Inlägg från: Påven Johanna |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna

Åka och trösta honom i sorgen eller inte?

Jag hade inte åkt till någon som gett uttryck för att vilja vara ensam. Om du erbjudit dig att åka till honom och han tackat nej så tycker jag att du ska respektera det och utgå från att det är hans önskemål. Du kan ju göra klart att det är okej att han ändrar sig och ringer om eller när han känner något annat. Det hör vuxenlivet till att lära sig kommunicera, det hör också vuxenlivet till att låta bli att gissa hur den andre "egentligen" känner och gå händelserna i förväg för att på så sätt kunna vara med någon som faktiskt sagt sig vilja vara ensam. 

• Påven Johanna
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 17:02:43 följande:
    Precis, det är honom jag tänker på. Och jag behöver åka dit för HANS skull, för han behöver få veta att jag finns här. Hade jag inte brytt mig hade jag ju inte velat åka dit. Han har svårt att ta emot hjälp men jag vill iallafall försöka. Känner han att han kan ta sig igenom det bättre när jag väl är där är det värt det, annars får jag ju åka igen. Bara för att han växt upp med att det är svagt att vara ledsen så ska han iallafall veta att inte JAG tycker så. Sen behöver man inte tränga sig på mer än så.
    Tänker du åtminstone berätta för honom att du ämnar komma dit och krama honom? Eller tänker du ställa honom inför fullbordat faktum? Det är ju i sådana fall väldigt orättvist.

Jag tycker för min del att du borde avstå helt. Du skriver att han aldrig gråter (och alla har förvisso inte det behovet) men det kan ju faktiskt vara så att han gör det - när han är och får vara ensam. Du kan ju låta honom veta att du finns utan att bege dig dit.

Jag tycker att du tränger dig på, och jag skulle själv aldrig göra så. 
  • Påven Johanna
    Anonym (:() skrev 2015-09-26 16:04:32 följande:
    Men skit, vad har det med saken att göra?Bryr man sig om någon så har man självklart ett behov att ge den person sitt stöd, en kram osv.. För denns skull och för sin egen. Inga konstigheter! Här är det någon som älskar någon och vill finnas där, sluta att få det till en ego handling.
    Anonym (:() skrev 2015-09-26 16:04:32 följande:
    Men skit, vad har det med saken att göra?Bryr man sig om någon så har man självklart ett behov att ge den person sitt stöd, en kram osv.. För denns skull och för sin egen. Inga konstigheter! Här är det någon som älskar någon och vill finnas där, sluta att få det till en ego handling.
    Jag håller med Anonym (daf).

• Påven Johanna
    Anonym (:() skrev 2015-09-26 18:19:58 följande:
    Det låter jätte bra. Det värsta folk gör när någon sörjer är att inte våga höra av sig, inte våga vara där. När man förlorar någon är man fortfarande samma person men med sorg. Och ingen ska behöva gå igenom det själv. Förlora min pappa för många år sedan och är så glad att jag hade vänner som våga ringa, som våga komma över :)
    Men det är väl ingen här som förespråkat att ts inte ska höra av sig? Det har hon ju dessutom gjort. Det är klart att man ska höra av sig och berätta att man finns där, men bara för att folk sörjer så får man ju inte automatiskt rätt att köra över dem. Den som vill lämnas ifred ska väl respekteras även om den människan har sorg, tycker du inte?

När min pappa dog ville jag vara ifred. Jag ville inte ha kramar och tröst och jag ville heller inte prata om det förrän långt senare. Jag skulle blivit mycket arg och förolämpad om någon inte respekterade min uttryckliga önskan att bli lämnad i fred. Jag blev förstås inte arg över att människor erbjöd sig att finnas där, men om de insisterat eller tagit sig friheten att komma över trots att jag inte ville det hade jag blivit det.
  • Påven Johanna
    Anonym (:() skrev 2015-09-26 18:59:24 följande:
    Det vet du ju inte?! Efter som ingen verkar ha gjort det?! Jag var likadan, men dom gav sig inte och det är jag jävligt glad för idag :). Sen är apsolut alla olika. Som jag skrev till TS det är hon som känner honom och enligt henne har han svårt att be om hjälp osv... Som flickvän skulle jag skita i om min gubbe skulle säga att jag inte skulle vara där, för jag skulle gå igenom eld med honom varelse han vill eller ej. Och hellre att jag chansar att han vill ha mig där, en vara mjäkig och sen få höra att han behövt mig.

Jag är en sådan människa som inte ber om hjälp, som inte ringer, som vill bli lämnad i fred... Men egentlig är det precis tvärtom.. Jag har svårt att visa mig svag för andra, för jag är i vanliga fall alltid stark. Så nej jag skulle inte lämna någon i fred i ett sånt fall, utan att träffa människan och läsa av.
    Så du tror alltså inte att jag är oförmögen att bestämma över mig själv? Usch, jag ryser när jag läser ditt inlägg. "vare sig han vill eller inte" - jag tycker att sådant är obehagligt och enormt respektlöst. 

Jag är inte en sådan människa som inte ber om hjälp när jag känner att jag behöver och vill ha hjälp. Jag har inte svårt att visa mig svag heller, vid tillfällen när jag är det. Men när jag vill vara ifred så vill jag bli lämnad ifred, och jag skulle bli mycket arg om någon som du ändå trängde sig på. Hade min man uppfört sig så hade det varit en direkt dealbreaker för mig. 

Du och jag står på tok för långt ifrån varandra för att jag över huvud taget ske kunna relatera till något av det du skriver. Vi är verkligen inte likadana - du drar för snabba och felaktiga slutsatser precis hela tiden. Inte ens "apsolut" känner jag igen.
  • Påven Johanna
    Anonym (:() skrev 2015-09-26 18:59:24 följande:
    Det vet du ju inte?! Efter som ingen verkar ha gjort det?! Jag var likadan, men dom gav sig inte och det är jag jävligt glad för idag :). Sen är apsolut alla olika. Som jag skrev till TS det är hon som känner honom och enligt henne har han svårt att be om hjälp osv... Som flickvän skulle jag skita i om min gubbe skulle säga att jag inte skulle vara där, för jag skulle gå igenom eld med honom varelse han vill eller ej. Och hellre att jag chansar att han vill ha mig där, en vara mjäkig och sen få höra att han behövt mig.

Jag är en sådan människa som inte ber om hjälp, som inte ringer, som vill bli lämnad i fred... Men egentlig är det precis tvärtom.. Jag har svårt att visa mig svag för andra, för jag är i vanliga fall alltid stark. Så nej jag skulle inte lämna någon i fred i ett sånt fall, utan att träffa människan och läsa av.
    Och läsa av? Det tvivlar jag på är din starka sida faktiskt.
  • Påven Johanna
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 19:41:58 följande:

Alla är olika, och det var lite det jag var ute efter när jag skrev tråden - att få olika perspektiv på det hela.

Han har hört av sig nu och velat prata med mig, det känns jätteskönt och jag trodde aldrig han skulle göra det. Han litar nog på mig mer än jag trodde :)

Vad skönt för dig att han orkade och ville höra av sig. Pratade ni något om att du tänker dig åka till honom i morgon?
Svar på tråden Åka och trösta honom i sorgen eller inte?