• Anonym (Hjälp)

Åka och trösta honom i sorgen eller inte?

Är i ett svårt dilemma..

Min kille har precis förlorat en nära släkting. Han säger att jag inte behöver komma dit, att han vill vara själv och så vidare. Jag hade kunnat acceptera det om det inte var för faktumet att jag tror att det hela är en fasad. Jag tror att han vill att jag ska komma till honom egentligen, då han är en sån som aldrig någonsin skulle be om stöd från någon. Jag har varit där för honom av en slump när han fått dåliga besked om denna släkting tidigare, och då har han sökt tröst hos mig för att jag fanns där och försökte trösta honom. Det krävs lite tid innan öppnar han upp sig men då är han så tacksam att jag är där.

Vad ska jag göra?? Tänk om han verkligen vill vara själv, eller att det är en fasad som det varit tidigare. Är så förvirrad och vet inte hur jag ska agera. Vill inte lämna honom själv i detta.

• Svar på tråden Åka och trösta honom i sorgen eller inte?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (:() skrev 2015-09-26 17:36:28 följande:

Precis, det viktigast är att man visar att man finns där. Och du känner honom, lita på dina känslor. Hitta ett inlägg från en blogg som förklarar det jag menar:

"1. Ta kontakt med den som sörjer. Ring, skriv, maila, skicka blommor, kom förbi, inboxa, skicka röksignaler eller vad som helst. Den som är i nattsvart sorg behöver kontakt men orkar inte ta den själv. Så kan det vara under en lång tid, just att den som sörjer inte orkar ta kontakt. Så var den som tar kontakten! Den som är tyst och tiger sviker. Det låter säkerligen hårt men är också sant. Orspråket som lyder ?I nöden prövas vännen? stämmer faktiskt. Jag har full förståelse för att man kanske inte vågar höra av sig men handen på hjärtat nu, hur svårt är det egentligen att skriva ett sms med texten: ?Jag vill att du ska veta att jag tänker på dig?? Var inte tyst. Svik inte. Hör av dig."

"4. Även om du säger till den sörjande att denna ska höra av sig så förvänta dig inte att så också sker. När man är i svår chock och tung sorg kan det vara nästan oöverstigligt att höra av sig. Så återgå till punkt ett istället för att be den sörjande höra av sig. Din vän kan återkomma med detta delade ansvar när livet börjar bli någotsånär vardagligt igen. Tills dess får du mest troligt bära kontaktansvaret på egen hand."

( mrsmartin.se/ )

Det säger allt!!! Så våga vara där...

Jag håller med. Har diskuterat det här med en vän och vi är båda eniga om att man, när man sörjer, har otroligt svårt att höra av sig till någon. Man tackar gärna nej, även fast man innerst inne vill ha någon där som inte dömer, frågar eller kräver. Jag vill hans bästa för jag älskar honom. Han ska få veta att det inte bara är tomma ord, utan att jag verkligen finns där. Ingen ska behöva gå igenom en sån mörk period på egen hand, vilket självklart inte betyder att jag kommer tränga mig på 24/7. Han behöver sin egna tid, men han ska känna att han har NÅGON att gå till som inte sviker.
  • Anonym (:()
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 17:43:55 följande:

Jag håller med. Har diskuterat det här med en vän och vi är båda eniga om att man, när man sörjer, har otroligt svårt att höra av sig till någon. Man tackar gärna nej, även fast man innerst inne vill ha någon där som inte dömer, frågar eller kräver. Jag vill hans bästa för jag älskar honom. Han ska få veta att det inte bara är tomma ord, utan att jag verkligen finns där. Ingen ska behöva gå igenom en sån mörk period på egen hand, vilket självklart inte betyder att jag kommer tränga mig på 24/7. Han behöver sin egna tid, men han ska känna att han har NÅGON att gå till som inte sviker.

Det låter jätte bra. Det värsta folk gör när någon sörjer är att inte våga höra av sig, inte våga vara där. När man förlorar någon är man fortfarande samma person men med sorg. Och ingen ska behöva gå igenom det själv. Förlora min pappa för många år sedan och är så glad att jag hade vänner som våga ringa, som våga komma över :)
  • Anonym (?)
    Ushyyyy skrev 2015-09-26 12:17:25 följande:

Män är heller inte som kvinnor som säger en sak men menar något annat eller säger något i ett speciellt tonläge.

Är du tjej eller kille? Är inte detta en myt?
  • Påven Johanna
    Anonym (:() skrev 2015-09-26 18:19:58 följande:
    Det låter jätte bra. Det värsta folk gör när någon sörjer är att inte våga höra av sig, inte våga vara där. När man förlorar någon är man fortfarande samma person men med sorg. Och ingen ska behöva gå igenom det själv. Förlora min pappa för många år sedan och är så glad att jag hade vänner som våga ringa, som våga komma över :)
    Men det är väl ingen här som förespråkat att ts inte ska höra av sig? Det har hon ju dessutom gjort. Det är klart att man ska höra av sig och berätta att man finns där, men bara för att folk sörjer så får man ju inte automatiskt rätt att köra över dem. Den som vill lämnas ifred ska väl respekteras även om den människan har sorg, tycker du inte?

När min pappa dog ville jag vara ifred. Jag ville inte ha kramar och tröst och jag ville heller inte prata om det förrän långt senare. Jag skulle blivit mycket arg och förolämpad om någon inte respekterade min uttryckliga önskan att bli lämnad i fred. Jag blev förstås inte arg över att människor erbjöd sig att finnas där, men om de insisterat eller tagit sig friheten att komma över trots att jag inte ville det hade jag blivit det.
    Påven Johanna skrev 2015-09-26 18:28:58 följande:

Men det är väl ingen här som förespråkat att ts inte ska höra av sig? Det har hon ju dessutom gjort. Det är klart att man ska höra av sig och berätta att man finns där, men bara för att folk sörjer så får man ju inte automatiskt rätt att köra över dem. Den som vill lämnas ifred ska väl respekteras även om den människan har sorg, tycker du inte?

När min pappa dog ville jag vara ifred. Jag ville inte ha kramar och tröst och jag ville heller inte prata om det förrän långt senare. Jag skulle blivit mycket arg och förolämpad om någon inte respekterade min uttryckliga önskan att bli lämnad i fred. Jag blev förstås inte arg över att människor erbjöd sig att finnas där, men om de insisterat eller tagit sig friheten att komma över trots att jag inte ville det hade jag blivit det.

Det vet du ju inte?! Efter som ingen verkar ha gjort det?! Jag var likadan, men dom gav sig inte och det är jag jävligt glad för idag :). Sen är apsolut alla olika. Som jag skrev till TS det är hon som känner honom och enligt henne har han svårt att be om hjälp osv... Som flickvän skulle jag skita i om min gubbe skulle säga att jag inte skulle vara där, för jag skulle gå igenom eld med honom varelse han vill eller ej. Och hellre att jag chansar att han vill ha mig där, en vara mjäkig och sen få höra att han behövt mig.

Jag är en sådan människa som inte ber om hjälp, som inte ringer, som vill bli lämnad i fred... Men egentlig är det precis tvärtom.. Jag har svårt att visa mig svag för andra, för jag är i vanliga fall alltid stark. Så nej jag skulle inte lämna någon i fred i ett sånt fall, utan att träffa människan och läsa av.
  • Påven Johanna
    Anonym (:() skrev 2015-09-26 18:59:24 följande:
    Det vet du ju inte?! Efter som ingen verkar ha gjort det?! Jag var likadan, men dom gav sig inte och det är jag jävligt glad för idag :). Sen är apsolut alla olika. Som jag skrev till TS det är hon som känner honom och enligt henne har han svårt att be om hjälp osv... Som flickvän skulle jag skita i om min gubbe skulle säga att jag inte skulle vara där, för jag skulle gå igenom eld med honom varelse han vill eller ej. Och hellre att jag chansar att han vill ha mig där, en vara mjäkig och sen få höra att han behövt mig.

Jag är en sådan människa som inte ber om hjälp, som inte ringer, som vill bli lämnad i fred... Men egentlig är det precis tvärtom.. Jag har svårt att visa mig svag för andra, för jag är i vanliga fall alltid stark. Så nej jag skulle inte lämna någon i fred i ett sånt fall, utan att träffa människan och läsa av.
    Så du tror alltså inte att jag är oförmögen att bestämma över mig själv? Usch, jag ryser när jag läser ditt inlägg. "vare sig han vill eller inte" - jag tycker att sådant är obehagligt och enormt respektlöst. 

Jag är inte en sådan människa som inte ber om hjälp när jag känner att jag behöver och vill ha hjälp. Jag har inte svårt att visa mig svag heller, vid tillfällen när jag är det. Men när jag vill vara ifred så vill jag bli lämnad ifred, och jag skulle bli mycket arg om någon som du ändå trängde sig på. Hade min man uppfört sig så hade det varit en direkt dealbreaker för mig. 

Du och jag står på tok för långt ifrån varandra för att jag över huvud taget ske kunna relatera till något av det du skriver. Vi är verkligen inte likadana - du drar för snabba och felaktiga slutsatser precis hela tiden. Inte ens "apsolut" känner jag igen.
  • Påven Johanna
    Anonym (:() skrev 2015-09-26 18:59:24 följande:

Och läsa av? Det tvivlar jag på är din starka sida faktiskt.
  • Anonym (Hjälp)

Alla är olika, och det var lite det jag var ute efter när jag skrev tråden - att få olika perspektiv på det hela.

Han har hört av sig nu och velat prata med mig, det känns jätteskönt och jag trodde aldrig han skulle göra det. Han litar nog på mig mer än jag trodde :)

Påven Johanna skrev 2015-09-26 19:09:07 följande:

Och läsa av? Det tvivlar jag på är din starka sida faktiskt.

Det är just vad den är :) Jag är personen som alla vänner ringer när dom mår dåligt. Vet att dom kan lita på mig, att jag finns och lyssnar. Oftast känner jag när något inte är rätt, det är faktisk mina starka sidor :). Där emot kanske du ska börja läsa mellan raderna och se bort om vad människor säger ;) Nejdå nu handlar det inte om oss och med "pajkastning" kommer vi inget vart ;) Vi tycker olika :)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 19:41:58 följande:

Alla är olika, och det var lite det jag var ute efter när jag skrev tråden - att få olika perspektiv på det hela.

Han har hört av sig nu och velat prata med mig, det känns jätteskönt och jag trodde aldrig han skulle göra det. Han litar nog på mig mer än jag trodde :)

Vad skönt :)
Svar på tråden Åka och trösta honom i sorgen eller inte?