Anonym (:() skrev 2015-09-26 17:36:28 följande:
Precis, det viktigast är att man visar att man finns där. Och du känner honom, lita på dina känslor. Hitta ett inlägg från en blogg som förklarar det jag menar:
"1. Ta kontakt med den som sörjer. Ring, skriv, maila, skicka blommor, kom förbi, inboxa, skicka röksignaler eller vad som helst. Den som är i nattsvart sorg behöver kontakt men orkar inte ta den själv. Så kan det vara under en lång tid, just att den som sörjer inte orkar ta kontakt. Så var den som tar kontakten! Den som är tyst och tiger sviker. Det låter säkerligen hårt men är också sant. Orspråket som lyder ?I nöden prövas vännen? stämmer faktiskt. Jag har full förståelse för att man kanske inte vågar höra av sig men handen på hjärtat nu, hur svårt är det egentligen att skriva ett sms med texten: ?Jag vill att du ska veta att jag tänker på dig?? Var inte tyst. Svik inte. Hör av dig."
"4. Även om du säger till den sörjande att denna ska höra av sig så förvänta dig inte att så också sker. När man är i svår chock och tung sorg kan det vara nästan oöverstigligt att höra av sig. Så återgå till punkt ett istället för att be den sörjande höra av sig. Din vän kan återkomma med detta delade ansvar när livet börjar bli någotsånär vardagligt igen. Tills dess får du mest troligt bära kontaktansvaret på egen hand."
( mrsmartin.se/ )
Det säger allt!!! Så våga vara där...
Jag håller med. Har diskuterat det här med en vän och vi är båda eniga om att man, när man sörjer, har otroligt svårt att höra av sig till någon. Man tackar gärna nej, även fast man innerst inne vill ha någon där som inte dömer, frågar eller kräver. Jag vill hans bästa för jag älskar honom. Han ska få veta att det inte bara är tomma ord, utan att jag verkligen finns där. Ingen ska behöva gå igenom en sån mörk period på egen hand, vilket självklart inte betyder att jag kommer tränga mig på 24/7. Han behöver sin egna tid, men han ska känna att han har NÅGON att gå till som inte sviker.