• Anonym (Hjälp)

Åka och trösta honom i sorgen eller inte?

Är i ett svårt dilemma..

Min kille har precis förlorat en nära släkting. Han säger att jag inte behöver komma dit, att han vill vara själv och så vidare. Jag hade kunnat acceptera det om det inte var för faktumet att jag tror att det hela är en fasad. Jag tror att han vill att jag ska komma till honom egentligen, då han är en sån som aldrig någonsin skulle be om stöd från någon. Jag har varit där för honom av en slump när han fått dåliga besked om denna släkting tidigare, och då har han sökt tröst hos mig för att jag fanns där och försökte trösta honom. Det krävs lite tid innan öppnar han upp sig men då är han så tacksam att jag är där.

Vad ska jag göra?? Tänk om han verkligen vill vara själv, eller att det är en fasad som det varit tidigare. Är så förvirrad och vet inte hur jag ska agera. Vill inte lämna honom själv i detta.

• Svar på tråden Åka och trösta honom i sorgen eller inte?
  • Anonym (:()
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 13:10:07 följande:

Tyvärr bor han en bra bit iväg, annars hade jag nog åkt förbi och sagt att jag inte skulle stanna. Men man åker liksom inte bara förbi bara förbi varandra med detta avståndet..

Jag är själv så himla ledsen för jag vet att han behöver mig. Han har svårt att öppna upp sig men känslorna finns där inne, det har jag sett. Jag tror att han skulle tycka att det var skönt att jag var där, men han vill absolut inte visa sig svag eller "be" om hjälp.

Då är det lite svårare :( Men förhoppningsvis känner du din kille, följ ditt hjärta. Just när man hamnar i sorg så ber man inte om hjälp. Nu vet jag inte hur länge ni känt varandra och hur nära ni känner varandra osv. Vet att många säger att man ska säga hör av dig när du vill/orkar osv... Men är man i sorg orkar man inte alltid det, fast man hade behövt. Så jag tror man ska vara lite drivande själv, men att man läser av lite... Svenskar är lite "kalla" vill inte "störa" vara inbjudna osv. Men en i sorg vet inte alltid sitt eget bästa :( Så försök läsa lite genom raderna...
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (:() skrev 2015-09-26 14:13:55 följande:

Då är det lite svårare :( Men förhoppningsvis känner du din kille, följ ditt hjärta. Just när man hamnar i sorg så ber man inte om hjälp. Nu vet jag inte hur länge ni känt varandra och hur nära ni känner varandra osv. Vet att många säger att man ska säga hör av dig när du vill/orkar osv... Men är man i sorg orkar man inte alltid det, fast man hade behövt. Så jag tror man ska vara lite drivande själv, men att man läser av lite... Svenskar är lite "kalla" vill inte "störa" vara inbjudna osv. Men en i sorg vet inte alltid sitt eget bästa :( Så försök läsa lite genom raderna...

Jag har bestämt nu att han får vara ifred idag, sen åker jag dit en sväng imorgon. Behöver ge honom en kram, så får jag åka sen isåfall. Men det kan säkert vara skönt för honom att vara ensam iallafall första dagen.

Han är uppvuxen med att inte gråta, och uppfostrar sina barn på samma sätt. Så synd tyvärr :(
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 14:35:04 följande:

Jag har bestämt nu att han får vara ifred idag, sen åker jag dit en sväng imorgon. Behöver ge honom en kram, så får jag åka sen isåfall. Men det kan säkert vara skönt för honom att vara ensam iallafall första dagen.

Han är uppvuxen med att inte gråta, och uppfostrar sina barn på samma sätt. Så synd tyvärr :(

Det låter som en bra ide!
  • Anonym (daf)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 14:35:04 följande:

"Behöver ge honom en kram".
    Är det hans eller dina behov tråden handlar om?
    Anonym (daf) skrev 2015-09-26 15:40:29 följande:

"Behöver ge honom en kram".

Är det hans eller dina behov tråden handlar om?

Men skit, vad har det med saken att göra?Bryr man sig om någon så har man självklart ett behov att ge den person sitt stöd, en kram osv.. För denns skull och för sin egen. Inga konstigheter! Här är det någon som älskar någon och vill finnas där, sluta att få det till en ego handling.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (:() skrev 2015-09-26 16:04:32 följande:

Men skit, vad har det med saken att göra?Bryr man sig om någon så har man självklart ett behov att ge den person sitt stöd, en kram osv.. För denns skull och för sin egen. Inga konstigheter! Här är det någon som älskar någon och vill finnas där, sluta att få det till en ego handling.

Precis, det är honom jag tänker på. Och jag behöver åka dit för HANS skull, för han behöver få veta att jag finns här. Hade jag inte brytt mig hade jag ju inte velat åka dit. Han har svårt att ta emot hjälp men jag vill iallafall försöka. Känner han att han kan ta sig igenom det bättre när jag väl är där är det värt det, annars får jag ju åka igen. Bara för att han växt upp med att det är svagt att vara ledsen så ska han iallafall veta att inte JAG tycker så. Sen behöver man inte tränga sig på mer än så.
  • Påven Johanna
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 17:02:43 följande:
    Precis, det är honom jag tänker på. Och jag behöver åka dit för HANS skull, för han behöver få veta att jag finns här. Hade jag inte brytt mig hade jag ju inte velat åka dit. Han har svårt att ta emot hjälp men jag vill iallafall försöka. Känner han att han kan ta sig igenom det bättre när jag väl är där är det värt det, annars får jag ju åka igen. Bara för att han växt upp med att det är svagt att vara ledsen så ska han iallafall veta att inte JAG tycker så. Sen behöver man inte tränga sig på mer än så.
    Tänker du åtminstone berätta för honom att du ämnar komma dit och krama honom? Eller tänker du ställa honom inför fullbordat faktum? Det är ju i sådana fall väldigt orättvist.

Jag tycker för min del att du borde avstå helt. Du skriver att han aldrig gråter (och alla har förvisso inte det behovet) men det kan ju faktiskt vara så att han gör det - när han är och får vara ensam. Du kan ju låta honom veta att du finns utan att bege dig dit.

Jag tycker att du tränger dig på, och jag skulle själv aldrig göra så. 
  • Påven Johanna
    Jag håller med Anonym (daf).

Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 17:02:43 följande:

Precis, det viktigast är att man visar att man finns där. Och du känner honom, lita på dina känslor. Hitta ett inlägg från en blogg som förklarar det jag menar:

"1. Ta kontakt med den som sörjer. Ring, skriv, maila, skicka blommor, kom förbi, inboxa, skicka röksignaler eller vad som helst. Den som är i nattsvart sorg behöver kontakt men orkar inte ta den själv. Så kan det vara under en lång tid, just att den som sörjer inte orkar ta kontakt. Så var den som tar kontakten! Den som är tyst och tiger sviker. Det låter säkerligen hårt men är också sant. Orspråket som lyder ?I nöden prövas vännen? stämmer faktiskt. Jag har full förståelse för att man kanske inte vågar höra av sig men handen på hjärtat nu, hur svårt är det egentligen att skriva ett sms med texten: ?Jag vill att du ska veta att jag tänker på dig?? Var inte tyst. Svik inte. Hör av dig."

"4. Även om du säger till den sörjande att denna ska höra av sig så förvänta dig inte att så också sker. När man är i svår chock och tung sorg kan det vara nästan oöverstigligt att höra av sig. Så återgå till punkt ett istället för att be den sörjande höra av sig. Din vän kan återkomma med detta delade ansvar när livet börjar bli någotsånär vardagligt igen. Tills dess får du mest troligt bära kontaktansvaret på egen hand."

( mrsmartin.se/ )

Det säger allt!!! Så våga vara där...
  • Anonym (Hjälp)
    Påven Johanna skrev 2015-09-26 17:08:41 följande:

Tänker du åtminstone berätta för honom att du ämnar komma dit och krama honom? Eller tänker du ställa honom inför fullbordat faktum? Det är ju i sådana fall väldigt orättvist.

Jag tycker för min del att du borde avstå helt. Du skriver att han aldrig gråter (och alla har förvisso inte det behovet) men det kan ju faktiskt vara så att han gör det - när han är och får vara ensam. Du kan ju låta honom veta att du finns utan att bege dig dit.

Jag tycker att du tränger dig på, och jag skulle själv aldrig göra så. 

Han gråter sällan ja, förmodligen gör han det när han är ensam med tanke på att han gjorde det när jag var där också. Han har svårt för att be om hjälp men jag vet att han uppskattar mig väldigt mycket när jag väl är där. Efter era åsikter bestämde jag mig för att avvakta någon dag, imorgon känner jag av situationen och hör av mig. Förhoppningsvis är det okej att jag kommer en stund.

Jag gör det här för att jag vet att han känner sig väldigt ensam i olika aspekter i livet, han har svårt att be om hjälp och det formar honom som människa. Han ska veta att jag finns där, så är det bara.
Svar på tråden Åka och trösta honom i sorgen eller inte?