uppsättningar kläder per barn nästa gång, och sen begär att han ska klara sig på dessa tills barnen växt ur dem. Tappar han bort dem eller förstör dem är det hans problem att fixa nya. 

• tobbe01

Spontant tänker jag att det verkar enormt oekonomiskt att ha dubbel uppsättning kläder för barn som växer! OM man nu ska tänka på den biten.

• Anonym (L)

Men är det så tungt att skicka med kläder då? Om pappan låter dig ha hela barnbidraget trots varannan vecka-system låter ju han som en väldigt schysst typ och då kunde väl du stå för kläderna? Dyrare kläder, som vinterkläder, kunde ni kanske dela på kostnaderna för? Du får bara vara bestämd med att kläderna SKA komma tillbaks. Jag talar av egna erfarenheter som bonusmamma, här sa biomamman direkt att hon minsann inte tänkte skicka med några kläder. Det blev en stor utgift för pappan som på en gång skulle köpa flera uppsättningar kläder åt barnen, och i dagsläget har ju barnen absurt mycket kläder. Ett barn behöver ju faktiskt inte MER kläder bara för att de bor på två olika ställen...

• vampyria2

Nått att tänka på är att barnen har två olika hem med två olika regler och allt vad det innebär och man vet att barn agerar olika och känner olika beroende på om de r hos mamma eller pappa, en sak som kan vara lite av en trygghet är just det att de har samma kläder på båda ställena, då man vet att kläder ger mer trygghet än vad de flesta tänker på.
    Så för barnens skull så skulle jag skicka med kläder.

• Anonym (suck)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 12:39:17 följande:

Då har du dragit på dig för höga kostnader i övrigt, för man har alltid råd att ha barnen, om än utan hög standard, och det gäller t.o.m om man lever på försörjningsstöd.

Vad väljer du? Skicka med eller dela barnbidraget?

Hon behöver inte välja någotdera. Du dikterar inte villkoren för deras överenskommelser.

Som någon redan påpekat så är barnbidraget frånkopplat barnens underhåll/försörjning. Och barnbidraget kräver ingen motprestation. Pappan har frivilligt låtit ts behålla barnbidragen och får i så fall stå för det.

Underhållet är däremot inte frånkopplat från motprestationer. Den föräldern som får underhåll förväntas lägga de pengarna på barnen och bekosta deras kläder etc. I det här fallet betalar ingen av föräldrarna underhåll till den andra och kan därmed inte kräva att kläder, cyklar etc skickas med.
  • Anonym (suck)

Att jämför barnbidrag och underhållsbidrag är som att jämföra äpplen och päron.

Barnbidraget är ett generellt bidrag till barnfamiljer. Dess syfte är att jämna ut ekonomiska skillnader mellan familjer med och utan barn. Den är tänkt att dryga ut hushållskassan hos barnfamiljer som ofta drabbas av både högre utgifter och lägre inkomster på grund av sina barn. Barnbidraget får användas fritt till precis vad som helst. En förälder har rätten att köpa cigg för barnbidraget om hen behagar.

Underhållsbidraget däremot är direkt kopplat till barnens försörjning och regleras i bland annat föräldrabalken (föräldrarnas solidariska försörjningsansvar för gemensamma barn). De pengarna ska användas till barnens försörjning och det är inte okej för en förälder att röka upp underhållsbidraget. En förälder som betalar fullt underhållsbidrag har tagit försörjningsansvar och behöver inte bekosta någonting mer.

I det här fallet bor barnen växelvis lika mycket hos båda föräldrarna och inget underhåll betalas av den ena föräldern till den andra. Det innebär rent juridiskt att båda föräldrarna försörjer barnen och bekostar det barnen behöver under sin tid. Föräldrarna kan givetvis sinsemellan komma överens om att dela på vissa kostnader men det är inget krav. Ts behöver inte skicka med några kläder om hon inte vill. Hon måste själv känna efter om det är värt mödan trots att pappan har råd att köpa egna uppsättningar till barnen och dessutom slarvar med att skicka tillbaka kläderna.

Barnbidraget kan ts göra vad hon behagar med. Om pappan är missnöjd över att ts får hela barnbidragen bör han ändra på det istället för att skapa mer förvirring kring barnens försörjning och fördelningen av försörjningsbördan.

• Anonym (Mia)
    vampyria2 skrev 2015-10-01 13:32:48 följande:

Nått att tänka på är att barnen har två olika hem med två olika regler och allt vad det innebär och man vet att barn agerar olika och känner olika beroende på om de r hos mamma eller pappa, en sak som kan vara lite av en trygghet är just det att de har samma kläder på båda ställena, då man vet att kläder ger mer trygghet än vad de flesta tänker på.
    Så för barnens skull så skulle jag skicka med kläder.

Men hur roligt är det för barnen att packa ner och upp sina kläder varje vecka? Om de nu ens orkar packa upp, förmodligen slutar det med att de har kvar kläderna i resväskan hela tiden. Snacka om att inte känna sig bofast någonstans!
  • tobbe01
    Anonym (Mia) skrev 2015-10-01 14:31:56 följande:
    Men hur roligt är det för barnen att packa ner och upp sina kläder varje vecka? Om de nu ens orkar packa upp, förmodligen slutar det med att de har kvar kläderna i resväskan hela tiden. Snacka om att inte känna sig bofast någonstans!
    Men då får väl föräldern packa upp (och ner)? Borde inte ta mer än högst en kvart.

Svar på tråden Skicka med kläder eller inte?