MariaMini skrev 2016-02-25 22:28:03 följande:
hej
jag och min kille väntar vårat första barn den 7/6 är vi beräknade.
är nu i vecka 26 och tankarna kring förlossningen. hur tänker ni kring förlossningen och bedövningar ?
maria
Jag är varken för eller emot bedövning, men reagerade väldigt konstigt på morfin som jag använde vid utplock av ägg (gjorde ivf) så är efter det lite skeptisk vill inte vara illamående eller hög när jag träffar min dotter för första gången. Har därför börjat kolla upp alternativ och icke medicinsk bedövning så som akupunktur. Har med hjälp av akupunktur lyckats få bort ryggsmärtor (Hade ryggvärk i 2 år varken sjukgymnastik, mediciner, träning eller massage hjälpte), huvudvärk och nacksmärtor så min förhoppning är att det ska fungera lite under förlossningen i alla fall.
Dessa är också icke-medicinska:
Andning
Det är viktigt att andas under värkarna, gärna med långa djupa andetag. Om du håller andan när värken kommer upplever många att det gör mer ont och du blir mer spänd.
Massage
Massage gör att du lättare slappnar av under värkarna. Många kvinnor tycker att det är skönt med massage på det smärtsamma området. Det kan vara allt ifrån lätta strykningar till kraftig massage i till exempel ryggslutet. Detta är ofta en viktig uppgigt för partnern/anhörig.
Sterila kvaddlar
Sterila kvaddlar är injektioner med sterilt vatten som ges i underhudsfettet. Det ger en intensiv smärta i 20-30 sekunder. Den smärtstillande effekten varar sedan i 1-2 timmar. Dessa injektioner kan upprepas under hela öppningsskedet. Det fungerar bäst på smärta som är lokaliserad på en viss punkt, framförallt om smärtan inte släpper mellan värkarna.
Tens
Transkutan elektrisk nervstimulering har för de flesta störst effekt under tidigt öppningsskede. Två till fyra gummiplattor klistras över ländryggen eller framme vid ljumskarna. Plattorna kopplas till en TENS-apparat som levererar elektriska stötar, intensiteten av stötarna reglerar du själv. Du kan vara uppe och röra dig fritt. TENS-apparat finns på förlossningen, men man kan även få låna via sin vårdcentral. Då kan du påbörja behandlingen redan i hemmet.
Värme, bad/dusch
Många kvinnor upplever det som både avslappnande och smärtlindrande med dusch eller bad. Använd gärna dusch-munstycket som massage över det smärtsamma området. Man kan även använda en vetekudde/värmekrus. På grund av brandrisk får man inte värma vetekuddar i mikron på förlossningen. Här använder vi oss av värmekrus istället
Är dock öppen för medicinska alternativ, men vill nog försöka med de icke-medicinska först! Hur ser dina/era tankar ut?