• odie

Första barnet BF juni 2016

Hej alla, äntligen efter sju år av babyverkstad plussade vi idag! :) är i vecka 4 och om allt går det ska är jag beräknad till den 30 juni! Är 27 år och har nog inte fattat detta ännu!

• odie
    Missdalvik skrev 2015-10-22 18:50:54 följande:

Åh grattis! Håller alla tummar och tår för att allting går bra. Tycker våra 7 månader var en evighet, men jag ska bara vara tyst. Stort grattis igen <3

Vi ät nu i v 8, och mår relativt bra. Kub bokat den 27/11, sååå långt kvar..

Tack! :) alla har vi olika resor, förstår att du tyckte att sju månader var jobbigt, det första året var värst de andra 6 bara rullade på. Grattis till dig också! Känner att det är en evighet tills man kan börja berätta.. Vill bara skrika ut det!
  • odie
    JaninaH skrev 2015-10-30 17:18:21 följande:

försökt att bli gravid i över 10 år, och äntligen har vi lyckats

Grattis i massor! Förstår dina känslor är gravid efter 8 år av försök! Kan knappt tro det!
  • odie
    JaninaH skrev 2015-10-30 21:54:07 följande:

helt otroligt, grattis! jag är rädd att detta inte ska gå vägen för jag hade ett utomkveds, men med alla dessa symptom som jag har och har gjort vul som visar att jag inte har utomkveds denna gång så håller jag alla tummarna! dock gjorde jag ett vul 1 vecka sedan som visade att jag va 1 vecka mindre gången, och man inte kunde se ett foster (trodde jag va 6+2 men tillbaka flyttad till 5+2) så är jag lite orolig, men ska dit på torsdag så håller tummar och tår igen, då är jag 7+2

Håller också tummarna för dig! Ska på vul 18/11 känns som en hel evighet dit, har haft över en vecka med växtvärk så har så klart varit orolig men eftersom det inte kommit nån blödning försöker jag vara cool!
  • odie
    Liinaa91 skrev 2015-11-04 19:42:43 följande:

Varför går ni på tidiga vul om jag får fråga? På mig gällde det ultraljud v 20 o inget mer

Då vårt barn blivit till via IVF så är tidigt VUL en del av behandlingen på den fertilitetsklinik vi går på. Vilket är ganska skönt då vi väntat i så många år på denna graviditet och ett missfall skulle innebära att hela karusellen med sprutor, utplockning, insättning och oro skulle börja om igen.. Inte för att det kan förhindra ett Mf men det gör mig lite lugnare så att jag leva ett normalt liv fram till kub och ultraljud.
  • odie
    Jensan911 skrev 2015-11-15 15:38:12 följande:

Får man fråga hur många av er som planerat denna graviditet? Min var inte planerad för fem öre, så går det när man slarvar med skydd... Men sååååå välkommen, jag känner mig oerhört lycklig över att bli mamma! Min pojkvän var inte så glad i början, men nu så!

Vår var välplanerad, sju år av försök, 1 år med utredning och IVF. Mer välplanerat kan det nog inte bli! :)
  • odie
    MissJ82 skrev 2015-12-04 09:52:39 följande:

Hej! 

Jag är i v 13+0 idag och är beräknad till 9/6, men det kan ju förändras.

Jag har också börjat "boa". Har aldrig brytt mig om julpynt innan men innan 1:a advent va stjärnor uppe, bytt gardiner, städat och fejat överallt. Längtar otroligt mycket efter juni.  

Jag är precis tvärtom, har alltid pyntat i hela huset, men nu orkar jag verkligen inte! Är v. 10+0 och hoppas snart att energin ska komma tillbaka! Det är ju så mysigt med jul, men nu vill jag mest att det ska vara förbi så att det kan bli juni nån gång!
  • odie

Nu har vi äntligen börjat känna lilltjejen! Bf 30/6

I Lördags kände både jag och maken ungefär samtidigt i v. 19+1, känns mycket mer verkligt nu!

• odie
    MariaMini skrev 2016-02-25 22:28:03 följande:

hej
    jag och min  kille väntar vårat första barn den 7/6 är vi beräknade.
    är nu i vecka 26 och tankarna kring förlossningen. hur tänker ni kring förlossningen och bedövningar ?

maria

Jag är varken för eller emot bedövning, men reagerade väldigt konstigt på morfin som jag använde vid utplock av ägg (gjorde ivf) så är efter det lite skeptisk vill inte vara illamående eller hög när jag träffar min dotter för första gången. Har därför börjat kolla upp alternativ och icke medicinsk bedövning så som akupunktur. Har med hjälp av akupunktur lyckats få bort ryggsmärtor (Hade ryggvärk i 2 år varken sjukgymnastik, mediciner, träning eller massage hjälpte), huvudvärk och nacksmärtor så min förhoppning är att det ska fungera lite under förlossningen i alla fall. 

Dessa är också icke-medicinska:

Andning
    Det är viktigt att andas under värkarna, gärna med långa djupa andetag. Om du håller andan när värken kommer upplever många att det gör mer ont och du blir mer spänd.

Massage
    Massage gör att du lättare slappnar av under värkarna. Många kvinnor tycker att det är skönt med massage på det smärtsamma området. Det kan vara allt ifrån lätta strykningar till kraftig massage i till exempel ryggslutet. Detta är ofta en viktig uppgigt för partnern/anhörig.

Sterila kvaddlar
    Sterila kvaddlar är injektioner med sterilt vatten som ges i underhudsfettet. Det ger en intensiv smärta i 20-30 sekunder. Den smärtstillande effekten varar sedan i 1-2 timmar. Dessa injektioner kan upprepas under hela öppningsskedet. Det fungerar bäst på smärta som är lokaliserad på en viss punkt, framförallt om smärtan inte släpper mellan värkarna.

Tens
    Transkutan elektrisk nervstimulering har för de flesta störst effekt under tidigt öppningsskede. Två till fyra gummiplattor klistras över ländryggen eller framme vid ljumskarna. Plattorna kopplas till en TENS-apparat som levererar elektriska stötar, intensiteten av stötarna reglerar du själv. Du kan vara uppe och röra dig fritt. TENS-apparat finns på förlossningen, men man kan även få låna via sin vårdcentral. Då kan du påbörja behandlingen redan i hemmet.

Värme, bad/dusch
    Många kvinnor upplever det som både avslappnande och smärtlindrande med dusch eller bad. Använd gärna dusch-munstycket som massage över det smärtsamma området. Man kan även använda en vetekudde/värmekrus. På grund av brandrisk får man inte värma vetekuddar i mikron på förlossningen. Här använder vi oss av värmekrus istället

Är dock öppen för medicinska alternativ, men vill nog försöka med de icke-medicinska först! Hur ser dina/era tankar ut? 

• odie
    Missdalvik skrev 2016-03-01 11:10:22 följande:

Fast morfin tillhör ju inte de vanliga smärtlindrande alternativen vid en förlossning, så hög vid sin förlossning lär man inte bli.

På min förlossnings hemsida står morfin som en av de medicinska bedövningarna. Om man ska kritisera de vanliga så kan lustgas ge dig minnesluckor och illamående vilket jag inte vill riskera. Många av de andra kan påverka hur du känner värkarbetet och förlänga förlossningen och går det riktigt fel kan kvinnan få men för livet. Kritiserar inte att man vill använda medicinsk bedövning men jag är själv kritisk till att de negativa aspekterna sällan tas upp. Tror dock inte att jag kommer att ta mitt slutgiltiga beslut fören jag ligger på förlossningen, men vill då vara påläst när det kommer till alla alternativ både när det gäller positiva och negativa aspekter!
  • odie
    bryrmiginte skrev 2016-02-29 20:04:56 följande:

De där med injektioner med sterilt vatten lät rätt läskigt :o själv känns de som att jag vill ha allt som går att få, vill inte känna hur jag spricker där nere, de är den smärtan jag är mest rädd för

Tyckte också att det lät läskigt tills jag läste om de medicinska, vissa av dem sätts i livmodern och vissa i ryggen... Får väl se hur jag resonerar när jag väl är där, mamma har fött fem barn utan medicinsk smärtlindring och då klarar hon inte smärta i andra fall. Försöker se förlossningen som något positivt och helt ärligt är det enda jag är orolig för är att något ska vara fel på lilltjejen! Men vem vet, blir kanske en galning som skriker efter all smärtlindring! ;)
  • odie
    Missdalvik skrev 2016-03-01 13:02:46 följande:

Har aldrig hört talas om någon som fått morfin och inte heller har vi det som alternativ där jag bor.. Lustigt att det skiljer sig så från landsting till landsting. Vi ska göra allt för att få beviljat kejsarsnitt (av olika anledningar) så har inte heller lagt så mycket energi på att kolla upp de olika smärtlindringsmetoderna heller. Bara bra att dom har så många olika alternativ, ingen ska ju behöva ligga i smärtor i "onödan" :) man blir inte mer kvinna för det.

Håller absolut med dig, vill man ha smärtlindring ska man få det och det finns inget mindre värde i det! Sedan är det väl för mig så att det inte är onödig smärta utan smärta från min kropp som berättar vad jag ska göra, kroppen vet, jag har ju ingen aning! Jag hoppas att du får kejsarsnitt, pappas fru har gjort tre kejsarsnitt, 2 akut och en planerad, den planerade gjorde att hon slapp massor av ångest! Det viktigaste är att barnet kommer ut och mår bra! Lycka till! :)
  • odie
    Marty88 skrev 2016-03-01 13:15:10 följande:

Jag har för mig att morfin kan ges, men då i ett tidigare skede, när man fortfarande öppnar sig och om det drar ut på tiden, för att det även har en lugnande effekt. Det är mest av den anledningen man kan få det, så att man får möjligheten att eventuellt sova eller iaf vila upp sig inför krystarbetet som väntar... Om jag inte minns helt fel från föreläsningar, dvs ;) Sen skiljer det sig säkerligen från landsting till landsting också, huruvida det används eller ej.

Jag är inte så orolig för smärtan i sig, åtminstone inte ännu. Jag är mer orolig att jag inte kommer klara av det, att jag helt enkelt är för svag och "misslyckas". Nu är det ju helt fel att tänka att det vore ett misslyckande om jag inte klarar av det "den naturliga vägen", men tankar kan man inte rå för... Vi kommer köra på mindfulness, så att jag och sambon gör det som ett team. Min mamma förespråkar det till sina patienter och så även min barnmorska till mig, och det känns som om det kan passa oss. Lustgas kommer jag nog ta i kombination till det, förutsatt att det inte gör mig illamående osv.. Epidural kommer de sätta på mig oavsett om jag vill ha bedövning eller inte, eftersom jag har övervikt så vill de ha infarten klar om det skulle tillstöta komplikationer som snabbt kräver bedövning via EDAn. Så får vi se om jag klarar mig utan sådan bedövning eller inte, men jag vill undvika det. :)

Också det jag läst om morfin! Ska börja med yoga, som är en form av mindfulness så tror också på det! :)
  • odie
    Marty88 skrev 2016-03-01 13:47:11 följande:

Då var jag nog inte helt fel ute :) Morfinet blir isåfall säkert mer av en bedömningsfråga för vårdpersonalen om patienten bör få det eller inte, snarare än ett valbart alternativ för patienten.. Det är ju inget läkemedel man ska ta alltför lättvindigt på ;)

Jag har funderat på yoga också, skulle säkert behöva det för att kunna varva ner, men livet är lite för stressigt just nu, så det skulle inte gå... Och tålamodet är inte på topp, haha!

Så himla synd att mvc inte anordnar några som helst föräldrakurser eller grupper här där jag bor, känns på nåt sätt som om man lämnas själv i det ändå. Min mamma får lära mig mer om mindfulness, ibland är det tur att hon är barnmorska hon med!

Känner mig också stressad, skriver uppsats och jobbar samtidigt. Har du sökt på gravidyoga på din ort? Skönt att ha en barnmorska i familjen! :)
  • odie
    MariaMini skrev 2016-04-12 11:54:53 följande:

Hej :)

Jag har tänkt att använda lustgas och att min kille kommer att masera mig och att jag ska nog försöka andvända värmekudde sedan hoppas jag på att jag får andvända badkar på förlossningen :) men jag ska ha som reserv plan en ryggbedövning tänkte jag men att försöka vara utan det :)

Har också ryggbedövning som reservplan, kör liknande din plan, men vi lånar hem tens från barnmorskan också så att vi har smärtlindring redan hemma! :)
  • odie
    MariaMini skrev 2016-04-26 22:04:02 följande:

Jag hoppas på att jag får ett badkar för det är nog en väldigt skön smärtlindring tror jag , men det är inte säkert att vi får det då förlossningen har tre rum med badkar. Men om det i te fins så går det bra endå. Nu har vi bara fem veckor kvar till BF så nu börjar man bli mer otålig på att lilla bebis ska komma och titta ut :) vi längtar så efter att få se han/hon :) börjar ni bli mer nervösa när det börjar närma sig med ?:)

Vill också ha badkar, finns bara två rum på vår förlossning med badkar tyvärr! Har 9 veckor kvar till Bf så har väl inte riktigt hunnit bli nervös ännu! Det kommer att gå jättebra för dig, ha den inställningen i allafall, det blir som det blir! :)
  • odie
    Missdalvik skrev 2016-05-31 17:19:01 följande:

I fredags kom vår son till världen! Lyckan är total!!

Stort grattis!
Svar på tråden Första barnet BF juni 2016