• Anonym (Hjälp)

Åka och trösta honom i sorgen eller inte?

Är i ett svårt dilemma..

Min kille har precis förlorat en nära släkting. Han säger att jag inte behöver komma dit, att han vill vara själv och så vidare. Jag hade kunnat acceptera det om det inte var för faktumet att jag tror att det hela är en fasad. Jag tror att han vill att jag ska komma till honom egentligen, då han är en sån som aldrig någonsin skulle be om stöd från någon. Jag har varit där för honom av en slump när han fått dåliga besked om denna släkting tidigare, och då har han sökt tröst hos mig för att jag fanns där och försökte trösta honom. Det krävs lite tid innan öppnar han upp sig men då är han så tacksam att jag är där.

Vad ska jag göra?? Tänk om han verkligen vill vara själv, eller att det är en fasad som det varit tidigare. Är så förvirrad och vet inte hur jag ska agera. Vill inte lämna honom själv i detta.

• Svar på tråden Åka och trösta honom i sorgen eller inte?
  • Påven Johanna

Jag hade inte åkt till någon som gett uttryck för att vilja vara ensam. Om du erbjudit dig att åka till honom och han tackat nej så tycker jag att du ska respektera det och utgå från att det är hans önskemål. Du kan ju göra klart att det är okej att han ändrar sig och ringer om eller när han känner något annat. Det hör vuxenlivet till att lära sig kommunicera, det hör också vuxenlivet till att låta bli att gissa hur den andre "egentligen" känner och gå händelserna i förväg för att på så sätt kunna vara med någon som faktiskt sagt sig vilja vara ensam. 

• elin1989

Håller med påven johanna! Jag förstår varför du vill åka till honom med tanken på tidigare upplevelser men tycker att du ska backa om han uttryckligen har sagt att han vill vara själv.

• Anonym (daf)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 11:51:19 följande:
    Du har uppenbarligen inte läst mitt inlägg. Han har betett sig såhär innan, men då har han efter en stund varit otroligt tacksam att jag varit där för honom. Så snälla, lägg ner snacket.
    Eller så spelade han för att inte du skulle få några lustiga idéer om hur han undviker dig.

Det var du som frågade om hjälp. Och av egen erfarenhet kan jag ju säga att jag skulle bli förbannad om någon jag sagt åt att inte komma kommer ändå.

Men om personen ändå åker dit, vad ska man göra? Be henne dra? Ne det är DÅ fasaden åker på
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (daf) skrev 2015-09-26 12:04:28 följande:

Eller så spelade han för att inte du skulle få några lustiga idéer om hur han undviker dig.

Det var du som frågade om hjälp. Och av egen erfarenhet kan jag ju säga att jag skulle bli förbannad om någon jag sagt åt att inte komma kommer ändå.

Men om personen ändå åker dit, vad ska man göra? Be henne dra? Ne det är DÅ fasaden åker på

Nej, han spelade verkligen inte. Om någon ligger dödssjuk så spelar man väl inte att man är ledsen! Inte heller när personen väl har dött. Herregud..
  • Anonym (Hjälp)
    Påven Johanna skrev 2015-09-26 11:55:31 följande:

Jag hade inte åkt till någon som gett uttryck för att vilja vara ensam. Om du erbjudit dig att åka till honom och han tackat nej så tycker jag att du ska respektera det och utgå från att det är hans önskemål. Du kan ju göra klart att det är okej att han ändrar sig och ringer om eller när han känner något annat. Det hör vuxenlivet till att lära sig kommunicera, det hör också vuxenlivet till att låta bli att gissa hur den andre "egentligen" känner och gå händelserna i förväg för att på så sätt kunna vara med någon som faktiskt sagt sig vilja vara ensam. 

Tack, kom lite till insikt när jag läste detta. Sedan är det samtidigt svårt att stå och "titta på" när man vet att personen behöver tröst, bara för att det är hans ansvar att be om hjälp. Jag förstår hur du tänker och det är logiskt, men det är fortfarande så svårt.
  • Ushyyyy

Tycker du kan skicka ett meddelande eller ringa säga att du förstår att om han vill vara själv men skulle han ändra sig eller vill göra något annat för att skingra tankarna så finns du där

Mer än så tycker inte jag att du ska göra. Alla sörjer olika och man ska inte tvinga nån till något de inte vill. Du är ingen tankeläsare och säger han en sak men hoppas att du gör motsatsen så är det fel av honom.

• Ushyyyy

Män är heller inte som kvinnor som säger en sak men menar något annat eller säger något i ett speciellt tonläge.

• Anonym (daf)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 12:11:36 följande:
    Nej, han spelade verkligen inte. Om någon ligger dödssjuk så spelar man väl inte att man är ledsen! Inte heller när personen väl har dött. Herregud..
    Han kanske var ledsen, men spelade att han ville att du var där.

Sen behöver man inte vara ledsen bara för någon dör heller.
Svar på tråden Åka och trösta honom i sorgen eller inte?