Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Skicka med kläder eller inte?

Hej

Jag har hela barnbidraget för tre barn och ett underhållsstöd från fk, alltså inget som pappan ska betala.

Vilket är rätt; ska jag skicka med kläder vid varannan vecka eller inte?

Jag har alltid skicka med diverse ytterplagg (som jag betalat) men även andra kläder. Sen i våras har pappan bett mig att skicka med kläder som dom ska ha på dagarna. Hänt flera gånger att jag inte fått tillbaks stora delar i klädväg och har behövt påtala upprepade gånger, kläder har kunnat komma tillbaks men inte allt. Förra veckan skickade jag inte med någonting mer än ytterplagg och då ringde han mig och sa att han behöver komma och plocka upp kläder till dom. Jag vet inte om han inte ordnat med egna uppsättningar, men då han säger att jag har hela barnbidraget så är jag tvungen att skicka med kläder så tror jag han utnyttjar sin rätt(?), eller så har han inte ordnat egna uppsättningar.

Har han rätt? Och nu menar jag inte vad man tycker bara, utan vilket som är rätt. Är det min skyldighet att skicka med även kläder pga att jag har hela bb?

• Svar på tråden Skicka med kläder eller inte?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 11:51:07 följande:

Tar du emot hela barnbidraget så ska du stå för kläderna. Alternativt dela barnbidraget.

Varifrån tror du pengarna till underhållet kommer ifrån?

Jag trodde att han hade rätt, jag ville bara ha ett svar på att det är så. Det är lätt för mig att bli ganska så less på att kläder inte kommer tillbaks och att jag behöver ringa och be om det flera gånger, det kan även gälla ytterplagg som tex regnkläder som inte kommit tillbaks. Jag ville veta vilket som är rätt, så tack för ditt svar!

Jag tror ingenting om vart pengarna till underhållet kommer ifrån, jag vet att dom kommer från fk. Förstår inte hur du menar?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-29 11:54:37 följande:

Nej. Du har ingen skyldighet att skicka med kläder. Vid 50/50-boende ska vardera föräldern stå för försörjningen under sin tid med barnet. Dvs dina barns pappa behöver betala för den mat de äter hos honom, de kläder som används hos honom, den barnomsorg han utnyttjar under hans tid, aktiviteter och nöjen under hans tid, osv.

Å andra sidan har pappan ingen skyldighet att ge bort sin del av barnbidraget till dig. Är det något som du betalar för ensam som gör att du får hela BB? Barnomsorg, försäkringar, aktiviteter?

Ok, olika bud.. Nej pappan har ingen skyldighet att ge bort sin del av bb till mig, det är något som han själv anser, att jag ska ha hela bb. Jag har låg inkomst i dagsläget och sen vi separerade. Därför har han tyckt att jag ska ha hela bb eftersom han tjänar betydligt mer än mig. Detta är något han själv anser och jag har ju givetvis hållit med honom i det. Jag står för allt. Men jag vet genom familjerätten att det inte är rätt, då han även ska stå för saker också även fast jag har hela bb. Inget kommer från han, tex skulle han stå för aktivitet/fritid men han har inte sett till att ordna något kring det över huvud taget. Men detta är en annan femma. Men jo, jag betalar för barnen, såpass det går iom min inkomst.
  • Anonym (Anonym)
    LaLola skrev 2015-09-29 12:08:04 följande:

För mig o mitt ex är nog det viktigaste att vårt barn har kläder.

Inte vem som köpt kläderna osv.

Ja det är lite trist när ett visst plagg inte följer med hit men det finns värre problem än så känner jag. O saknar jag något viktigt som råkat bli kvar hos honom (typ en jacka) så ringer jag o han åker hit med det. Inga större bekymmer alltså.

Här delar vi på barnbidraget o han köper helst ytterkläder o skor o jag innekläder. Bra lösning som passar för oss.

Ja visst är det så, att barnen har kläder är det viktigaste. Men just på grund av hur läget varit väldigt länge, många år samt även nu så blir det där ingen liten sak. Det är en liten sak i en helhet. Svårt att förklara, men jag förstår hur du menar och håller med, men läget i sig råder på annat vis, tyvärr..
  • Anonym (Anonym)
    LaLola skrev 2015-09-29 12:08:04 följande:

För mig o mitt ex är nog det viktigaste att vårt barn har kläder.

Inte vem som köpt kläderna osv.

Ja det är lite trist när ett visst plagg inte följer med hit men det finns värre problem än så känner jag. O saknar jag något viktigt som råkat bli kvar hos honom (typ en jacka) så ringer jag o han åker hit med det. Inga större bekymmer alltså.

Här delar vi på barnbidraget o han köper helst ytterkläder o skor o jag innekläder. Bra lösning som passar för oss.

Ja visst är det så, att barnen har kläder är det viktigaste. Men just på grund av hur läget varit väldigt länge, många år samt även nu så blir det där ingen liten sak. Det är en liten sak i en helhet. Svårt att förklara, men jag förstår hur du menar och håller med, men läget i sig råder på annat vis, tyvärr..
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 12:13:39 följande:

Du skriver också att han anser att du ska skicka med barnens kläder för att du får behålla hela barnbidraget. Men dela det med honom så löser du problemet. För 1877 kronor per månad får han mycket kläder till barnen. Aktiviteter ska man vara överens om för att dela kostnaden för.

Han har ingen skyldighet att jag har hela bb, utan hela så ligger jag pyrt till att få det att gå runt. Och då menar jag få barnens uppehälle att gå runt. Det är inte hans "fel" att jag har låg inkomst nu och att han har mer. Han har tyckt att det varit rätt för barnen att jag har hela bb. Vi var överbens om vem som skulle stå för vad och i överenskommelsen skulle han stå för aktiviteter, men gör det inte. Tex.

Skickar jag inte med nu så kommer han anse att han ska ha halva bb. Vilket han har rätt i att också få.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 12:04:02 följande:

Ge honom halva barnbidraget och säg att han får handla själv.

Så du får utfyllnadsbidrag vid växelvis boende och inte underhåll, eller vad menar du?

Jag skrev fel, jag menar utfyllnadsbidrag.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 12:28:20 följande:

Fritidsintressen ska man vara överens om. Dyrbara sådana är ingen rättighet för barn.

Ja, jag har skrivit att vi varit överens om det. Även i annat har vi gjort överenskommelse kring men inget "kommer" från pappan i det man kommit överens om.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 12:13:39 följande:

Du skriver också att han anser att du ska skicka med barnens kläder för att du får behålla hela barnbidraget. Men dela det med honom så löser du problemet. För 1877 kronor per månad får han mycket kläder till barnen. Aktiviteter ska man vara överens om för att dela kostnaden för.

Ska jag skicka med kläder då? Jag har ju hela bb.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 12:39:17 följande:

Då har du dragit på dig för höga kostnader i övrigt, för man har alltid råd att ha barnen, om än utan hög standard, och det gäller t.o.m om man lever på försörjningsstöd.

Vad väljer du? Skicka med eller dela barnbidraget?

Man har alltid råd att ha barnen, ja. Det jag menade var att då ligger jag pyrt till att jag behöver ansöka om försörjningsstöd. Nog vet jag att det blir så att jag måste välja. Så egentligen handlar det inte om han har rätt i att jag ska skicka kläder, utan att han nog tar halva bb om jag inte gör det. Visst, inte hans fel alls att jag behöver ansöka om försörjningsstöd men det tar emot. Jag har låg inkomst pga att jag blev sjukskriven för några månader sen...akut stressreaktion...legat i 180 i flera år. Nytt jobb en månad ca innan sjuksk. så jag hann inte jobba så läge där, mindre timmar att räkna på.

Eller, så får jag skicka med.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 12:54:29 följande:

Din privatekonomi har inget med honom att göra. Om du lyfter ca 4500 kr/månad i bidrag för 3 barn som du har vv, så får du mer än vad barnen anses kosta varannan vecka. Ska inte även du vara med och försörja barnen utifrån din inkomst även om du har varit sjuk en period?

Självklart ska jag vara med och försörja barnen oavsett. Jag menar inte att det är fel att jag skulle behöva ansöka om försörjn.stöd, för jag ska ju se till att jag kan försörja barnen. Jag menade bara att det blir så då, och att situationen känns inte bra. Dock spelar det ju ingen roll att det inte känns bra, jag ska ju självklart se till att jag kan försörja barnen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 13:06:24 följande:

Riksnormen för barn 7-10 år är 2410 kr/månad. Du skulle alltså få räkna med halva den summan per barn. Efter att din del av barnbidraget dragits ifrån så skulle du ev kunna få 1738 kronor för alla 3 barnen, men först ska ev stöd vid växelvis boende dras av. Men man lägger även till ev. avgift för barnomsorgen.

Känns det mer rätt att pappan ska stå för det än att du ska söka det stöd du kan ha rätt till från samhället, om du får ut ersättning under riksnormen?

Nej det känns inte mer rätt att pappan ska stå för det. Inte innan heller. Det är han som velat att jag ska ha hela bb och jag har hållit med. Jag har inte behövt argumenterat emot, och har heller inte gjort, att jag skulle ha hela bb om du tror det?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-29 13:29:47 följande:

Du vet att han har rätt till halva. Dvs häften av alla kläder barnen har betalas från honom (hans del av barnbidraget). Varför inte skicka med kläder?

Som jag skrev så har jag alltid skickat med kläder men det händer ofta att det inte skickas tillbaks, ibland t.o.m. inget av kläderna jag skickat med. Jag skickar med allt så det räcker en vecka. Jag undrade bara om jag har skyldighet att skicka med kläder eftersom jag uteslöt det denna gången. Och varför jag gjorde det är för att jag har inte råd att använda mig av bil nu, och jag skulle lämna barnen hos sin farmor. Pappan trött på att han får hämta hela tiden, förstår det. Så då skulle jag iallafall lämna barnen där så skulle pappan hämta där istället. Hur som helst så kunde jag inte få plats med allt på cykeln. Tänkte faktiskt att det borde gå bra utan att jag skickar med nu mer än ytterplagg då pappan ska ordna med egen uppsättning även om jag har hela bb.
  • Anonym (Anonym)
    Brumma skrev 2015-09-29 15:39:52 följande:

TS. Jag tycker du skall göra en kalkyl på vad du lägger på kläder, barnomsorg och nöjen utslaget på ett år (inte mat och resor o nöjen du som är din kostnad vv) Dra sedan av barnbidraget och visa summan som blir över för pappan. ... Eller - om summan täcks av barnbidraget - skicka med kläder ;)

För nej.. det är ju inte bara kläder som ska betalas med barnbidraget. ..

Bättre då att han får tillbaka halva barnbidraget, betalar egna kläder och sin del av barnomsorgen samt överenskomna aktiviteter..

Om han skulle ställa det mot att han ska ha halva bb om jag inte skickar med kläder så gör jag det. Anledningen till att han tyckt att jag ska ha hela bb vet han utan att jag behövt visa en kalkyl. Jag har faktiskt inte ens påtalat att jag ska ha bb. När vi skildes så var det hans förslag eftersom han även då tjänade mer än mig. Men klart jag tyckte att det kändes skönt, och eftersom jag tex är den som betalat det mesta för barnen genom åren. I nuläget går allt runt, jag kan se till att barnen har vad dom behöver och vad dom vill, även om det blir att en del saker inte går, vissa nöjen o sådär för dom. Jag köper inte det dyraste men är noga med att det ändå är bra grejer, men då med beräkningar på att allt ska gå runt. Nu har han kläder där iallafall..så får jag se hur det blir i fortsättningen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-30 00:42:58 följande:

Varför provocera honom? Blir det bättre om ni delar 50/50?

Provocera?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2015-09-30 10:20:47 följande:

Han låter dig ha barnbidraget och vill i gentjänst att du skickar med barnens kläder. Du funderar på att strunta i att skicka med kläder och tycker att han är elak om han istället kräver halva barnbidragen, vilket han har laglig rätt till. Varför alls provocera och strunta i att skicka med kläder?

Jag förklarade i tidigare inlägg varför jag inte skickade med kläder, det var inte så att jag bara struntade i det. Nej, jag har inte använt ordet elak. Jag har bara skrivit att det är så det kan bli. Tanken om jag är skyldig att skicka med kläder dök upp igår som följd av att jag skickar med kläder som blir kvar där. Det ställer till det lite och när det är ex regnkläder så ställer det till det än mer. Jag borde säga att han ska se till så han får in halva barnbidraget istället. Men det har främst varit pga av att han ville besluta så när vi skildes, men också iom min inkomst så har jag hållit med honom i det att jag ska ha hela. Detta är inget vi fört diskussioner om innan. Men det lättaste är för att lösa just det problemet är att han har hälften av bb.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lösningsförslag) skrev 2015-09-30 11:42:10 följande:

Hej!

Förstår frustrationen över kläder som inte kommer tillbaka/glöms kvar. Vi har samma situation med att saker regelbundet glöms kvar hos pappa. Nu har han barnen bara vh så det blir ju ett större glapp emellan att sakerna återfås.

Jag har löst det som så att jag har koll på antal byxor och tröjor (större saker, inte strumpor och underkläder) jag skickar med, saknas det två par byxor skickar jag med ett mindre antal nästa helgumgänge.

Pappan tycker att det är helt OK, han gör det ju inte för att vara taskig utan för att minnet sviker. Sen är ungarna (8 och 10 år) fenomenala på att sprida saker själva och glömma dem, satt inte huvudet fast på kroppen skulle han nog få åka 8 mil för att hämta det åt dem

Testa med det ett tag, det kan hjälpa dem alla att se till att sakerna kommer med hem igen.

Jag har tänkt tanken några gånger att inte skicka tillbaks själv, men har ändå gjort det. Varit noga med att allt åker tillbaks. Minnet kan svikta, något plagg sådär men när det t.o.m. blir många plagg, typ 10 eller mer så handlar det ju inte om minnet ;) och det är inte bara kläder, även mediciner och annat som jag får be om att han ordnar tillbaks.

Om det nu ska fortsätta så att jag skickar med kläder, vilket jag egentligen inte ser något problem med om det inte varit för det jag nyss förklarat så kan jag testa att göra så som du skrev.
Svar på tråden Skicka med kläder eller inte?