Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Skicka med kläder eller inte?

Nej. Du har ingen skyldighet att skicka med kläder. Vid 50/50-boende ska vardera föräldern stå för försörjningen under sin tid med barnet. Dvs dina barns pappa behöver betala för den mat de äter hos honom, de kläder som används hos honom, den barnomsorg han utnyttjar under hans tid, aktiviteter och nöjen under hans tid, osv.

Å andra sidan har pappan ingen skyldighet att ge bort sin del av barnbidraget till dig. Är det något som du betalar för ensam som gör att du får hela BB? Barnomsorg, försäkringar, aktiviteter?

• Anonym (Mia)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 11:51:07 följande:

Tar du emot hela barnbidraget så ska du stå för kläderna. Alternativt dela barnbidraget.

Varifrån tror du pengarna till underhållet kommer ifrån?

Nej, det finns inga skyldigheter kopplade till barnbidraget, alla får använda det precis som de vill.

Underhållsstöd vid hälftenboende betalas ut från FK och det är vi skattebetalare som betalar för det.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-29 12:07:38 följande:
    Ok, olika bud.. Nej pappan har ingen skyldighet att ge bort sin del av bb till mig, det är något som han själv anser, att jag ska ha hela bb. Jag har låg inkomst i dagsläget och sen vi separerade. Därför har han tyckt att jag ska ha hela bb eftersom han tjänar betydligt mer än mig. Detta är något han själv anser och jag har ju givetvis hållit med honom i det. Jag står för allt. Men jag vet genom familjerätten att det inte är rätt, då han även ska stå för saker också även fast jag har hela bb. Inget kommer från han, tex skulle han stå för aktivitet/fritid men han har inte sett till att ordna något kring det över huvud taget. Men detta är en annan femma. Men jo, jag betalar för barnen, såpass det går iom min inkomst.
    Dags att sätta ner foten. Tala om för honom att du inte kommer skicka med kläder utan han får skaffa det själv. Om han tycker att det är jobbigt att shoppa så erbjud dig att följa med.

Börjar han kräva halva barnbidraget så ser du till att kommunen skickar räkningen för halva barnomsorgen till honom. Om han tjänar mycket så blir det ju faktiskt billigare för honom att låta barnomsorgsavgiften bli beräknad på din inkomst än på hans.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 12:13:39 följande:
    Du skriver också att han anser att du ska skicka med barnens kläder för att du får behålla hela barnbidraget. Men dela det med honom så löser du problemet. För 1877 kronor per månad får han mycket kläder till barnen. Aktiviteter ska man vara överens om för att dela kostnaden för.
    För 1800:- får man inte så mycket kläder till tre barn efter att barnomsorgen och försäkringar är betalda. Lägg sedan på ett fritidsintresse per barn med utrustning så är pengarna slut.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 12:27:27 följande:
    560 kr/månad räknar man med att ett barn mellan 7-10 år kostar för kläder och skor. I ert fall får man klara sig med halva den summan, om man inte accepterar att göra gemensamma inköp. Barnomsorgen har en maxtaxa och på fritids ligger den på 840 kronor/månad om man har hög inkomst och den ska ni dela på. Så nog räcker pengarna en bra bit plus att ni båda ska försörja barnen i övrigt på era veckor.
    Om kläderna inte kan användas hos båda föräldrarna utan att försvinna så behöver vardera föräldern lägga de där 560:- per månad och barn. Lägg sedan till de 420:- för barnomsorgen som är pappans del (mamman med låg inkomst betalar naturligtvis mycket mindre) så har han med råge passerat 1800:- för de tre barnen. Sedan tillkommer barnförsäkring på det.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (också varannan vecka pappa) skrev 2015-09-30 11:28:00 följande:

Givetvis ska du skicka med kläder om du har hela barnbidraget och dessutom ett underhåll.. annars är det ju bara fint att sätta över 50% av dom pengarna till honom och säga att han får köpa kläder själv. 

Underhållet är inte relevant i den här frågan eftersom det inte betalas av pappan utan av skattebetalarna. Pappan kan också välja att ansöka om detta utfyllnadsbidrag om han tjänar tillräckligt lite för att vara berättigad.
  • Anonym (Mia)
    vampyria2 skrev 2015-10-01 13:32:48 följande:

Nått att tänka på är att barnen har två olika hem med två olika regler och allt vad det innebär och man vet att barn agerar olika och känner olika beroende på om de r hos mamma eller pappa, en sak som kan vara lite av en trygghet är just det att de har samma kläder på båda ställena, då man vet att kläder ger mer trygghet än vad de flesta tänker på.
    Så för barnens skull så skulle jag skicka med kläder.

Men hur roligt är det för barnen att packa ner och upp sina kläder varje vecka? Om de nu ens orkar packa upp, förmodligen slutar det med att de har kvar kläderna i resväskan hela tiden. Snacka om att inte känna sig bofast någonstans!
Svar på tråden Skicka med kläder eller inte?