Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 17:02:43 följande:
Precis, det är honom jag tänker på. Och jag behöver åka dit för HANS skull, för han behöver få veta att jag finns här. Hade jag inte brytt mig hade jag ju inte velat åka dit. Han har svårt att ta emot hjälp men jag vill iallafall försöka. Känner han att han kan ta sig igenom det bättre när jag väl är där är det värt det, annars får jag ju åka igen. Bara för att han växt upp med att det är svagt att vara ledsen så ska han iallafall veta att inte JAG tycker så. Sen behöver man inte tränga sig på mer än så.
Precis, det viktigast är att man visar att man finns där. Och du känner honom, lita på dina känslor. Hitta ett inlägg från en blogg som förklarar det jag menar:
"1. Ta kontakt med den som sörjer. Ring, skriv, maila, skicka blommor, kom förbi, inboxa, skicka röksignaler eller vad som helst. Den som är i nattsvart sorg behöver kontakt men orkar inte ta den själv. Så kan det vara under en lång tid, just att den som sörjer inte orkar ta kontakt. Så var den som tar kontakten! Den som är tyst och tiger sviker. Det låter säkerligen hårt men är också sant. Orspråket som lyder ?I nöden prövas vännen? stämmer faktiskt. Jag har full förståelse för att man kanske inte vågar höra av sig men handen på hjärtat nu, hur svårt är det egentligen att skriva ett sms med texten: ?Jag vill att du ska veta att jag tänker på dig?? Var inte tyst. Svik inte. Hör av dig."
"4. Även om du säger till den sörjande att denna ska höra av sig så förvänta dig inte att så också sker. När man är i svår chock och tung sorg kan det vara nästan oöverstigligt att höra av sig. Så återgå till punkt ett istället för att be den sörjande höra av sig. Din vän kan återkomma med detta delade ansvar när livet börjar bli någotsånär vardagligt igen. Tills dess får du mest troligt bära kontaktansvaret på egen hand."
(
mrsmartin.se/ )
Det säger allt!!! Så våga vara där...